رئیس جمهور آمریکا در هدف قرار دادن مسلمانان سابقه دارد. اما اکنون این سوال مطرح می شود که دادگاه ها تا چه زمانی می توانند فرمان مهاجرتی او را معلق نگاه دارند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، پایگاه خبری اینترسپت در گزارشی نوشت: در روز سه شنبه هفته گذشته دو قاضی آمریکایی در آخرین ساعات باقی مانده تا اجرای تازه ترین فرمان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور که قرار بود در صبح روز بعد اجرا شود، آن را متوقف کردند. این حکم ها در پاسخ به دعاوی صادر شد که توسط پروژه بین المللی کمک به پناهندگان و ایالت هاوایی مطرح شده بود، که هر دو به طور قانونی دستورالعمل ترامپ را برای سفر اتباع هشت کشور - از جمله شش کشور عمدتا مسلمان - به چالش کشیدند. در ایالت هاوایی، «دریک واتسون» قاضی محلی تصریح کرد که آخرین فرمان اجرایی ترامپ «به طور غیرقانونی به روشنی بر اساس ملیت افراد تبعیض قائل می شود». «تئودور چوانگ» قاضی محلی ایالت «مریلند» هم با اشاره به توییت های ترامپ و تعهداتش در طول مبارزات انتخاباتی در مورد جلوگیری از مهاجرت مسلمانان، دستور فعلی را «تاکید مجدد بر ممنوعیت مهاجرت مسلمانان» دانست.

بسیار بی سابقه است که دستگاه قضایی به طور مداوم در مسائل مربوط به امنیت ملی و مهاجرت مداخله کند، اما ریاست جمهوری ترامپ یک پرونده فوق برنامه ایجاد کرده است. «ماریکو هیروس» مدیر دادخواهی در پروژه بین المللی کمک به پناهندگان، گفت: «این رئیس جمهور در هدف قرار دادن مسلمانان سابقه دارد. بنابراین واضح است که او چه می کند.» ارزیابی هیروس بر یافته های واتسون و چوانگ صحه می گذارد، اما دیگران این سوال را مطرح می کنند که دادگاه ها تا چه زمانی می توانند این حکم را معلق نگاه دارند.

چوانگ در حکم خود افزود که رئیس جمهور «نشان نداده است که امنیت ملی این کشور بدون ممنوعیت مسافرتی بی سابقه در هشت کشور حفظ نمی شود.» طبق ادعای دولت، ممنوعیت سفر «هرگز بر اساس نژاد، مذهب یا اعتقاد» نبوده، بلکه بر اساس ارزیابی امنیتی بی طرفانه ملی است. با این وجود، دولت درخواست هایی را برای انتشار یافته های خاصی از گزارش وزارت امنیت داخلی که به نظر می رسد برای توجیه تصمیم گیری مورد استفاده قرار گرفته، رد کرده است. در عوض، مقامات دولتی از ممنوعیت سفر به طور کلی دفاع کردند و ادعا کردند که اسامی این هشت کشور بر اساس بی توجهی به درخواست ها برای تقاضای به اشتراک گذاری اطلاعات تعیین شده است. با این حال، این فهرست با ادعاهای مطرح شده در تضاد است: به عنوان مثال عراق علی رغم عدم رعایت این درخواست از فهرست حذف شده است، در حالی که سومالی، که شرایط را رعایت می کند، همچنان ممنوع است.

حکم تعلیق این فرمان، محدودیت ها را در بر داشت. آنها بر شش کشور با اکثریت مسلمان که در ممنوعیت ها حضور داشتند، تمرکز داشتند و به مسئله پناهندگان نپرداختند.

در حالی که این سومین باری است که دادگاه های موفق به شکست تلاش های ترامپ شده اند، هیچ دلیلی وجود ندارد که اعتقاد داشته باشیم که این الگو می تواند به طور نامحدودی ادامه یابد. این به نظر بسیار روشن است: دولت ترامپ تصمیم گرفته است تا به نوعی ممنوعیت سفر برای مسلمانان را از این راه یا از راهی دیگر اعمال کند. دولت بلافاصله به احکام قضات پاسخ داد و قول داد تا درخواست تجدیدنظر کند. این پرونده احتمالا در دادگاه عالی مطرح خواهد شد؛ جایی که پیش بینی کردن یک حکم کار دشواری است. بر خلاف ممنوعیت های قبلی که موقت بود، دستور اجرایی فعلی به طور نامحدود ادامه می یابد.

سوالاتی در این خصوص مطرح می شود که آیا حکم دادگاه های محلی و یا خشم و ابزارهای فعالان قادر به مقابله با عزم کاخ سفید جهت تحقق برنامه های ضد اسلامی خود خواهند بود. این مقاومت با موانع بسیاری مواجه شده است، و در اوایل ماه جاری، دیوان عالی یکی از دو پرونده مرتبط با به چالش کشیدن نسخه های قبلی این ممنوعیت را محکوم کرد، و پس از آن سومین حکم ترامپ را مطرح کرد. پروژه بین المللی کمک به پناهجویان، اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا و دیگر گروه ها قول داده اند که این مبارزه را ادامه دهند، اما این منازعه 9 ماهه پرمخاطره بوده است.

«مصطفی بیومی» استاد و نویسنده کتاب «این است زندگی مسلمان آمریکایی: فرستاده هایی از جنگ علیه تروریسم» گفت: «دلایل بسیاری برای نگران بودن در مورد اعلام حکم دیوان عالی کشور به نفع ترامپ وجود دارد.» بیومی این گونه استدلال می کند که نه تنها دادگاه عالی اجازه می دهد تا بسیاری از ممنوعیت های به جای خود بازگردند، بلکه دادگاه همچنین به طور سنتی از مداخله در رابطه با مجوز اجرایی در مواجهه با مهاجرت ابراز تردید کرده است. حرکت اولیه در مخالفت با ممنوعیت مهاجرت پس از چند ماه جنگ های قانونی ضعیف شده است. بیومی گفت: «من نگران هستم که همه ما از جنگ با این دولت بی رحم خسته شویم. در همین حال دولت ترامپ، بیگانه هراسی و اسلام هراسی را با هم در مسیرهای خطرناکی قرار می دهد.»

عدم اطمینان در مورد این موضوع منجر به کاهش شدید درخواست های دریافت ویزا از سوی کشورهای هدف و به طور کلی جهان اسلام شده است. لازم به ذکر است که جوامع عربی و مسلمان در ایالات متحده همچنان در نگرانی شدید زندگی می کنند. «سراب الجیجاکلی» (Sarab al-Jijakli) رئیس شبکه حرفه ای های عربی - آمریکایی گفت اکنون فردی در کاخ سفید حضور دارد که توسط مشاوران اسلام هراس احاطه شده است.

احکام صادره در مورد این فرمان ممکن است عواقبی در حد مرگ و زندگی داشته باشد. «رضیه المتوکل» فعال حقوق بشری یمنی زمانی که تلاش های او در زمینه حقوق بشر او را هدف خشونت قرار می داد، اینجا پناه گرفت، اما اکنون می گوید که فضای ایجاد شده توسط سیاست های ترامپ او را شوکه کرده است. او گفت: «همه ما اکنون احساس ترس می کنیم. این کشور به نظر آزاد می رسد، اما اکنون ما می بینیم که زندگی ما به بازیچه رفتارهای این رئیس جمهور بسیار عجیب تبدیل شده است. خدا می داند بعدا چه اتفاقی خواهد افتاد.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.