سید حسن نصرالله در سخنرانی اخیرش جنگ را پیش بینی کرد و نتانیاهو را مسئول شعله ور شدنش دانست و از یهودی ها خواست که فلسطین اشغالی را ترک کنند و به کشورهایی بازگردند که از آنها آمدند زیرا سوخت و هیزم این جنگ خواهند شد و چه بسا در صورت شعله ور شدن آتش جنگ توسط نتانیاهوی بحران زده دیگر زمان و فرصت نجات جان شان را پیدا نکنند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده مشهور عرب و سردبیر روزنامه رأی الیوم در تحلیلی به جدیدترین تحولات سوریه پرداخت و نوشت: اینکه سامانه دفاع هوایی سوریه یک موشک به سمت هواپیماهای نظامی اسرائیلی شلیک کند که در ماموریت شناسایی در حریم هوایی لبنان و نه سوریه در پرواز بودند و یکی از آنها را همانطور که بیانیه ارتش سوریه اعلام کرد، مورد اصابت قرار داده و بقیه را وادار به فرار کند این یک تحول مهم و بی سابقه است که بازتاب دهنده احتمال وجود استراتژی جدید نظامی برای مقابله با هر گونه نقض حریم هوایی لبنان و سوریه با هم است.

درست است که در بیانیه رژیم اسرائیل آمده است که هواپیماهای اسرائیلی با حمله به یک سکوی دفاع هوایی سوریه در همان مرکز نظامی در شرق  دمشق پاسخ دادند لیکن واکنش غیر منتظره سوریه، رهبران سیاسی و نظامی اسرائیل را شوک زده کرد و باعث شد که آنها تأکید کنند که تنش زایی را نمی خواهند و آرامش را ترجیح می دهند...عجبا...کی اسرائیل آرامش می خواست؟

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل  و سخنگویانش که هرگز درباره حملات هوایی سابق اسرائیل به عمق سوریه  اظهار نظری نکردند  اما از این واکنش غیرمنتظره سوریه نگران شدند و این نگرانی را  زمانی که نتانیاهو تهدید کرد« هر کسی تلاش کند که به اسرائیل حمله کند یا امنیت اش را تهدید کند مورد حمله قرار می گیرد» را نشان داد. وی تأکید کرد که « اسرائیل در این محیط به منظور حمایت از امنیتش بر اساس نیاز کار خود را خواهد کرد».وی همچنین ماموریت انجام این تهدید را خودش به عهده گرفت و به وزیر جنگش واگذار نکرد و هدفش از این کار آسوده خاطر کردن شهرک نشینانش و  از بین بردن ترس شان است.

پیام این موشک سوریه به دولت اشغالگر کاملا روشن بود و می گوید که زمانی که هواپیماهای اسرائیلی در حریم هوایی لبنان  جولان می دادند و اهداف زمینی را  بدون آن که کسی جلوی شان را بگیرد در آستانه پایان رسیدن است و حریم هوایی لبنان امتداد حریم هوایی سوریه است و با هر گونه نقض حریم هوایی لبنان مقابله می شود و فرقی نمی کند چه نتیجه و پیامدی داشته باشد.

این تجاوز و تحریک اسرائیلی و واکنش فوری سوریه به آن بازتاب دهنده نگرانی فرماندهان نظامی اسرائیلی و تمایل آنها به آزمودن توان دفاعی سوریه است و اینکه آیا سوریه موشک های پیشرفته از نوع«اس 400» دارد یا نه و این واکنش  سوریه در عین حال بازتاب دهنده اعتماد به نفس روزافزون رهبران سوریه به دلیل پیروزی های میدانی بزرگ است که ارتش و هم پیمانانش در میدان های نبرد به دست آوردند و نزدیک به 90 درصد از اراضی سوریه را بازپس گرفتند اگر نگوییم بیشتر از این را بازپس گرفتند.

اسرائیل در حالتی از رعب و وحشت به دلیل شکست اش و شکست هم پیمانانش در سوریه و تجربه جنگی بزرگی که ارتش عربی سوریه و شاخه لبنانی آن یعنی«حزب الله» به دست آوردند، به سر می برد. واضح ترین جایی که این حالت رعب و نگرانی را نشان می دهد این است که «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ اسرائیل دو هفته پیش در گفت و گو با پایگاه خبری«واللا» اذعان کرد که « اسد در جنگ پیروز شد» و اشاره به «صف طولانی مسئولان کشورهای جهان به ویژه کشورهای سنی میانه رو کرد که خواستار دوستی با اسد هستند».

نمی توان این تنش زایی اسرائیل و واکنش سوریه به آن را جدای از استراتژی جدید آمریکا علیه ایران دور دانست که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا چند روز پیش آن را اعلام کرد و گفت که توافقنامه هسته ای با ایران را تأیید نمی کند و تحریم هایی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اعمال کرد و ایران را به حمایت از تروریسم و بی ثبات کردن منطقه خاورماینه و هم پیمانان واشنگتن متهم کرد.

اینها همه نشانه های داغ شدن جنگی است که به زودی رخ می دهد و «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله لبنان نسبت به آن هشدار داد و نتانیاهو را متهم به مقدمه سازی برای آن کرد. چیزی که نخست وزیر اسرائیل را  بیشتر نگران می کند بهبود سوریه و قدرت گیری دوباره عراق و ارتباط منطقه ای میان ایران و لبنان از طریق اراضی سوریه و عراق است و نیز حضور نیروهای حزب الله با حمایت مستشاران نظامی ایران در «القنیطره» و «درعا» است که باعث می شود پایگاه هایی داشته باشند که می توانند از آنها برای گشودن جبهه «جولان» از آنها استفاده کرده و موشک به سمت اهداف اسرائیلی در عمق فلسطین اشغالی شلیک کنند.

ارتباط جغرافیایی و امتداد کمربند ایرانی از «مزار شریف» در افغانستان تا ضاحیه جنوبی بیروت در سواحل دریای مدیترانه یعنی تجهیز حزب الله در سریع ترین زمان ممکن به مقادیر زیادی سلاح ، موشک ، مهمات و تجهیزات و ادوات سنگین و پیشرفته است.

منطقه تغییر می کند زیرا سوریه تغییر می کند و توان خود را به شکل سریعی باز می یابد آن هم با حمایت ایران و روسیه و این را واشنگتن و تل آویو درک می کنند و فشار خون رهبران سیاسی و فرماندهان نظامی شان را بالا می برد.

امروز سامانه دفاع هوایی سوریه یک موشک از نوع «اس ای 5» به سمت هواپیماهای مهاجم اسرائیلی شلیک می کنند و مجبورشان می کنند از ترس فرار کنند و بعید نمی دانیم که موشک بعدی از نوع«اس 400» روسی بسیار پیشرفته با چراغ سبز روسیه باشد زیرا سوریه از خودش و حاکمیت و حریم هوایی و زمینی اش دفاع می کند.

 سید حسن نصرالله در سخنرانی اخیرش جنگ را پیش بینی کرد و نتانیاهو را مسئول شعله ور شدنش دانست و از یهودی ها خواست که فلسطین اشغالی را ترک کنند و به کشورهایی بازگردند که از آنها آمدند زیرا سوخت و هیزم این جنگ خواهند شد و چه بسا در صورت شعله ور شدن آتش جنگ توسط نتانیاهوی بحران زده دیگر زمان و فرصت نجات جان شان را پیدا نکنند؛ گویی وی صد هزار موشک در زرادخانه حزب الله و چهار برابر آن در زرادخانه های سوریه و ایران را به آنها یادآوری می کند.

جنگ آینده به مانند جنگ های سابق نخواهد بود زیرا عرب ها و مسلمانانی هستند که قدرت بازدارندگی و ایستادگی دارند و اسرائیل در سه جنگ حداقل آنها را آزمود و در هیچ کدام از این سه جنگ پیروز نشد زیرا دشمنانش یک نظام فاسد عربی نیستند که هم تخم مرغ های خود را در سبد سوراخ آمریکا قرار نداده اند. بگیر که آمد....و فهم و درک تان کافی است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.