در آستانه سخنرانی دونالد ترامپ برای تشریح راهکارهای آمریکا در قبال ایران، مخالفت با برهم زدن برجام با ایران افزایش یافته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد نمایندگان دموکرات کنگره که با «باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین در دوره امضای توافق هسته ای مخالفت کرده بودند، اکنون از «دونالد ترامپ» رئیس جمهور کنونی خواسته اند تا این توافق بین المللی را حفظ کند.

نگرانی های عمیقی در میان قانون گذاران آمریکایی وجود دارد که در روزهای آینده ترامپ به کنگره اطلاع می دهد که توافقنامه سال 2015 با ایران بر خلاف منافع امنیت ملی آمریکا است.

«الیوت انگل» نماینده دموکرات و از اعضای ارشد کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان که دو سال پیش علیه برجام رای داده بود، روز چهارشنبه در سخنانی در جلسه‌ ای درباره سیاست آمریکا در مواجهه با ایران در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «من با توافقنامه هسته‌ ای با ایران مخالف بودم و به آن رای منفی دادم. همچنین عقیده داشتم پولی که از این توافق عاید ایران می‌ شود در راستای حمایت این کشور از تروریسم مصرف خواهد شد!»

وی اضافه کرد: «اما من در طرف بازنده گفت‌ و گوها درباره این توافقنامه بودم. از زمان امضای آن هم اصرار بر اجرای بی قید و شرط آن داشتم. در حال حاضر دولت آمریکا در مسیر خروج از این توافقنامه قرار دارد و باید بگویم که من این تصمیم را اشتباه می‌ دانم. آمریکا باید به قول‌ هایش عمل کند. در صورت خروج ما از توافقنامه برجام، ایران دیگر مانعی بر سر راه ساخت سلاح هسته ای نخواهد داشت. این اقدام همچنین یک پیام خطرناک به متحدان و مخالفان می دهد.»

به گفته انگل، آمریکا باید با فرانسه، آلمان و انگلیس - همه طرف های پیمان هسته ای ایران - برای رفع معایب آن همکاری کند و این کشورها باید بدانند که واشنگتن یک شریک قابل اعتماد است. او گفت، در عین حال رهبران کره شمالی، اگر انگیزه شکست توافق با ایران را ببینند، انگیزه کمی برای مذاکره در مورد خلع سلاح هسته ای خواهند داشت.

انگل گفت: «ما باید در یک برنامه مشترک با متحدان و شرکایمان برای پایبند ماندن ایران تلاش کنیم؛ نه اینکه نزدیک ترین دوستانمان را در سرتاسر جهان از خودمان دور کنیم.»

« جان کری» و «ارنست مونیز» وزرای خارجه و انرژی سابق آمریکا که مذاکره کنندگان ارشد آمریکا در مذاکرات هسته ای با ایران بودند، و «نانسی پلوسی» رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا و «وندی شرمن» معاون سابق وزیر خارجه آمریکا هم در نشست کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا شرکت داشتند.

پیشتر «کریس کونز» سناتور دموکرات در بیانیه ‌ای از انتشار گزارش‌ هایی که نشان می‌ دهند ترامپ در گزارش آتی خود پایبندی ایران به توافق هسته ‌ای را تایید نخواهد کرد، ابراز نگرانی عمیق کرد و با تاکید بر این که توافق در راستای منافع ملی آمریکا است، گفت: «اجرای سخت گیرانه برجام همچنان به نفع امنیت ملی آمریکاست.»

این عضو کمیته روابط خارجی سنا خاطر نشان کرد نظر برخی که می ‌گویند عدم تایید پایبندی ایران به توافق هسته ‌ای منافع ملی آمریکا را تامین می‌ کند یک سوء برداشت است و افزود عدم تایید پایبندی تهران به برجام در گزارش آتی رئیس جمهور احتمالا منجر به بالا گرفتن گفت‌ و گوهای غیرسازنده در سنا و در نهایت به یک دوره مخرب 60 روزه منتهی خواهد شد.

«کریس مورفی» سناتور دموکرات هم پیشتر با اشاره به این که تحریکات اتمی کره شمالی از کارایی توافق خبر می دهد، خاطر نشان کرد: «ما نباید به توافقی پشت کنیم که به ایران اجازه دهد به مسیر قبلی برای تولید سلاح هسته ای باز گردد. همچنین به نفع امنیت ملی آمریکا نیست که زندگی را برای ما در رابطه با منع تکثیر سلاح‌ های هسته ای سخت تر کند.»

سناتور «تیم کین» دموکرات و کاندیدای پیشین معاونت ریاست جمهوری آمریکا هم در یادداشتی در مجله «تایم» نوشت: تایید نکردن پایبندی ایران به توافق هسته ای راه را برای این که آمریکا تعهدات خود را زیر پا بگذارد هموار می ‌کند و اگر به آژانس بین المللی انرژی اتمی که پایبندی ایران را تایید کرده است بی ‌اعتنایی کنیم، عواقب آن اگر بیشتر از حمله به عراق نباشد، به همان اندازه مخرب خواهد بود.

او ادامه داد: «عقب نشینی از توافق با ایران چنین پیامدهایی خواهد داشت: اولا فضا را برای این که ایران محدودیت های وضع شده در چارچوب توافق هسته ای را رها کند آماده می کند. دوما به توان آمریکا برای مقابله با اقدامات غیرهسته ای ایران لطمه می زند. سوما لطمه وارد شده به اعتبار و سابقه آمریکا به کاسته شدن از آمریکا در اعمال فشار بر ایران محدود نخواهد بود و در پرونده کره شمالی هم تاثیر می ‌گذارد.»

ترامپ به وجود دیدگاه ‌های متفاوت در دولت اش در خصوص توافق هسته ‌ای ایران اذعان کرده، اما گفته تصمیم نهایی را خود او در این مورد خواهد گرفت.

انتظار می ‌رود رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی آتی خود به تشریح مواضع کاخ سفید درباره برجام و نحوه اجرای آن بپردازد و احتمال دارد که او اعلام کند توافق هسته ‌ای با ایران تامین‌ کننده منافع و امنیت ملی این کشور نیست.

برخی از ناظران معتقدند ترامپ در گزارشی که دولت آمریکا باید تا 15 اکتبر به کنگره ارائه کند پایبندی ایران به تعهداتش در اجرای برجام را تایید نمی ‌کند. در این صورت کنگره ۶۰ روز فرصت خواهد داشت درباره ادامه تعلیق و لغو تحریم‌ ها یا اعمال مجدد آنها تصمیم‌ گیری کند.

دونالد ترامپ بارها برجام را «بدترین توافق ممکن برای آمریکا» خوانده و باراک اوباما را متهم کرده که در تامین منافع ملی آمریکا ناتوان بوده است.

ترامپ که بارها ایران را متهم به نقض «روح برجام» کرده، در نخستین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل توافق هسته ‌ای را «مایه شرمساری» خواند.

 

ترجمه: زهرا طحانیان

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.