در آستانه فرارسیدن زمان تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای توسط دونالد ترامپ، در اقدامی کم سابقه نخست وزیر انگلیس مستقیما رئیس جمهور آمریکا را برای عدم خروج تحت فشار گذاشت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه «هرالد اسکاتلند» در گزارشی نوشت: رهبران کشورهای اروپایی نگرانی خود را از خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران اعلام کرده اند.

«ترزا می» نخست وزیر انگلیس در گفت وگوی تلفنی خود با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا بر تعهد «مستحکم و قوی» لندن و متحدان اروپایی اش به توافق هسته ای شش قدرت جهانی با ایران (برجام) تاکید کرد.

دفتر نخست وزیر انگلیس در بیانیه ای اعلام کرد: ترزا می در گفت و گوی خود با دونالد ترامپ برتعهد مستحکم انگلیس به همراه متحدان اروپایی در قبال توافق هسته ای با ایران تاکید کرد.

در بیانیه نخست وزیر انگلیس آمده است: «ترزا می در این گفت وگو همچنین بر اهمیت نظارت دقیق و اجرای درست توافق هسته ای تاکید کرد.»

این بیانیه می افزاید: همچنین دو طرف توافق کردند تا پیش از اعلام نظر رئیس جمهور آمریکا در خصوص پایبندی ایران به برجام، تیم های دو کشور با یکدیگر در تماس باشند.

در حالی نخست وزیر انگلیس با رئیس جمهور آمریکا تلفنی صحبت کرده است که ترامپ طی هفته های اخیر در خصوص پایبندی واشنگتن به توافق هسته ای با ایران ابراز تردید کرده است. ترامپ توافق هسته ای با ایران را «مایه شرمساری» آمریکا خوانده و قرار است طی روزهای آینده راهبرد نهایی در قبال با ایران را اعلام کند.

آمریکا به همراه انگلیس، آلمان، فرانسه، چین، و روسیه برجام را در سال 2015 امضا کردند. طبق این توافق، ایران بخشی هایی از برنامه هسته ای خود را متوقف کرد و در مقابل تحریم‌ های هسته‌ ای علیه این کشور لغو شد.

این در حالی است که رئیس ‌جمهور آمریکا و دیگر مقام های این کشور ناخشنودی خود از این توافق را اعلام کرده اند.

در همین زمینه مقام های آمریکایی از احتمال ارسال‌ نشدن تاییدیه دولت آمریکا به کنگره طی روزهای آینده خبر می ‌دهند. یک مقام بلندپایه آمریکایی گفته‌ است که دونالد ترامپ تاییدیه پایبندی ایران به توافق هسته ‌ای با شش قدرت جهانی را صادر نخواهد کرد و با این تصمیم سرنوشت برجام را عملا به کنگره واگذار خواهد کرد.

این در حالی است که «سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید روز سه شنبه گفته است ترامپ تا آخر هفته جاری راهبرد کلی آمریکا در قبال ایران را اعلام خواهد کرد.

سندرز در پاسخ به پرسشی در خصوص زمان تایید یا عدم تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای توسط دونالد ترامپ گفته است: او تا آخر هفته جاری این موضوع را اعلام می کند.

سخنگوی کاخ سفید گفت رئیس جمهور تصمیم خود را در خصوص راهبرد کلی در قبال ایران گرفته است و می خواهد مطمئن شود که یک سیاست فراگیر برای مقابله با همه مسائلی که ایران به عنوان «یک بازیگر بد» ایجاد می کند، در اختیار خواهیم داشت.

طبق قانون مصوب کنگره، دولت آمریکا هر 90 روز یک‌ بار باید در گزارشی به قانون ‌گذاران این کشور پایبندی یا عدم پایبندی ایران به برجام را تائید کند.

پیشتر یک مقام آمریکایی گفته بود دونالد ترامپ احتمالا فردا 12 اکتبر در خصوص راهبرد آمریکا در قبال توافق هسته ای با ایران سخنرانی خواهد کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.