توافق هسته ای نمونه واضحی از دستاوردی است که کشورها می توانند با گفت و گوهای روشنفکرانه و صبورانه داشته باشند و باید جلوی هرگونه تلاشی را برای از بین بردن آن گرفت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «گابه مورفی» فعال ضد جنگ در گزارشی در روزنامه آمریکایی «کامون دریمز» نوشت: طبق قوانینی که پیش از توافق با ایران تصویب شد، رئیس جمهور باید هر 90 روز یک بار پایبندی ایران را به توافقنامه تایید کند. تاکنون «دونالد ترامپ» دو بار این کار را انجام داده است، اما از بار دوم به بعد، گزارش هایی منتشر شد که وی می خواسته عدم پایبندی ایران را گزارش کند. از آن زمان، ترامپ گفته است بر این باور است که ایران متعهد به برجام نیست و کاخ سفید هم بنابر گزارش ها، در حال فشار بر سرویس های اطلاعاتی برای یافتن شواهدی در این خصوص است. در عین حال، آژانس بین المللی انرژی اتمی، اتحادیه اروپا، بیش از 80 کارشناس سیاست هسته ای، «ژوزف دانفورد» و «جیم ماتیس» وزیر دفاع آمریکا همگی تاکید دارند که ایران به تعهدات خود به برجام پایبند بوده است.

ترامپ از زمان ورودش به کاخ سفید، آمریکا را نه تنها به یک جنگ، بلکه به دو جنگ نزدیک تر کرده است؛ که هر یک از آنها برای آمریکایی ها فاجعه بارتر از جنگ ویتنام خواهد بود. در حالی که ترامپ از یک سو تهدید پس از تهدید علیه کره شمالی بیان می کند و علنا با راه حل های مسالمت آمیز «رکس تیلرسون» وزیر خارجه خود برای حل بحران کره مخالفت می کند، از سوی دیگر تلاش می کند از توافق با ایران خارج شود؛ اقدامی که ناگهان گزینه جنگ با ایران را روی میز قرار می دهد. اما هیچ یک از این شرایط غیرقابل تغییر نیستند. مدیریت خوب توافق ایران توسط دولت، بر پایان دادن به بحران موشکی کره شمالی تاثیر بسزایی می گذارد.

در 15 اکتبر به عنوان ضرب الاجل بعدی برای تایید برجام، عدم تایید این توافقنامه به اعمال مجدد تحریم ها توسط کنگره منجر خواهد شد.

توافق هسته ای ایران برنامه هسته ای این کشور را محدود کرد. اما با خروج از آن، ایران ظرف چند ماه و حداکثر یک سال خواهد توانست اورانیوم لازم برای سخت بمب هسته ای را تولید کند. اگر توافق برچیده شود، تمامی محدودیت های اعمال شده بر برنامه هسته ای این کشور و نظارت ها و دسترسی ها برچیده خواهد شد.

تهدید به از بین رفتن چنین صلحی بد است، اما تبعات دیگر خروج از این توافق حتی بدتر است. حتی «باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین که دیپلماسی با ایران را سنگ بنای سیاست خارجی خود قرار داده بود، تهدید کرده بود که در صورت شکست دیپلماسی، گزینه نظامی مطرح می شود. از سوی دیگر ترامپ به نظر می رسد که فعالانه به دنبال رویارویی باشد. چنین جنگی می تواند قربانیان بسیاری داشته باشد و دلارهای بسیاری از مالیات دهندگان را اتلاف کند. در عین حال کشور دیگری را در منطقه به واسطه دخالت آمریکا، بی ثبات خواهد کرد.

دخالت های مداوم آمریکا، یکی از توجیه های اصلی کره شمالی برای توسعه موشک و سلاح های هسته ای است. پیونگ یانگ سلاح های هسته ای خود را عاملی بازدارنده در برابر هر تفکر خامی از سوی آمریکا و دیگر کشورها در خصوص تغییر نظام این کشور می بیند. برای متقاعد کردن کره شمالی به کنار گذاشتن و یا محدود کردن برنامه سلاح هسته ای اش، ابتدا ما باید تضمین امنیتی چشمگیری را پیشنهاد بدهیم و این بدان معناست که برای برگزاری مذاکراتی طولانی و نفس گیر پای میز مذاکره برویم.

با توجه به لفاظی های تهدید آمیز مکرر ترامپ و آخرین توییت های وی برای زایل کردن تلاش های تیلرسون برای مذاکره، به نظر می رسد دیپلماسی از روی میز برداشته شده است، اما سابقه ترامپ در تصمیم گیری های ناگهانی هیچ چیزی را غیرممکن نمی سازد. با این وجود اگر ترامپ بدون هیچ دلیل موجهی از توافق هسته ای با ایران خارج شود، کره شمالی این اقدام را اثباتی بر غیرقابل اعتماد بودن آمریکا می بیند.

توافق ایران مثال برجسته ای از دستاوردی است که کشورها با گفت و گوهای صبورانه و روشنفکرانه می توانند داشته باشند. توافق ایران این تضمین را ارائه می دهد که مسیر ایران به بمب هسته ای مسدود شده است(ایران بارها بر مسالمت آمیز بودن برنامه هسته ای خود تأکید کرده بود)، درس های مهمی را ارائه می کند که چگونه گفت و گو می تواند در طولانی مدت نتایج را تغییر دهد، و در عین حالی می تواند الگویی برای توافق نامه های بعدی عدم اشاعه سلاح هسته ای باشد.

توافق ایران دستاوردی نه تنها برای مذاکره کنندگان بلکه برای ده ها هزار شهروند نگران و درگیر این پرونده است و در عین حال اعضای کنگره را به پشتیبانی از دیپلماسی وا می دارد. اکنون به تحرکات مشابهی نیاز است تا از توافق پشتیبانی شود و رویکرد مشابهی هم در قبال کره شمالی اتخاذ شود.

اگر دولت ترامپ تهدید خود را برای خروج از برجام عملی کند، کنگره می تواند و باید دخالت کند. شکست در چنین اقدامی می تواند ما را درگیر یک یا دو جنگ دیگر کند. اعضای کنگره باید با تلاش ها برای بازگرداندن تحریم های ایران بدون ارائه هیچگونه شواهدی از نقض برجام مخالفت کنند. آنها باید در پشتیبانی از برجام و همچنین پیشبرد گفت و گو با کره شمالی سخن بگویند و بیانیه صادر کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.