انگلیس، آلمان و فرانسه تلاش می کنند یک جبهه متحد در جهت حفظ برجام داشته باشند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، فاینشال تایمز در گزارشی نوشت: در حالی که «دونالد ترامپ» جهان را در این خصوص بی اطلاع نگاه داشته که آیا آمریکا در مهلت 16 اکتبر (24 مهر) مجددا پایبندی ایران به توافق هسته ای تاریخی را تایید خواهد کرد یا خیر، دولت او می گوید تمام آینده روابط ایالات متحده و ایران در خطر است.

«هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی آمریکا این هفته به فایننشال تایمز گفت: «این معامله باید به یک استراتژی وسیع تر متصل شود و این چیزی است که ما در حال کار بر روی آن هستیم. ما در مورد مشورت با متحدان و شرکای مان بسیار شفاف هستیم، و گزینه هایی برای رئیس جمهور فراهم می کنیم.»

فایننشال تایمز دریافته است که کارکنان امنیت ملی اروپا این ماه برای دفاع از توافق هسته ای به شهر «واشنگتن» سفر کردند، زیرا امضاکنندگان اروپایی آن - فرانسه، آلمان و انگلیس - در تلاش هستند تا یک جبهه متحد را در جهت حفظ آن داشته باشند.

مک مستر، با تاکید بر این که یکی از گزینه های پیش روی ریاست جمهوری حفظ توافق هسته ای، اما تشدید واکنش ها علیه ایران است، گفت: «ما سطح بالایی از شایستگی را در چگونگی مشاهده مشکلات فعالیت های ایران داریم.»

آمریکا، ایران را به تحریک تروریسم و ناآرامی در سراسر منطقه، آزمایش موشک های بالستیک بر خلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، حملات سایبری و حمایت از «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه، حزب الله و حوثی های یمن متهم می کند.

«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته با اشاره به سابقه 40 ساله تنش میان دو کشور گفت: «این رابطه هرگز یک لحظه پایدار و شاد نداشته است.»

ترامپ در مورد تایید نکردن مجدد توافق هسته ای در ضرب الاجل 16 اکتبر گمانه زنی های جدی را مطرح کرده است. رئیس جمهور باید هر 90 روز یکبار گزارشی را در مورد تایید پایبندی ایران به برجام به کنگره ارسال کند، و اگر این کار را نکند، کنگره 60 روز برای تصمیم گیری در مورد اعمال تحریم های جدید مهلت خواهد داشت.

اگر چه تمامی طرفین پایبندی ایران را به توافق هسته ای تایید کرده اند، مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا این پایبندی را فقط به عنوان «پایبندی تاکتیکی» پذیرفته اند.

مک مستر همچنین در این هفته گفت: «برجام، توافق بدی است و باعث قدرتمند شدن ایران است. ما موضع خودمان درباره این توافق را به عنوان بخشی از راهبرد گسترده ترمان در قبال ایران اعلام خواهیم کرد.»

«حسن روحانی» رئیس جمهور ایران امضای قرارداد مکمل یا مذاکره مجدد را غیر محتمل  دانسته است؛ اگر چه هفته گذشته گفت که او برای گفتگو با اروپایی ها درباره نگرانی های دیگر آمادگی دارد.

متحدان اروپایی به شدت از این توافق که توسط چین و روسیه هم امضا شده و توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد تایید شده، دفاع می کنند. آنها تمایل دارند که این قرارداد را حفظ کنند تا از هر گونه تضعیف چشم انداز مذاکرات با کره شمالی در مورد توقف برنامه هسته ای اش جلوگیری شود. اما آنها با آمریکا در انتقاد از فعالیت های غیر هسته ای ایران همصدا هستند.

«سر کیم داروچ» سفیر انگلیس در آمریکا هفته گذشته گفت: «آنچه که این دولت از زمان آغاز به کار گفته، فضای حاکم بر توافق ایران را تغییر داده است.»

«مارک دوبوویتز» یکی از مشاورات دولت ترامپ در امور ایران می گوید: ترامپ ممکن است ماه آینده این توافق را تایید کند، اما بار دیگر بر این امر تاکید ورزد که احتمال دارد در ژانویه آتی آن را تایید نکند.

برخی از دیپلمات های اروپایی در حال حاضر نگران هستند که برخی از تندروهای آمریکایی واقعا به دنبال بهانه ای برای جنگ با ایران باشند؛ دیگران هم می ترسند که دولت ترامپ ساز و کار نظارت بر فعالیت های ایران را از بین ببرد. آنها همچنین می خواهند به چشم انداز های بهتری برای کسب و کار با ایران دست یابند. هر گونه مجازات و تحریمی می تواند به کاهش صادرات نفت ایران و یا محدود شدن سرمایه گذاری های اروپاییان شود.

دوبوویتز می گوید: «خروج آمریکا به لغو برجام منتهی می شود.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.