16 سال پس از حمله 11 سپتامبر 2001، این سوال مطرح می شود که آیا آمریکا در مبارزه با تروریسم پیشرفتی داشته است یا خیر؟

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، واشنگتن پست در گزارشی نوشت: 16 سال پیش در چنین روزی و در پی حملات 11 سپتامبر «جورج دبلیو بوش» رئیس جمهور وقت جنگ علیه تروریسم را اعلام کرد و متعهد شد که این جنگ پایان نخواهد یافت تا زمانی که تمامی گروه های تروریستی در جهان منهدم شوند. بوش خطی بر روی ماسه ها کشید و گفت: «شما یا با ما هستی یا با تروریست ها هستی.» دولت بوش انعطاف پذیر تر از این شعارها بود، اما هنوز هم تمایل قوی به اقدام یک جانبه دارد.

«باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین تلاش کرد تا اقدامات ضد تروریستی آمریکا را پایدارتر کند و به این ترتیب آمریکا را قادر به تمرکز بیشتر بر چالش های دیگر کند. برای انجام این کار او نه تنها بر مبارزه با تروریسم بیش از دولت بوش متمرکز شد، بلکه تاکید بیشتری بر همکاری با شرکا داشت. هدف این بود که هزینه های مبارزه با تروریسم به اشتراک گذاشته شود و با دادن مالکیت جنگ به شرکا، دستاوردها پایدارتر شود.

در دوره ریاست جمهور ترامپ جنگ با تروریسم چه جایگاهی دارد؟ ترامپ بسیاری از سیاست های اوباما را کنار گذاشته است و به جای پیگیری مشارکت های پایدار، با مبادلات تجاری با شرکای خود تعامل داشته است.

مبارزه با تروریسم نیازمند همکاری بین المللی است

علیرغم برخی اختلافات آنها، تمام سه رئیس جمهور با دو واقعیت اساسی در مورد مبارزه با تروریسم مواجه شدند: اولا، حتی یک ابرقدرت هم نمی تواند به تنهایی با هر تهدید تروریستی مبارزه کند. همانطور که کمیته 11 سپتامبر مشاهده کرد، «تقریبا هر جنبه ای از استراتژی مبارزه با تروریسم آمریکا به همکاری بین المللی متکی است.» دوما، بسیاری از کشورهای شریک هم می توانند کمک، و هم مانعی در مسیر تلاش های ضد تروریستی باشند. مبارزه با تروریسم بسیار گسترده تر از آن چیزی است که معمولا درک شده است.

نویسنده این گزارش نوشت: اکنون وقت آن است که بپرسیم که آیا آمریکا واقعا می خواهد در یک جنگ 100 ساله علیه «تروریسم» شرکت کند؟ آیا واقعا می خواهیم یک قرن دیگر به کشتن افراد بی گناه ادامه دهیم و در نتیجه تروریست های بیشتری را در آینده ایجاد کنیم؟

این نویسنده همچنین نوشت:من فکر نمی کنم. اما ما نمی خواهیم حتی در مورد آن فکر کنیم. و این جایی است که تراژدی واقعی در آنجا قرار دارد. همان طور که جنگ سوریه نشان می دهد، این جنگ تنها چندین درگیری دیگر را به راه می اندازد که هر کدام به طور بالقوه قادر به آغاز درگیری های بیشتر هستند.

جنگ علیه تروریسم، انتخابی برای پاسخ به حملات تروریستی 11 سپتامبر بود؛ انتخابی که حتی خانواده های برخی از قربانیان را ترساند.

این نویسنده نوشت: آنچه که ما انجام دادیم اشتباه بود. در حال حاضر به طور گسترده در این خصوص اجماع وجود دارد که جنگ عراق، در بهترین حالت، یک اشتباه غم انگیز و وحشتناک بود. اما به نظر می رسد باراک اوباما خیلی راحت «جنگ بد و احمقانه» در عراق را به «جنگ هوشمند و خوب» در افغانستان تبدیل کرد؛ جنگی که آن هم به بهانه مبارزه با تروریسم انجام گرفت اما قربانیان بسیاری بر جا گذاشت.

در این گزارش آمده است:همانگونه که بوش گفت جنگ افغانستان هم تمام شد؛ آنچه که حتی به سختی می توان آن را «جنگ» نامید. این روشی بود که بوش با آن درباره وضعیت جهان در آن زمان بد قضاوت کرد؛ همانطور که در مورد بن لادن پیش از 11 سپتامبر 2001 بد قضاوت کرده بود، هشدارهای پیاپی اطلاعاتی در مورد طرح های وی برای حمله به آمریکا را نادیده گرفته بود و فعالانه تلاش های مبارزه با تروریسم بیل کلینتون را تضعیف کرده بود.

بی نظمی بوش به عنوان یک رهبر، روشن بود. ما تمایل به فراموش کردن آن در دوره ترامپ داریم. اما مشکلات آمریکا عمیق تر از رهبران فردی آنها است و جنگ بد علیه تروریسم ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.