کره شمالی تهدید کرد در صورتی‌ که تحریم‌ های تازه‌ ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه این کشور تصویب شود، پیونگ ‌یانگ اقداماتی فوری را در پیش‌ خواهد گرفت و شدیدترین عذاب متوجه آمریکا خواهد شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین در گزارشی نوشت: کره شمالی هشدار داد در صورتی که آمریکا در سازمان ملل به تلاش برای تشدید تحریم ها علیه پیونگ یانگ ادامه دهد، شدیدترین عذاب ‌را به واشنگتن تحمیل خواهد کرد.

واشنگتن پس از ششمین آزمایش هسته ‌ای پیونگ ‌یانگ با ارائه طرحی به دنبال اعمال تحریم ‌های تازه علیه کره شمالی در شورای امنیت سازمان ملل است.

شورای امنیت سازمان ملل قرار است عصر امروز، دوشنبه درباره قطعنامه ارائه شده از جانب آمریکا به منظور اعمال تحریم‌ های جدید علیه کره شمالی به دلیل آخرین آزمایش هسته ‌ای ‌اش رای گیری کند اما هنوز موضع چین و روسیه در مورد این قطعنامه مشخص نیست.

دیپلمات‌ ها در سازمان ملل گفته‌ اند تحریم‌ های پیشنهادی آمریکا به شورای امنیت، شدیدترین تحریم ‌هایی ‌است که علیه کره شمالی در نظر گرفته شده ‌است.

آمریکا قصد دارد با تحریم‌ های تازه از جمله تحریم ‌های نفتی، جلوی صادرات پارچه و استخدام کارگران و نیروی کار کره شمالی در خارج از آن کشور را بگیرد، دارایی ‌های مربوط به «کیم جونگ ‌اون» رهبر کره شمالی را مسدود کرده و مانع از سفرهای خارجی او شود.

در واکنش به این گزارش ‌ها، صبح امروز دوشنبه وزارت خارجه کره شمالی اعلام کرد آن کشور دست به اقداماتی خواهد زد تا آمریکا تاوان دهد.

خبرگزاری رسمی کره شمالی، بیانیه‌ ای از جانب این وزارت‌ خانه منتشر کرده که در آن آمده است: «اقدامات فوری که جمهوری دمکراتیک خلق کره در پی خواهد گرفت، آمریکا را دچار شدیدترین عذاب در تمام طول تاریخ آن کشور می ‌کند.»

وزارت خارجه کره شمالی اعلام کرده است قطعنامه پیشنهادی آمریکا «غیرقانونی» است و تهدید کرده است که در صورت تصویب، واکنش‌ هایی را نشان خواهد داد که شدیدتر از هر زمان دیگری است.

خبرگزاری رسمی کره شمالی تاکید دارد که این کشور یک «ابر بمب بسیار قوی هیدروژنی» ساخته تا سطح توانایی برای واکنش نشان دادن به هرگونه اقدام خصمانه و تهدید هسته ای از طرف آمریکا را بالا برده و جلوی وقوع یک جنگ هسته‌ ای در شبه‌ جزیره کره و منطقه را بگیرد.

اشاره این خبرگزاری به آزمایش هسته ‌ای تازه کره شمالی‌ است که برآوردها نشان می ‌دهد از تمامی پنج مورد پیشین قوی ‌تر بود. اما به ‌جز اظهارات پیونگ ‌یانگ، منبع مستقل دیگری تائید نکرده که این آزمایش آیا مربوط به یک بمب هیدروژنی می‌شود یا نه.

دیپلمات های آمریکایی می‌ گویند هدف از تحریم‌ های شدید این است که پیونگ‌ یانگ مذاکره برای پایان دادن به آزمایش‌ های هسته‌ ای و موشکی خود را بپذیرد. شورای امنیت سازمان ملل متحد انجام این گونه آزمایش‌ ها را منع کرده، اما پیونگ ‌یانگ با وجود قطعنامه‌ های مختلف، به فعالیت‌های خود ادامه داده است.

هنوز موضع ‌گیری قطعی روسیه و چین به قطعنامه پیشنهادی مشخص نیست. با این همه رئیس ‌جمهور روسیه اخیرا گفته است که تشدید تحریم‌ ها علیه کره شمالی نتیجه منفی خواهد داشت.

دیپلمات های شورای امنیت سازمان ملل که نامشان فاش نشده، گفته ‌اند آمریکا و چین همچنان تا آخرین ساعات یکشنبه مشغول مذاکره در مورد این قطعنامه بودند.

روسیه، چین، آمریکا، انگلیس و فرانسه از حق وتوی قطعنامه ‌های شورای امنیت برخوردار هستند.

روز یکشنبه «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد در مصاحبه‌ ای با یک روزنامه فرانسوی گفت آزمایش‌ های موشکی و هسته ‌ای در کره شمالی و تنش‌ های شدید لفظی و بحران پیش ‌آمده از آن جدی ‌ترین بحرانی ا‌ست که جهان طی سال‌ های سال با آن روبرو شده ‌است.

هیئت اتیوپی در سازمان ملل متحد که در حال حاضر رئیس شورای امنیت است، قرار است بعد از نشستی طی عصر امروز بر سر قطعنامه مربوط به کره شمالی رای ‌گیری انجام دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.