فروش تسلیحات انگلیس به کشورهای ناقض حقوق بشر از زمان برگزاری انتخابات این کشور تاکنون افزایش داشته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین در گزارشی نوشت: طی 22 ماه گذشته و بعد از اینکه حزب محافظه ‌کار در انتخابات سراسری انگلیس پیروز شد، تولید کنندگان تسلیحات در این کشور حدود 5 میلیارد پوند تسلیحات به کشورهایی که ناقض حقوق بشر هستند، صادر کردند.

گرچه سفارشات از عربستان کاهش داشت، اما بسیاری از دیگر کشورهای با سابقه منفی حقوق بشری از جمله جمهوری آذربایجان و قزاقستان، همچنان خریداران اصلی بوده اند.

این افشاگری ‌ها پیش از نمایشگاه بین المللی تسلیحات و تجهیزات امنیتی و دفاعی در مرکز «اکسل» در شهر «لندن» به عنوان یکی از بزرگ ترین نمایشگاه ها در نوع خود در جهان صورت گرفت. مصر، قطر، کنیا، بحرین و عربستان سعودی در میان کشورهایی هستند که توسط دولت انگلیس برای شرکت در این نمایشگاه دعوت شده اند.

مخالفان فروش تسلیحات در انگلیس از دولت این کشور خواسته اند فروش سلاح به کشورهایی شامل امارات متحده را به دلیل نقض حقوق بشر متوقف کند. آنها دولت را به مذاکره در مورد انعقاد توافق های تجاری برای فروش تجهیزات جاسوسی به دولت امارات متهم کردند که از آن برای جاسوسی از شهروندانش استفاده می کند. آنها همچنین دولت را متهم کردند که تسلیحات آنها برای انجام جنایت جنگی در یمن به کار گرفته می شود.

سعودی ها از دیرباز مشتری تاریخی تسلیحات انگلیس بوده‌ اند اما افزایش فروش تسلیحات به کشورهای دیگر نشان می‌ دهد دولت انگلیس تمایل دارد همچنان از صنعت دفاعی این کشور که 55 هزار فرصت شغلی ایجاد کرده، حمایت کند.

در پی برگزاری همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت)، سازمان دفاع و امنیت – یک نهاد دولتی که فروش تسلیحات به خریداران خارجی را تقویت می کند – از اداره تجارت و سرمایه گذاری انگلیس به اداره تجارت بین المللی جابه جا شد. بلافاصله پس از آن اعلام شد که «لیام فاکس» وزیر تجارت بین المللی به دنبال تقویت صادرات صنایع نظامی و امنیتی کشور است.

اما خیریه ها و دیگر سازمان های مخالف فروش تسلیحات در انگلیس هشدار داده ‌اند بعد از برگزیت این کشور با افزایش چشمگیر فروش تسلیحات به کشورهایی با سابقه ضعیف حقوق بشر روبرو خواهند شد.

کارزار مخالف فروش تسلیحات در انگلیس گفت لندن به ظالم ‌ترین و مستبدترین دولت ‌های جهان تسلیحات می‌ فروشد و این نشان می‌ دهد دولت انگلیس حمایت نظامی و سیاسی از این حکومت‌ ها می ‌کند.

از سال 2015 عربستان سعودی سفارشاتی برای تجهیزات دفاعی به ارزش بیش از 3.75 میلیارد پوند داشته که بیشتر آنها بمب و جت های جنگنده بوده اند. سفارشات تجهیزات نظامی این کشور در 22 ماهه منتهی به انتخابات، 160 میلیون پوند بوده است. از زمان انتخاب دولت محافظه کار سفارشات از دیگر کشورها بدون در نظر گرفتن عربستان به حدود 1.2 میلیارد پوند رسید؛ در حالی که این رقم در 22 ماهه منتهی به انتخابات 680 میلیون پوند بود.

«اندرو اسمیت» از کارزار مقابله با تجارت تسلیحات گفت: «انگلیس دائما در حال تسلیح بسیاری از کشورهای ظالم در جهان است و شماری هم، برای خرید سلاح به لندن دعوت شده اند. این فروش تسلیحات از لحاظ اخلاقی بی طرفانه انجام نمی گیرد بلکه، نشانه روشنی از پشتیبانی سیاسی و نظامی از حکومت هایی است که این تسلیحات به آنها فروخته می شود. دولت نقش محوری ایفا کرده است و به طور مداوم به صادرات اسلحه به دلالان و دیکتاتورهای ناقض حقوق بشر می پردازد.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.