مناظره ‌ای فشرده میان دو رقیب انتخاباتی آلمان برگزار شد؛ مناظره ‌ای که دقیقا سه هفته پیش از برگزاری انتخابات بوندس‌ تاگ در 24 سپتامبر (2 مهرماه) برگزار شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: سه هفته پیش از برگزاری انتخابات آلمان، مناظره تلویزیونی «آنگلا مرکل» و «مارتین شولتس» رقیب انتخاباتی او برگزار شد. مهاجرت، بحران هسته ای کره ‌شمالی، همکاری با آمریکا و ترکیه از موضوعات اصلی این دوئل تلویزیونی بودند.

نظرسنجی که پس از این مناظره انجام شد، مرکل را برنده این مناظره دانست. اما نظرسنجی ها همچنین نشان داد که بسیاری از رای دهندگان هنوز هم در مورد اینکه کدام کاندیدا بهتر می تواند در چهار سال آینده این کشور را اداره کند، شک دارند.

تحقیقی که هفته گذشته منتشر شد، نشان داد که حدود نیمی از رای دهندگان آلمانی – 46 درصد – هنوز در مورد کاندیدای خود تصمیم نگرفته اند. جلب حمایت این افراد برای هر کاندیدا ضروری خواهد بود.

روزنامه بیلد نوشت: مرکل برنده دوئل تلویزیونی بود. این روزنامه به نظرسنجی ARD  اشاره کرد که در آن مرکل 55 درصد و رقیب او تنها 35 درصد آراء رای دهندگان را به خود اختصاص داده است.

مناظره ‌ای فشرده در 97 دقیقه میان دو رقیب انتخاباتی برگزار شد؛ مناظره ‌ای که دقیقا سه هفته پیش از برگزاری انتخابات بوندس‌ تاگ برگزار شد. این نخستین و تنها مناظره ‌ای محسوب می ‌شد که برای انتخابات پارلمانی آلمان پیش بینی شده بود.

یکی از محورهای اصلی این مناظره تلویزیونی موضوع مهاجران و سیاست دولت آلمان در قبال آنها بود. مارتین شولتس در رابطه با سیاست مهاجرپذیری از آنگلا مرکل انتقاد کرد.

مرکل در یکی از مصاحبه ‌های اخیر خود از سیاست دولت در پذیرش پناهجویان در سال 2015 دفاع کرده و گفته بود که هرگاه بار دیگر در چنین شرایطی قرار گیرد، تصمیم مشابهی اتخاذ خواهد کرد.

شولتس در انتقاد خود از مرکل گفت که تکرار چنین سیاستی را صحیح نمی ‌داند و آن را به مرکل توصیه نمی‌ کند. مرکل به شرایط خاص پاییز سال 2015 اشاره کرد و تاکید کرد که در آن هنگام، راه حل مقابله با پناهجویان این نبود که نیروهای نظامی با خشونت و خودروهای آب ‌پاش و گاز اشک آور با آنان برخورد کنند.

مرکل در آن شرایط با «فرانسوا اولاند» رئیس جمهور فرانسه و با مسئولان حزب سوسیال دموکرات آلمان نیز مذاکره کرده و بر آن اساس چنین تصمیمی گرفته بود.

شولتس راه حل صحیح مقابله با بحران پناهجویی را مشورت گسترده ‌تر با همه رهبران و مسئولان کشورهای عضو اتحادیه اروپا دانست و به گونه ‌ای مرکل را به تک‌ روی در این عرصه متهم کرد.

به اعتقاد مارتین شولتس، موضوع همگرایی و جذب پناهجویان به جامعه آلمان موضوعی زمان ‌بر است و نمی ‌توان انتظار داشت که دولت ظرف مدت کوتاهی قادر به حل آن باشد. مرکل نیز، در همین رابطه موضوع همگرایی در آلمان را یکی از چالش‌ های بزرگ دولت در چهار سال آینده دانست.

مرکل در عین حال تاکید کرد که موضوع پناهجویی، یک موضوع جهانی است و نمی ‌توان به مشکلات ناشی از آن کم ‌توجهی کرد.

هر دو سیاستمدار در این نکته اتفاق نظر داشتند که بحران مهاجرت و مهاجرت موضوعی نیست که تنها به دولت آلمان مربوط شود، بلکه همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید در این زمینه همکاری کنند.

شولتس تاکید کرد که برخورد رومانی، مجارستان و لهستان در زمینه سیاست مهاجر پذیری اتحادیه اروپا قابل پذیرش نیست و این کشورها نمی‌ توانند تنها از مزایای اتحادیه اروپا بهره‌ مند شوند، اما حاضر به مشارکت در مسائلی نظیر پناهجویی نباشند.

آنگلا مرکل با اشاره به چهار میلیون مسلمانی که در جامعه آلمان زندگی می‌ کنند، تاکید کرد که از این منظر اسلام به آلمان تعلق دارد. او در عین حال بین مسلمانان و نیروهای افراطی و اسلام‌ گرا تفاوت قائل شد و تاکید کرد که دولت باید جلوی نفرت‌ پراکنی را بگیرد.

صدراعظم آلمان از جمله به این نکته اشاره کرد که جلوی دخالت عربستان و ترکیه بر مسلمانان ساکن آلمان باید گرفته شود.

شولتس نیز تاکید کرد که همگرایی و ادغام مسلمانان در آلمان دشوارتر از سایر پناهجویان و مهاجران نبوده و چنین چیزی از منظر قانون اساسی آلمان نیز قابل دفاع نیست.

مرکل به ضرورت آموزش پیش ‌نمازان مساجد در آلمان اشاره کرد و خواستار نظارت بیشتر بر مساجد در آلمان شد. او  تاکید کرد که در صورت لزوم از ادامه کار مساجدی که به نفرت‌ پراکنی بپردازند، جلوگیری خواهد شد.

شولتس در عین حال خواستار قطع فوری مذاکرات مربوط به عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا شد. مرکل در مقابل معتقد بود که این سیاست باید در هماهنگی با سایر اعضای اتحادیه اروپا دنبال شود.

هر دو سیاستمدار آشکارا از سیاست‌ های اردوغان انتقاد کردند. مرکل تاکید کرد که اردوغان با سیاست ‌هایی که در پیش گرفته با سرعتی بسیار زیاد از ارزش ‌های اتحادیه اروپا فاصله گرفته است.

شولتس اردوغان را متهم کرد که در برابر کودتای نافرجام ژوئیه 2016 دست به یک ضد کودتا زده است.

مرکل در عین حال، از همکاری با کشورهای آفریقایی در مورد کنترل مهاجرت خبر داد. هر دو سیاستمدار در این نکته اتفاق نظر داشتند، که روند اخراج پناهجویانی که درخواست آنها رد شده است، باید تسریع شود.

شولتس با اشاره به این موضوع که رفتار سیاسی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا غیر قابل محاسبه است، او را برای حل معضلات سیاسی جهان و از جمله بحران هسته ای کره شمالی فرد نامناسبی خواند. شولتس تاکید کرد که اروپا باید همکاری ‌های خود را در ارتباط با بحران‌ های جهانی با افراد معقول دولت ترامپ و از جمله «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آن کشور گسترش دهد. مرکل در مقابل معتقد بود که نمی ‌توان آمریکا و رئیس جمهور این کشور را از معادلات سیاسی جهان کنار گذاشت.

مرکل ضمن اشاره به اختلاف نظرهای خود با ترامپ و از جمله مواضع ترامپ در مورد ناآرامی‌ های شهر «شارلوتزویل» تاکید کرد که اروپا باید همه تلاش خود را به کار گیرد تا بحران‌ های موجود به شکل دیپلماتیک حل شوند.

مرکل گفت که مناقشه کره شمالی را نمی ‌توان بدون مشارکت آمریکا حل کرد. اما آلمان باید در همراهی با کشورهای اروپایی، تماس‌های خود را با روسیه، چین، کره جنوبی و ژاپن افزایش داده و تلاش کند تا این بحران از راه‌ های دیپلماتیک حل شود.

روزنامه «زوددویچه سایتونگ» در سرمقاله امروز خود نوشت: «مرکل به خوبی نقش رئیس دولت آلمان را در جهان بازی کرد. شولتز همیشه در حاشیه قرار دارد. او بیش از حد خسته کننده، بیش از حد پر سر و صدا و بیش از حد فاقد آگاهی از قدرت است. او رقیبی برای مرکل محسوب نمی شود.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.