تنش ها میان برلین و آنکارا به دنبال پاره ای از مسائل بار دیگر افزایش یافته تا جایی که احتمال تحریم ترکیه از سوی آلمان مطرح شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، دویچه وله آلمان گزارش داد رابطه ترکیه و آلمان در ماه‌ های اخیر پرتنش بوده است. «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان با اعتراض به بازداشت دو شهروند آلمانی دیگر در ترکیه گفته است که زمان آن رسیده که آلمان در روابط تجاری خود با ترکیه تجدید نظر کند.

مرکل در یک همایش اقتصادی در شهر «نورنبرگ» گفت: «ما باید اقدام قاطعی انجام دهیم.»

صدراعظم آلمان گفته است که با رفتار کنونی دولت ترکیه ادامه مذاکرات اتحادیه اروپا با ترکیه برای گسترش توافقات گمرکی درست نیست.

به دنبال کودتای نافرجام سال گذشته، هزاران نفر در ترکیه بازداشت شدند که چندین شهروند اروپایی نیز در میان این بازداشت ‌شدگان بودند. آلمان می‌ گوید با در نظر گرفتن این دو نفر، هم ‌اکنون 12 شهروند آلمانی - چهار نفر با تابعیت دوگانه - در ترکیه در بازداشت به سر می ‌برند. البته در اصل 55 آلمانی در ترکیه در زندان به سر می ‌برند اما از این تعداد 12 تن به دلایل سیاسی زندانی هستند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آلمان دو شهروند آلمانی روز پنجشنبه در فرودگاه شهر «آنتالیا» بازداشت شده‌ اند. آلمان شکایت دارد که دولت ترکیه بازداشت این دو شخص را به آلمان اطلاع نداده و آلمان از مجاری غیر دیپلماتیک از این مساله مطلع شده است.

«ماریا آدباهر» معاون سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفته است که کنسولگری آلمان در شهر «ازمیر» از طریق منابع غیردولتی از بازداشت این افراد مطلع شده است. او گفت: «در تلاشیم که بدانیم این افراد بر چه مبنایی بازداشت شده ‌اند. فعلا باید فرض را بر این بگذاریم که اتهام آنها سیاسی است.»

این در حالی است که مقامات آلمانی همچنین درخواست ترکیه را برای توقیف کردن دارایی های هواداران «فتح الله گولن» رد کردند.

آنکارا در اوایل سال 2017 یادداشتی در این خصوص برای برلین ارسال کرد که حاوی اسامی حدود 80 فرد ترک تبار مقیم آلمان بود و وزارت امور خارجه آلمان در پاسخ به این درخواست اعلام کرد هیچ مبنای قانونی برای برآورده کردن خواست ترکیه وجود ندارد.

وزارت کشور آلمان پیش از این اعلام کرده بود مقامات ترکیه در سال های اخیر حدود 6 هزار درخواست برای استرداد افرادی که به گفته آنها هوادار فتح الله گولن هستند برای مقامات آلمانی ارسال کرده اند ولی هیچ یک از این خواسته ها برآورده نشده است.

مقامات ترکیه گولن را که مبلغ دینی و سیاستمدار مخالف دولت است و در آمریکا اقامت دارد به مدیریت توطئه علیه ترکیه متهم می کنند. گولن همچنین به دست داشتن در کودتای نافرجام ژوئیه 2016 در ترکیه متهم و استرداد او از مقامات آمریکایی درخواست شده است. گولن اتهامات علیه خود را رد و کودتا در ترکیه را محکوم کرده است.

رابطه ترکیه و آلمان در ماه‌ های اخیر پرتنش بوده است.

همزمان صداها در برلین برای در پیش گرفتن سیاستی سخت ‌گیرانه ‌تر در قبال آنکارا بلندتر شده است. «یورگن هارت» یکی از اعضای حزب حاکم آلمان گفته است که باید دستورالعمل سفر به ترکیه تغییر کند.

برخی حتی گفته‌ اند که هزینه سفرهای لغو شده به ترکیه باید به مسافران برگردانده شوند.

هشدار دولت آلمان درباره سفر به ترکیه می ‌تواند ضربه بزرگی به صنعت گردشگری این کشور بزند.

«مارتین شولتز» از حزب سوسیال دموکرات و رقیب اصلی مرکل در انتخابات آتی آلمان گفته است که با توجه به بازداشت شهروندان آلمانی در ترکیه، دولت آلمان باید اخطار رسمی سفر به ترکیه را بررسی کند.

«جم اوزدمیر» نماینده ترک ‌تبار پارلمان آلمان و رهبر حزب سبزها هم گفته است که «اکنون باید پیامی روشن (اقتصادی) از سوی برلین به رجب طیب اردوغان فرستاده شود.»

او در مصاحبه ای گفت: «اردوغان یک گروگان‌ گیر است که انسان‌ ها را به گروگان می‌ گیرد تا ما را تحت فشار بگذارد. تنها زبانی که او می ‌فهمد، زبان پول است.»

«سویم داغدلن» سیاستمدار حزب چپ ‌ها نیز گفت: «باید به سیاست باج ‌دهی صدراعظم و وزیر خارجه به ترکیه پایان داده شود.»

«هورست زهوفر» رئیس حزب سوسیال مسیحی هم گفته است: «هر تلاشی که تنها با دیپلماسی صورت گرفته، تا به حال شکست خورده است.» او پیشنهاد توقف مذاکرات اتحادیه اروپا برای ورود ترکیه به این اتحادیه و کمک‌ های مالی به این کشور را مطرح کرده است.

مقامات ترکیه تا به حال به سخنان مرکل و دیگر سیاستمداران آلمانی واکنش نشان نداده ‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.