به دنبال آزمایش موشکی اخیر پیونگ یانگ، ژاپن در حال بررسی این مساله است که آیا ظرفیت محدود حمله پیشگیرانه خود را توسعه دهد یا خیر.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد ژاپن در حال بررسی این مساله است که آیا ظرفیت محدود حمله پیشگیرانه خود را توسعه دهد و موشک‌ های کروز خریداری کند یا خیر؛ موضوعاتی که تا قبل از تهدید موشکی کره‌ شمالی در این کشور صلح ‌طلب، مطرود و منفور بود. با توجه به بازنگری های در دست اجرا در طرح های دفاعی ژاپن، تندروهای حزب حاکم تحرکات خود را تشدید کرده اند و برخی از کارشناسان دفاعی می گویند ژاپن باید دستکم این طرح ها را بررسی کند.

پس از چند دهه عدم فعالیت تهاجمی در حزب حاکم ژاپن، احتمال حمله پیشگیرانه رسما از سوی هیئت دفاع موشکی حزب حاکم به «شینزو آبه» نخست وزیر این کشور پیشنهاد شده است؛ اقدامی که باعث ایجاد بحث‌ های پارلمانی شده اگر چه تا حدودی شتاب و سرعت خود را از دست داده چرا که ظاهرا آبه پس از کاهش میزان محبوبیتش از این موضوع تفرقه انگیز اجتناب کرده است.

آزمایش موشکی روز سه شنبه کره شمالی که از فراز ژاپن عبور کرد و در شمال اقیانوس آرام فرود آمد، باعث افزایش نگرانی ‌ها شده و بحث ها در این خصوص را داغ کرده است.

روزنامه لیبرال «مینیچی» یک روز پس از آن پرسید: «آیا ما توانایی حمله پیگیرانه را داریم؟»

ژاپن یک سیستم دفاع موشکی دو مرحله ‌ای دارد. نخست، رهگیرهای موشک استاندارد-3 مستقر بر ناوشکن‌ ها در دریای ژاپن می تواند موشک‌ های میان ‌برد شلیک کند و اگر ناکام ماندند، سیستم‌ های سطح به هوای پاتریوت (سری پک-3) می‌ توانند موشک‌ های دشمن را در بُرد 20 کیلومتری (12 مایلی) رهگیری کنند.

از نظر ژاپن یک حمله پیشگیرانه یعنی یک گام قبل از این دفاع دو مرحله ‌ای‌. موشک ‌های کروز از جمله موشک ‌های «تاماهاوک» از سیستم‌ های دفاع موشکی «آگیس» شلیک شده و یا جت‌ های جنگنده شلیک موشک‌ های دشمن را به تاخیر می‌ اندازد، یا درست پس از شلیک موشک از سوی کره شمالی و قبل از رسیدن آن به ژاپن صورت می ‌گیرد.

اصل «تنها دفاع از خود» ژاپن تحت قانون اساسی این کشور، آن را از حمله اولیه باز می دارد. زبان این حمله هر چه که باشد می تواند روابط ژاپن را با چین دچار تنش کند چرا که پکن به اهداف توکیو مشکوک است.

برخی کارشناسان درباره چگونگی انجام این حمله پیشگیرانه گمانه ‌زنی‌ هایی کرده اند. «کن جیمبو» استاد دانشگان «کیو» در مقاله اخیر خود نوشته است، سیستم‌ های پرتاب موشکی محرمانه، متنوع و متحرک کره شمالی رهگیری موشک‌ ها و کار را برای حملات موشکی محدود ژاپن دشوار می‌ سازد. کارشناسان می گویند از سوی دیگر ظرفیت یک حمله پیشگیرانه نیازمند تریلیون‌ ها دلار برای راه اندازی ماهواره‌ های جاسوسی، هواپیماهای شناسایی، موشک‌ های کروز و همچنین آموزش یگان‌ های ویژه است.

کره شمالی در ماه ژوئیه دو آزمایش موشک قاره پیما انجام داده و تهدید کرده است که موشک هایی را به نزدیکی گوام به عنوان قلمروی آمریکا پرتاب کند. «ناروشیگه میچیشیتا» کارشناس دفاعی ژاپن می گوید: «کره شمالی توانایی خود را برای هدف قرار دادن هر مکانی در ژاپن نشان داده است. اهمیت این موضوع برای ژاپن حتی بیشتر است که توانایی های موشکی و دفاع شهری خود را تقویت کند و به طور جدی در مورد اکتساب قابلیت های محدود اما معنادار حمله فکر کند.»

زمان مذاکره درباره این حمله پیشگیرانه نیز به نفع طرفداران این گزینه در حزب حاکم و وزارت دفاع تمام شده چرا که آنها هم اکنون تجدیدنظر در برنامه‌ های دفاعی چندین ساله ژاپن را آغاز کرده اند.

آبه آزمایش موشکی اخیر کره شمالی را تهدیدی جدی و بی سابقه خوانده است. وزیر دفاع این کشور گفت احتمال تحریکات بیشتری از سوی کره شمالی می رود و توکیو باید سریعا زرادخانه موشکی خود را تقویت کند.

با این حال «تتسوئو کوتانی» محقق ارشد در موسسه امور بین الملل ژاپن می گوید حمله پیشگیرانه، موضوعی بسیار حساس و ناسازگار است و دولت ممکن است مجبور به ارتقاء سامانه موشکی شود. نظرسنجی ها نشان می دهند که بیشتر ژاپنی ها از تهدیدات موشکی کره شمالی نگرانند و از تقویت توانایی موشکی ژاپن حمایت می کنند، اما در مورد حمله پیشگیرانه، مخالفان بر طرفداران غلبه می کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.