با آزمایش موشکی اخیر پیونگ یانگ، شبه جزیره کره شاهد حرکت اوضاع به سوی وخامت بیشتر است و حمله به گوام محتمل تر ارزیابی می شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سی ان ان گزارش داد کره‌ شمالی در تازه‌ ترین تهدید خود به اقدام نظامی صبح امروز چهارشنبه گفته است که موشکی که از فراز آسمان ژاپن عبور کرد گام نخست از عملیات نظامی این کشور در اقیانوس آرام بوده است.

این در حالی است که خبرگزاری رسمی کره شمالی بامداد روز چهارشنبه اعلام کرده است که «کیم جونگ اون» رهبر این کشور در آزمایش یک موشک بالستیک میان‌ برد «هواسونگ-12» در روز سه شنبه حضور داشته و این آزمایش پاسخی به رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی بود.

هواسونگ-12 نخستین موشکی است که از پایتخت پیونگ یانگ پرتاب شده است.

مقامات کره شمالی به سی ان ان گفته اند کیم از این آزمایش موشکی بسیار راضی بوده و گفته است این اقدام، گام نخست از عملیات نظامی این کشور در اقیانوس آرام بوده است؛ تهدیدی که می‌ تواند نشان از ادامه شلیک موشک از سوی پیونگ‌ یانگ تلقی شود.

پرتاب این موشک میان برد که کره شمالی آن را «هواسونگ-12» نامگذاری کرده، تنش ها میان کره شمالی و آمریکا و متحدانش یعنی ژاپن و کره جنوبی را تشدید خواهد کرد.

اکنون «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی و «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن بر این باورند که فشارها بر کره شمالی باید تشدید شود تا این کور داوطلبانه پای میز مذاکره بیاید.

شینزو آبه گفت که بلافاصله پس از آزمایش موشکی، با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا تماس تلفنی داشته و رئیس جمهور آمریکا به او اطمینان داده است که آمریکا صد در صد در کنار ژاپن است.

همزمان شورای امنیت سازمان ملل متحد یک بار دیگر اقدامات پیونگ‌ یانگ را محکوم کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه ای شلیک موشک بالستیک کره شمالی بر فراز آسمان ژاپن را شدیدا محکوم کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل از پیونگ یانگ خواسته است از هر گونه آزمایش موشکی جدید خودداری کند.

15 عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه ای اعلام کرده اند، اقدامات فوری و واقعی کره شمالی برای کاهش تنش ها اهمیتی حیاتی دارد. اعضای شورای امنیت همچنین از همه کشورها خواسته اند تا تحریم های علیه کره شمالی را اجرا کنند. با این حال شورای امنیت پایبندی خود به راه حلی صلح آمیز، دیپلماتیک و سیاسی» برای بحران موشکی و هسته ای کره شمالی اعلام کرده است.

همچنین، در این جلسه تحریم جدیدی علیه کره‌ شمالی در نظر گرفته نشده است.

در همین حال «نیکی هایلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد خواستار اقدامات جدی در قبال کره شمالی شده است.

نیکی هایلی درباره آزمایش موشکی تازه کره شمالی گفته است: این غیر قابل قبول است. آنها تمامی قطعنامه های شورای امنیت را نقض کرده اند. بنابر این فکر می کنم می بایست چیزی جدی اتفاق بیفتد.

در همین حال، رسانه دولتی کره‌ شمالی تهدیدها علیه جزیره گوام را تکرار کرده و آن را منطقه‌ ای نامیده که به گفته پیونگ‌ یانگ، واشنگتن از آنجا به عنوان نقطه آغاز اشغال کره‌ شمالی سود می‌ برد.

موشک بالستیکی که کره‌ شمالی بامداد سه‌ شنبه شلیک کرد، از آسمان جزیره شمالی «هوکایدو» در ژاپن عبور کرد و باعث شد ساکنان این منطقه با هشدار رسمی «پرتاب موشک، پناه بگیرید» از خواب بیدار شوند.

همزمان نیروهای ژاپن با یکی از پیشرفته ترین سیستم‌های پدافند ضد موشکی خود، در پایگاه نظامی «یوکوتا» در شهر «توکیو» دست به مانور دفاع هوایی زدند.

از سوی دیگر، مانور مشترک نیروهای آمریکایی و کره‌ جنوبی همچنان ادامه دارد؛ مانوری که چین و روسیه معتقدند کره‌ شمالی در واکنش به آن دست به پرتاب موشک زده است.

«هوا چونیینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین هم در واکنش به پرتاب این موشک گفته است که وضعیت شبه‌ جزیره کره به نقطه حساس و بحرانی نزدیک شده هر چند هنوز هم فرصت برای از سرگیری مذاکرات صلح از دست نرفته است. 

دولت روسیه نیز شرایط موجود در شبه‌ جزیره کره را بسیار نگران کننده توصیف کرد. «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه به خبرنگاران گفت که ما شاهد حرکت اوضاع به سوی وخامت بیشتر هستیم و تحولات کلی این منطقه را خطرناک می‌ دانیم.

وی آمریکا و کره جنوبی را تا حدودی مسئول وخامت اوضاع دانست و گفت که رزمایش نظامی مشترک دو کشور که روز 21 اوت آغاز شده در تحریک کره شمالی به پرتاب موشکی جدید نقشی داشته است.

با وجود این، دونالد ترامپ که برای بازدید از مناطق سیل زده به ایالت «تگزاس» رفته است یک بار دیگر کره‌ شمالی را تهدید کرد که در مواجهه با بحران هسته‌ ای این کشور، واشنگتن همه گزینه‌ ها را روی میز دارد؛ تهدیدهایی که چین و روسیه آن را یکی از عوامل ادامه پرتاب‌ های موشکی کره‌ شمالی می‌ دانند.

کره شمالی طی سال های اخیر آزمایش های موشکی زیادی انجام داده است، اما آزمایش موشکی که از فراز خاک ژاپن عبور کند، اقدامی «کم سابقه» ارزیابی شده است.

گفته می شود موشک «هواسانگ-12» که روز سه شنبه از منطقه «سانان» در نزدیک پیونگ یانگ شلیک شد، 2700 کیلومتر پرواز کرد و توانست به ارتفاع 550 کیلومتری برسد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.