خبرگزاری«آکی» ایتالیا که داخل و خارج از اردن کسی درباره آن چیزی نشنیده مگر بسیار نادر، به نقل از برخی منابع اردنی که آنها را مرتبط با پرونده سوریه دانست اعلام کرد (مدعی شد)که «اردوغان رئیس جمهور ترکیه به پادشاه اردن این را منتقل کرد که ایران به خروج از جنوب سوریه در مقابل تضمین اردن برای تشکیل هیأت هایی اداره محلی در آن جا تا گروه های مسلح در آن دخالت نکنند، تمایل دارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران،«عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم در سرمقاله این روزنامه نوشت: روابط اردن« هاشمی» و ترکیه« عثمانی» طی صد سال گذشته هرگز خوب نبود و اگر هم برخی اوقات میان آنها «آرامش» برقرار بود این بهبود موقتی بوده است زیرا اعتماد میان دو طرف بنابر دلایل تاریخی و دینی اندک است که از دید هر کسی که این پرونده  و ستون های اصلی سیاسی آن را به شکل گسترده دنبال کرده باشد پنهان نمانده است و این جا نیز مکان مناسب برای مطرح کردن دوباره آن مناسب نیست.

عطوان نوشت: از خاستگاه همین پیشینه به سفر غیرمنتظره « رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به امان پایتخت اردن در چند روز پیش که بسیار مبهم و پوشیده بود و علامت سووال های زیادی مطرح می کند که نیازمند تفسیر و توضیح هستند، درنگ کرده و می پردازیم.

سردبیر رأی الیوم همچنین نوشت: اردوغان که مورد استقبال«ملک عبدالله دوم» پادشاه اردن طی سفر اخیرش قرار گرفت هیچ گونه اظهار نظری درباره دلایل این سفر نکرد. بیانیه صادر شده توسط طرف اردنی نیز بر مذاکرات میان رهبران دو کشور درباره شیوه های تقویت روابط میان دو کشور در زمینه های مختلف سیاسی و اقتصادی و نیز رایزنی درباره تحولاتی که منطقه خاورمیانه شاهد است، تمرکز داشت و این بیانیه نیز کلی گویی بود و بر ابهام و پوشیدگی این سفر که در اصل مبهم بود، افزود.

عطوان همچنین نوشت: خبرگزاری«آکی» ایتالیا که داخل و خارج از اردن کسی درباره آن چیزی نشنیده مگر بسیار نادر، به نقل از برخی منابع اردنی که آنها را مرتبط با پرونده سوریه دانست اعلام کرد (مدعی شد)که «اردوغان رئیس جمهور ترکیه به پادشاه اردن این را منتقل کرد که ایران به خروج از جنوب سوریه در مقابل تضمین اردن برای تشکیل هیأت هایی اداره محلی در آن جا تا گروه های مسلح در آن دخالت نکنند،  تمایل دارد و نیز افزود« اردوغان بار دیگر به پادشاه اردن تأکید کرد که ضرورت دارد همه نیروهای نظامی وابسته و هوادار ایران از جنوب و شمال سوریه یعنی از مناطقی که اردن و ترکیه در آنها نفوذ دارند، خارج شوند».

وی در ادامه این سرمقاله نوشت: خبر خبرگزاری ایتالیایی در درون خود تناقض هایی دارد، برای چه ایران باید اردوغان را مامور رساندن این پیام به اردن بکند در حالی که خودش در امان پایتخت اردن سفارت دارد و اگر هم به دنبال میانجی گر بود به طور مثال چرا روسیه این میانجی گر نباشد که با اردن روابط خوبی دارد و نیز میان «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و پادشاه اردن روابط شخصی خوبی وجود دارد؟

عطوان با اشاره به نگرانی دولت اشغالگر اسرائیل از حضور ایران در سوریه نوشت: آن که از حضور نیروهای ایرانی در جنوب سوریه و منطقه «القنیطره» در مقابل بلندی های «جولان» اشغالی نگران است دولت اشغالگر اسرائیلی است و این دولت اشغالگر با برخی از گروه های مسلح مخالف سوری در جنوب سوریه روابط خوبی دارد و بیش از 3500 نفر از زخمی های این گروه ها را در بیمارستان های خود درمان کرده است . علاوه بر آن که این خود اسرائیل است که با آمریکا و ترکیه در درخواست برای خروج نیروهای ایرانی نه فقط از جنوب سوریه بلکه از همه اراضی سوریه همصداست.

سردبیر رأی الیوم همچنین نوشت:اردوغان که در حال سامان دادن دوباره برگه برنده های منطقه ای خود در خاورمیانه و به طور مشخص پرونده سوریه است، احساس می کند که امید دولتش برای براندازی دولت و رئیس آن در دمشق بر باد رفته و به تاریخ پیوست و خطر ایجاد یک نظام کرد مستقل  در طول مرزهای شمالی سوریه و عراق با ترکیه که آمریکا به دنبال آن است آن هم با تحریک اسرائیل برای اردوغان بسیار مهم است و بارزترین اولویت را در رتبه بندی اولویت هایش از آن خود کرده است و این کاملا قابل درک است.

عطوان به حضور موثر ایران و نقش مهم کشورمان در آزادی شهرهای مختلف عراق از دست داعش اشاره کرد و نوشت: ما بر این باور نیستیم که ایران می خواهد نیروهای خود و نفوذش را از جنوب سوریه خارج کند زیرا محاصره دولت اشغالکر از شمال(جنوب لبنان) و جنوب شرقی(جبهه جولان اشغالی) تبدیل به ستون فقرات در سیاست منطقه ای و استراتژیکش شده است. همچنین ایران نقش بزرگ و مهمی در کنار ارتش و الحشد الشعبی و پوشش هوایی آمریکا در پایان وجود و حضور داعش در «موصل» ، «الرمادی»، «تکریت» و «فلوجه» بازی کرد و چه بسا همین هدف را در جنوب سوریه به کمک نیروهای«حزب الله» و ارتش سوریه ایفا کند. این همان چیزی است که نارضایتی اش از تفاهم های روسیه و آمریکا را تفسیر می کند که جنوب سوریه را به مناطق کاهش تنش افزودند.

عبدالباری عطوان در پایان این سرمقاله با انتقاد از رهبران اردن به دلیل عدم بهبود و گسترش روابط این کشور با ایران نوشت: در پایان و به عمد این پرسش را مطرح می کنیم که چه دلایلی وجود دارد که اردن روابط خود با ایران را بهبود و عادی سازی نکند در حالی که قطر سفیرش را به تهران بازگرداند و عربستان سعودی نیز کانال های گفت و گو با ایران را گشوده و از حجاج این کشور به گرمی استقبال کرده است؟چرا اردن پیام های ایران را از طریق ترکیه دریافت می کند البته اگر تفسیرهای سابق از سفر اخیر اردوغان به امان درست باشد؟ امیدواریم که پاسخ درستی چه مستقیم چه غیرمستقیم از رهبران اردن به این پرسش های مشروع دریافت بکنیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.