واکنش رسمی مصر به این اقدام برای توقف بخشی از کمک ها بسیار ضعیف بود و در حد اهانت آمریکایی ها نبود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت: این سر و صداهایی که اکنون درباره تصمیم دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا درباره کاهش کمک های آمریکا به مصر در اعتراض به نقض حقوق بشر توسط دولت مصر به راه افتاده را نمی فهمیم. مبلغی که کم شده یا متوقف شده، بیشتر از 290 میلیون دلار نیست و هیچ گونه فشار واقعی بر بودجه سالیانه مصر شکل نمی دهد، و انتظار داشتیم که موضع قوی تر از دولت مصر به دلیل این اقدام ببینیم مانند مخالفت با استقبال از «جارد کوشنر» مشاور ارشد رئیس جمهور آمریکا و دامادش و هیأت همراه وی که به منطقه سفر کرده است؛ سفری که تحت عنوان احیای مذاکرات میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها صورت گرفته است.

تاریخچه دولت مصر در زمینه نقض حقوق بشر و بارزترین آنها آزادی بیان هرگز گل و بلبل نیست نه فقط در دوران «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور کنونی بلکه در همه دوره های سابق بدون استثناء  هرگز خوب نبود. اگر چه باید اعتراف کنیم که نقض حقوق بشر و نقض آزادی ها در دو سال گذشته دو برابر شده است و ما بر این باور نیستیم که دولت آمریکا این کمک های مالی را به این دلیل« متوقف» کرده است بلکه به دلیل این متوقف کرد که تا بر دولت کنونی مصر برای پاسخ مثبت به ماموریت کوشنر فشار بیاورد و نیز بر طرف فلسطینی نیز فشار بیاورد تا امتیازهایی بدهد البته اگر در اصل امتیازی مانده باشد، و به میز مذاکرات بدون هیچ گونه پیش شرطی یا خواسته ای بازگردد.

واکنش رسمی مصر به این اقدام برای توقف بخشی از کمک ها بسیار ضعیف بود و در حد اهانت آمریکایی ها نبود.ابراز تأسف برای دادن پیام قوی به ترامپ برای این که نشان داده شود که مصر نباید بدین گونه مجازت شود، کافی نبود.

امیدوار بودیم که عبدالفتاح السیسی یا آقای«سامح شکری» وزیر خارجه اش به عنوان اعتراض از هیأت آمریکایی استقبال نمی کردند و این کار را به یکی از مشاوران یا معاونان وزارت خارجه واگذار می شد.

این دولت که خودش و ترامپ رئیس اش در محاصره بحران ها از هر سو هستند به رغم کوتاه بودن عمرش از مصر بیش از آن بدهد، گرفته است و همه نوع گروکشی سیاسی و اقتصادی را علیه مصر به کار برد و مصر به درستی و شایستگی عمل نکرد زمانی که ترامپ پیش از آن که به شکل رسمی رئیس جمهور شود با السیسی تماس گرفت و از وی خواست پیش نویس ارائه شده توسط مصر در شورای امنیت مبنی بر مجرم قلمداد کردن شهرک سازی اسرائیل در فلسطین اشغالی و درخواست برای توقف فوری آن را پس بگیرد و ترامپ به خواسته اش هم رسید.

مصر کشوری بزرگ است و باید بدین گونه هم بماند و همه نوع گروکشی و فشار را رد کند به ویژه اگر این گروکشی و فشار توسط رئیس جمهوری نژاد پرست که داخل و خارج از کشورش منفور است و در معرض تهدید خلعش از مقامش طی ماه های آینده قرار دارد. 

 

قطع کمک 290 میلیون دلاری

دولت آمریکا کمک های مالی ۲۹۰ میلیون دلاری خود را به مصر ، به دلیل آنچه عدم بهبود وضعیت حقوق بشر و معیارهای دموکراسی در این کشور دانست، متوقف کرد.

در این رابطه، برخی منابع خبری گفتند : «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده است که کمک های نظامی واشنگتن به قاهره را تا زمانی که تغییرات قابل ملاحظه ای در اولویت های حقوق بشری این کشور مشاهده نشود، به تعویق می اندازد. 

این منابع افزودند: موضوع آزادی های شهروندی و حملات شدید به مخالفان دولت این کشور دلیل اصلی توقف کمک های واشنگتن به مصر بوده است.

از سوی دیگر، در پی تصمیم ایالات متحده برای تعلیق ارائه کمک‌های مالی به مصر به دلیل وضعیت حقوق بشر در این کشور، قاهره این تصمیم واشنگتن را مورد انتقاد قرار داد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.