فشارهای نهادهای تجاری جهانی برای حفظ دسترسی به بازار ایران به منظور به خطر نیافتادن میلیاردها دلار سرمایه گذاری های آنها، رئیس جمهور آمریکا را از اقداماتش علیه برجام باز می دارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، بلومبرگ در گزارشی نوشت: آن سرمایه گذاری که ایران امید به آن داشت جذب نشده است، اما میلیاردها دلار بلوکه شده ای که به واسطه توافق هسته ای 2015 با قدرت های جهانی آزاد شده ممکن است تاثیر هر گونه حمله بعدی آمریکا به این توافق را خنثی کند.

اوضاع در مقایسه با سال گذشته تغییر یافته است؛ زمانی که پس از لغو تحریم ها در ژانویه 2016، نمایندگی های تجاری هتل های تهران را پر کردند چرا که منافع سرمایه گذاری به اوج خود رسید. اکنون، با توجه به اقدام «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای اعمال تحریم های جدید و تلاش برای یافتن مواردی برای تایید نکردن پایبندی ایران به برجام، مسئله مهم این است که آیا برجام به حیات خود ادامه خواهد داد یا خیر. اما مهم این است که پشتیبانی طرف های دیگر - چین، روسیه، فرانسه، آلمان و انگلیس - که شرکت هایشان تا کنون بیشترین سرمایه گذاری را در ایران داشته اند نیز جلب شود.

«سانام وکیل» دستیار برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در بنیاد «چاتم هاوس» در شهر «لندن» گفت: «فشارهایی از سوی نهادهای تجاری این کشورها برای حفظ دسترسی به بازار ایران وارد می آید.» او گفت: در عین حال، اکثر دولت های آنها «متوجه شده اند که به حاشیه راندن و انزوای ایران به نفع آنها نیست».

در اینجا به برخی از توافقنامه ها - نهایی یا مقدماتی - در 18 ماه گذشته اشاره می شود:

انرژی و برق

- شرکت فرانسوی توتال همراه با شرکت ملی نفت چین یک قرارداد 20 ساله به ارزش 5 میلیارد دلار برای توسعه فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی امضا کرد.

- شرکت مهندسی و ساختمان اس کی (SKEC) از کره جنوبی قرارداد اولیه به ارزش 1.6 میلیارد یورو (1.8 میلیارد دلار) را با شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران امضا کرد تا پالایشگاه تبریز در شمال غربی ایران را ارتقا دهد.

- شرکت انرژی ترک یونیت اینترنشنال (Unit International) با وزارت نیروی ایران توافق نامه ای به ارزش 4.2 میلیارد دلار با وزارت انرژی ایران را امضا کرد تا هفت نیروگاه گاز طبیعی در سراسر ایران بسازد.

- شرکت سینوپک چین قرارداد 1.2 میلیارد دلاری با شرکت ملی پالایش و پخش نفت ایران برای توسعه فاز یک پالایشگاه آبادان در استان خوزستان در جنوب غربی ایران امضا  کرد.

- شرکت هلندی شل برای ارزیابی سه میدان بزرگ نفت و گاز ایران، از جمله میدان های آزادگان و یادآوران در نزدیکی مرز عراق، قرارداد امضا کرد.

- گروه بین المللی ام ئی سی آی (MECI) سوئیس یک توافق نامه با دولت ایران برای ساخت یک نیروگاه بادی به ارزش 750 میلیون یورو در شمال ایران امضا کرد.

 

حمل و نقل

- رنو قرارداد 660 میلیون یورویی با سازمان گسترش و نوسازی ایران (ایدرو) و شرکت «پرتو نگین ناصح»، وارد کننده محصولات رنو برای سرمایه گذاری مشترک و افزایش تولید خودرو در ایران امضا کرد.

- شرکت فولکس واگن قراردادی را با شرکت «ماموت خودرو» ایران برای فروش دو مدل خودرو به امضا رساند و پس از بیش از یک دهه، به بازار ایران بازگشت.

- پژو سیتروئن و شریک قدیمی آن یعنی ایران خودرو قرارداد سرمایه گذاری مشترکی را امضا کردند تا بر اساس آن، 400 میلیون یورو برای ارتقاء کارخانه این شرکت سرمایه گذاری کنند. شرکت فرانسوی همچنین توافقنامه ای را با سایپا امضا کرد تا در طول پنج سال آینده سرمایه گذاری 300 میلیون یورویی در زمینه تولید و تحقیق و توسعه انجام دهد.

- شرکت بوئینگ و شرکت هواپیمایی آسمان قرارداد 3 میلیارد دلاری برای خرید هواپیما امضا کردند. این شرکت آمریکایی همچنین قرارداد 16.6 میلیارد دلاری با شرکت ایران ایر برای خرید 80 فروند هواپیما امضا کرد.

- کمپانی ایتالیایی ATR قراردادی به ارزش 536 میلیون دلار برای خرید 20 فروندهواپیما با ایران ایر امضا کرد.

- گروه SE ایرباس قراردادی با ایران برای فروش 100 فروند هواپیمای مسافربری به ارزش 19 میلیارد دلار امضا کرد.

- شرکت آلستوم فرانسه، ایدرو و شرکت گسترش صنایع ریلی ایران (ایریکو) توافق اولیه ای برای ساخت قطار و مترو اتومبیل امضا کردند.

ایدرو و شرکت «ترانسمش‌ هلدینگ» که بزرگترین شرکت تامین ‌کننده تجهیزات ریلی روسیه  است قراردادی به ارزش 3 میلیارد دلار به منظور تولید واگن های راه آهن امضا کردند.

- زیمنس قراردادی به ارزش دست کم 1.5 میلیارد یورو برای ساخت راه آهن و ارتقاء واگن ها در ایران امضا کرد.

 

صنایع

- شرکت مهندسی ریلی چین با شرکت ایران آلومینیوم (ایرالکو) قرارداد 2 میلیارد دلاری  برای شروع عملیات در یک واحد در استان مرکزی در جنوب تهران امضا کرد.

 

مخابرات

گروه ام تی ان موافقت کرد که 49 درصد از سهام یک شرکت دولتی اینترنتی ایران را به قیمت 40 میلیون دلار خریداری کند و همچنین به دنبال سرمایه گذاری 750 میلیون دلاری در پروژه فیبر نوری ایرانی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.