نیروهای عراقی عملیات زمینی بازپس گیری شهر تلعفر را آغاز کردند. تلعفر ‌آخرین قلمروی تحت کنترل داعش در استان نینوای عراق است. عملیات هوایی علیه مواضع داعش در این منطقه هفته گذشته آغاز شده بود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، دویچه وله در گزارشی نوشت: ارتش عراق عملیات آزادسازی شهر «تلعفر» را با حملات هوایی به استحکامات نظامی داعش آغاز کرد. علاوه بر ارتش عراق، حشد الشعبی (نیروهای مردمی)هم در این عملیات شرکت دارند.

​​ نخست ‌وزیر عراق بامداد امروز یکشنبه اعلام کرد عملیات زمینی نیروهای امنیتی آن کشور برای بازپس‌ گیری شهر تلعفر در استان «نینوا» آغاز شده ‌است.

«حیدر العبادی» نخست ‌وزیر عراق می ‌گوید نیروهای امنیتی آن کشور عملیات را آغاز کرده‌ اند. او که یونیفرم نظامی به تن داشت، در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به داعش نیز گفته است: «انتخابی ندارید؛ یا تسلیم می ‌شوید یا می ‌میرید».

یکی از سخنگویان وزارت دفاع عراق روز سه‌ شنبه گفت جنگنده‌ های نیروی هوایی این کشور بمباران مواضع داعش در تلعفر را آغاز کرده ‌اند. به گفته این مقام عراقی، عملیات زمینی برای تصرف این شهر در پی اتمام بمباران‌ ها آغاز خواهد شد.

اکنون صدای انفجارهای مهیبی از تلعفر شنیده شده است. همچنین گزارش شده که نیروهای نظامی و داوطلب عراقی، به قصد حمله زمینی به شهر، در مواضع خود مستقر شده ‌اند.

تروریست های داعش در جریان اشغالگری های خود در بیش از سه سال پیش، مناطق وسیعی را در شمال و غرب عراق به اشغال خود در آوردند. به‌ رغم شکست‌ های متعدد داعش  در ماه‌ های گذشته، نیروهای این گروه تروریستی هنوز هم کنترل برخی مناطق در عراق و سوریه را در اختیار دارند. داعش در سوریه نیز همچون عراق زیر فشار شدید قرار گرفته است.

حشد الشعبی نیز در عملیات آزادسازی تلعفر شرکت دارند. «احمد الاسدی» سخنگوی این گروه پیشتر گفته بود که حیدر العبادی، نخست‌ وزیر عراق مستقیما دستورات لازم در خصوص نیروهای شرکت ‌کننده در این عملیات را به فرماندهی عملیات مشترک داده است.

هم ‌زمان «علی حسیم حسینی» از فرماندهان حشد شعبی هم اعلام کرده بود که مبارزان خود را برای آزادسازی تلعفر آماده می‌ کنند. مقام‌ های اقلیم کردستان عراق اما پیشتر اعلام کرده بودند که پیشمرگه‌ های کرد در این عملیات شرکت نخواهند کرد.

 

مقر استراتژیک

تلعفر در حدود 70 کیلومتری غرب «موصل» مرکز پیشین فرماندهی داعش در عراق واقع شده و پیش از اشغال آن به دست داعش حدود 200 هزار نفر جمعیت داشته است. موصل در آغاز ماه ژوئیه پس از ماه ‌ها نبرد به تصرف کامل نیروهای نظامی عراق در آمد.

این شهر، پس از موصل دومین شهر پرجمعیت استان نینوا است و با مرز سوریه نیز نزدیک به 150 کیلومتر فاصله دارد. تلعفر در عین حال در میانه یکی از جاده ‌های کلیدی مورد استفاده داعش در نقل ‌و انتقال نفرات و مایحتاج آن قرار دارد.

به گفته منابع نظامی آمریکایی و عراقی حدود دو هزار تروریست داعش در این شهر حضور دارند. مسئولان عراقی مبارزه سختی را پیش بینی کرده اند که دلیل آن مقاومت بالایی است که در روند آزادی موصل از سوی تروریست های داعش دیده شد.

با این حال غیرنظامیانی که از تلعفر گریخته اند گزارش داده اند که بقایای داعش در این شهر پس از ماه ها درگیری، بمباران های هوایی و کمبود منابع مالی و غذایی بسیار ضعیف شده اند.

تلعفر پرجمعیت ‌ترین شهر استان نینوای عراق پس از موصل است که اکثریت جمعیت‌ اش را ترکمن‌ ها تشکیل می ‌دهند. در صورت آزادی تلعفر رابطه عناصر داعش با شهر رقه قطع شده و این گروه تروریستی توانایی تحرکات خود در مرز سوریه و عراق را کاملا از دست خواهد داد.

 

پیروزی نزدیک است

ساعت ها پیش از آنکه بغداد به طور رسمی از آغاز حمله به تلعفر خبر دهد، جنگنده های عراقی اعلامیه هایی را بر فراز این شهر پخش کردند.

در این اعلامیه های نوشته شده بود: «خود را آماده کنید. نبرد قریب الوقوع است و آزادی در راه، انشاءالله.»

در هفته گذشته ائتلاف به رهبری آمریکا حملات هوایی متعددی را در تلعفر انجام دادند و مناطق تحت محاصره، فرماندهی ها و مقرهای داعش را بمباران کردند. پیشتر ژنرال «استفن تونسند» فرمانده ارشد نیروهای آمریکا در عراق گفته بود نیروهای نظامی عراق به ‌طور گسترده آماده آغاز عملیات هستند. تونسند که در عین حال مسئول ارائه کمک ‌ها و حمایت‌ های ارتش آمریکا به نیروهای عراقی ا‌ست، گفته «نمی ‌توانم بگویم همه خودروها و سلاح‌های آسیب‌ دیده را عوض کرده‌ ایم» اما او افزوده همه‌ چیز «به ‌اندازه کافی در آمادگی قرار دارد».

«کریم اللامی» یکی از فرماندهان عراقی این هفته به رویترز گفت: «اطلاعات جمع آوری شده نشان می دهد بقایای عناصر داعش اکثرا اتباع خارجی و عرب با خانواده هایشان هستند و این بدان معناست که اینها تا آخرین نفس خواهند جنگید.»

اللامی گفت از آنجایی که اکثر خیابان های این شهر به اندازه کافی عریض هستند که خودروهای زرهی بتوانند در آنجا تردد کنند، مناطقی هستند که نیروهای تحت رهبری عراق باید عملیات خیابان به خیابان را همچون روزهای پایانی عملیات موصل اجرایی کنند.

سازمان های بشردوستانه پیش بینی نکرده اند همچون موصل، این شهر شاهد مهاجرت دسته جمعی باشد. به گزارش سازمان بین المللی مهاجرت به نظر می رسد 10 هزار تا 40 هزار غیرنظامی در تلعفر و مناطق اطراف آن ساکن باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.