پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت:

آیا داعش به نوار غزه رسید؟

مردم نوار غزه که از محاصره رنج می برند یا به عبارتی بهتر بیشتر آنها نمی خواهند به دوران هرج و مرج و نزاع ها برگردند و به امنیت و ثبات چشم دارند و امید زیادی دارند و چه بسا همین مساله به نفع حماس و سیاست های تندش علیه گروه ها و جماعت های رادیکال تندرو که به باورهای القاعده و داعش نزدیک هستند، باشد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت: جنبش «حماس» دو روز پیش «اعتبارنامه» خود را به مصر و جهان به عنوان دولتی که می توان به آن اعتماد کرد و به عنوان دولتی تأثیر گذار در ائتلاف مبارزه با «تروریسم» ارائه کرد زمانی که با یک باند متشکل از دو نفر انتحاری مجهز به جلیقه های انفجاری که در مسیر عبور از مرزها به سمت شبه جزیره«سینا» در مصر برای جنگ در صفوف « داعش»(همانطور که در بیانیه رسمی آمده است) بودند، مقابله کرد.

اطلاعات درباره این عملیات همچنان اندک و مبهم است.  به باور ناظران قرار دادن جلیقه های انفجاری در وسط خود و انفجار یکی از آنها در گشتی مرزی وابسته به جنبش حماس حکایت از آن داشت که آنها می خواستند «نیت های» جنبش حماس و گارد مرزی اش و میزان پایبندی شان به تفاهم های امنیتی که ماه گذشته طی سفر هیأت این جنبش به قاهره به ریاست آقای« یحی سنوار» رهبر این جنبش در غزه  امضا شد را بیازمایند بیش از آن قصد داشتند به سینا نفوذ کرده و به عناصر داعش ملحق شوند.

اگر این دو انتحاری می خواستند از مرزها و به این شکل علنی عبور کنند  پس برای چه جلیقه انفجاری به تن کردند؟و چرا« جمال کلاب» فرمانده باند خودش را در میان نیروهای حماس که وی را به منظور جلوگیری از عبورش متوقف کردند، منفجر کرد؟

ابهام را به کناری می گذاریم و تأکید می کنیم که جنبش حماس قربانی این حمله بود و یکی از نیروهای خود که در جا درگذشت را از دست داد و لیکن در عین حال، به شرکای مصری خود ثابت کرد که در پایبندی به تعهداتش جدی است و حرف و عملش یکی است و به هیچ کدام از عناصر سلفی نوار غزه اجازه نمی دهد به شبه جزیره سینای مصر بروند همانطور که در گذشته اجازه نداده است.  اجازه دادن به عبور عناصر سلفی  اتهامی بود که در بیانیه ها و رسانه های مصری می آمد.

در دیداری که میان هیأت جنبش حماس به ریاست سنوار و عضویت« روحی مشتهی» و «موسی ابو مرزوق» با هیأت سازمان اطلاعات مصر و پس از آن با «محمد دحلان» و هیأتی از جنبش اش صورت گرفت، آقای سنوار درخواست مصر برای تحویل هفت «تروریست» تحت پیگرد مصر که از طریق تونل ها به نوار غزه پناه بردند را رد کرد ولی در مقابل وعده داد که منطقه امن در طول مرزهای مصر و فلسطین(به طول 15 کیلومتر) ایجاد می کند و همه تونل ها را می بندد و جلوی هر گونه نفوذی ازغزه به سینا و بالعکس را می گیرد و این موضع گیری باعث شد که طرف مصری از صراحت و قاطعیت و قوی بودن دلایل اش، خوشش بیاید.

عملیات مرزی اخیر، تأکید می کند که جنبش حماس در اولین آزمون و مهمترین آن موفق شد و بهای سنگینی برای این موفقیت پرداخت و چه بسا در آینده نیز بپردازد آن هم با توجه به حالت خشمی که در نوار غزه و به طور مشخص در منطقه«رفح» پایگاه جماعت های سلفی تندرو که کلاب مجری عملیات وابسته به آن است. روابط جنبش حماس با گروه های اصولگرای تندرو بر وفق مراد نبود بلکه نزدیک به تنش بود و به طور مشخص از زمان حمله به مسجد« ابن تیمیه» در رفح در سال 2009 که در اثر آن 30 نفر کشته شدند و ده ها نفر زخمی شدند لیکن جنبش حماس بر برخورد نکردن با این جماعت ها و گروه ها و رسیدن به «آتش بس» اعلام نشده اصرار داشت.

پس از این عملیات هجومی چه بسا این «آتش بس» دچار تزلزل شود به ویژه در سایه اوضاع بحران زده در نوار غزه به دلیل افزایش بیکاری در میان جوانان (80 درصد) و کاهش حقوق بیش از 60 هزار کارمند در این منطقه توسط تشکیلات خودگردان فلسطین در رام الله و بازنشسته کردن بیش از شش هزار نفر از جمله بازنشسته کردن زودهنگام بسیار از آنها.

دولت مصر چه بسا از این تحول خوشحالترین باشد؛ تحولی که ثابت می کند حماس بیش از هر زمانی در گذشته به تامین امنیت مرزهایش و انتقال به اردوگاه دشمنی در رویارویی با رادیکال های  تندرو متعهد است و چه بسا همین خوشحالی به  شکل «پاداش های» بیشتر مانند بازگشایی گذرگاه رفح به شکل دائمی از اوایل ماه آینده و فعال کردن جنبش تجاری با نوار غزه و تأمین بخش عمده ای از برق و سوخت این منطقه عملی شود.

جنبش حماس این اقدام تصادمی محوری با گروه های رادیکال را انجام داد و قاطعیت از خود نشان داد و لیکن این سیاست محاسن و خطراتی دارد به ویژه آن که روابطش با تشکیلات خودگردان فلسطین در رام الله بد است و با کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز به دلیل از سر گیری روابطش با تهران خوب نیست.

بی تردید و بر اساس دیدگاه های شماری از کارشناسان، مردم نوار غزه که از محاصره رنج می برند یا به عبارتی بهتر بیشتر آنها نمی خواهند به دوران هرج و مرج و نزاع ها برگردند و به امنیت و ثبات چشم دارند و امید زیادی دارند و چه بسا همین مساله به نفع حماس و سیاست های تندش علیه گروه ها و جماعت های رادیکال تندرو که به باورهای القاعده و داعش نزدیک هستند، باشد... و خدا عالم تر است.

 

 

جزئیات درگیری مرزی

این در حالی است که «ایاد بزم» سخنگوی وزارت کشور و امنیت ملی در نواز غزه روز پنجشنبه هفته گذشته  از وقوع یک حادثه امنیتی خطرناکی در نخستین ساعات بامداد امروز در رفح خبر داد و تاکید کرد که نیروهای یگان امنیتی دو فرد را به هنگام نزدیک شدن به نوار مرزی فلسطین با مصر متوقف کردند که یکی از آنان خودش را منفجر کرد که در پی این اقدام خودش کشته شد و فرد دیگر زخمی شد.

بزم خاطر نشان کرد که در پی این حادثه یکی از فرماندهان یگان مرزی گردان های قسام به نام «نضال جمعه جعفری» (28 ساله) به شهادت رسید و تعدادی دیگر هم زخمی شدند و تمامی مجروحان به بیمارستان «ابویوسف النجار» منتقل شدند. 

گردان های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی حماس هم اعلام کرد که یکی از مبارزان این گردان ها به نام نضال جمعه جعفری در نخستین ساعات بامداد روز پنجشنبه بر اثر اقدام یک فرد تندرو به منفجر کردن خود در میان نیروهای امنیتی در نوار مرزی فلسطین با مصر واقع در شرق استان رفح در جنوب نوار غزه به شهادت رسید. 

گروه تروریستی داعش ـ شاخه سینا در اولین واکنش خود به عملیات انتحاری روی داده در مرز غزه با مصر اعلام کرد که حماس ثمره کشتار و تعقیب و بازداشت های خود در باریکه غزه و نیز تخریب مراکز تجمع این گروه را می بیند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، گروه داعش در استان سینای مصر ـ شاخه گروه تروریستی داعش در مصر ـ با صدور بیانیه ای تاکید کرد که یکی از عناصر این گروه در جریان اجرای عملیات انتحاری کشته شده است و این عملیات واکنشی به عملیات های حماس علیه گروه های سلفی به اصطلاح جهادی و عناصر گروه داعش در نوار غزه بوده است.

در ادامه این بیانیه آمده است که مجری این عملیات انتحاری که مصطفی کلاب نام داشت، قصد سفر به صحرای سینا به منظور پیوستن به صفوف داعش و مشارکت در «جهاد عینی» را داشت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.