مخالفان به ریاض به عنوان حامی اصلی شان تکیه کرده و دلخوش کرده اند و همه تخم مرغ های خود را در سبد ریاض گذاشته اند و حرف های تکراری الجبیر را درباره کناره گیری اسد با زور یا با مذاکره باور کردند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت: آقای «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان در «اوج قساوت» بود در حالی که به آقای «ریاض حجاب» رئیس هیأت عالی مذاکرات و اعضای آن طی نشست شان در ریاض پس از به حاشیه راندن شان که «مدتش طولانی شد» بگوید که «بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در قدرت باقی می ماند و آنها باید دیدگاه و چشم انداز جدیدی داشته باشند و گرنه راه حلی برای سوریه بدون مخالفان را پیدا می کنیم».

پیامی که آقای الجیر به مخالفان سوری که پایتخت کشورش را به عنوان مقر خود قرار داده اند، داد« شوک زا» بود ولی «غیرمنتظره» نبود. به این دلیل شوک زا بود که مخالفان به ریاض به عنوان حامی اصلی شان تکیه کرده و دلخوش کرده اند و همه تخم مرغ های خود را در سبد ریاض گذاشته اند و حرف های تکراری الجبیر را درباره کناره گیری اسد با زور یا با مذاکره باور کردند. به این دلیل نیز غیرمنتظره نبود که واقعیت ها در میدان های نبرد تغییر کرده است و دیگر آینده اسد روی میز مذاکرات پایتخت های جهانی تصمیم گیرنده به ویژه واشنگتن مطرح نیست.

پس از تصمیم « دونالد ترامپ» برای توقف برنامه آموزش واحدهای وابسته به گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه و توقف تسلیح آنها با توصیه« جورج کومپو» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا که بر این برنامه نظارت دارد، پر واضح بود که جایگاه بشار اسد رئیس جمهور سوریه در رأس قدرت محکم تر از هر زمانی در هفت سال پیش شده است و مخالفان مسلح به احتمال زیاد با سرنوشت نیروهای«کنترا» در آمریکایی جنوبی رو به رو می شوند؛ نیروهایی که سازمان اطلاعات آمریکا تأسیس  و تسلیح شان کرد تا نظام« اورتگا» در نیکاراگوا را سرنگون کنند.

چیزی که رهبران مخالفان سوریه نمی دانند این است که کشورهای حاشیه خلیج فارس تصمیم گیرنده اصلی نیستند و نمی توانند که هیچ طرحی و اقدامی برای حمایت از گروه های مسلح و حمایت مالی آنها ارائه کنند مگر پس از مشاوره و حتی دریافت دستورات واضح و سرنوشت ساز در این خصوص از رهبران آمریکا. سخنان«دیوید پترائوس» فرمانده نیروهای آمریکایی و مدیر سابق«سیا»که در آنها کشور قطر را از اتهام حمایت از تروریسم تبرئه کرد و شبکه تلویزیونی «الجزیره» از آنها به شدت استقبال کرد گویای این مساله است. دیوید پترائوس گفت که « ایالات متحده آمریکا بود که از قطر خواست که رهبران «حماس» را میزبانی کند و نیز نمایندگانی از گروه طالبان را در دوحه میزبانی کند».این سخنان یکی از مثال ها در این زمینه برای  تبرئه قطر است.

چیزی که آقای الجبیر نگفت یا گفت ولی درباره دیدار با اعضای هیأت عالی مذاکرات به بیرون درز  نکرده است این است که ایالات متحده آمریکا « ناخواسته» پرونده سوریه را به طور کامل به روسیه داد و درک کرده است که جنگش در سوریه را باخته است و ائتلافی که مسکو هدایت می کند و ایران، ارتش عربی سوریه و نیروهای «حزب الله» را در بر می گیرد در جبهه های نبرد پیروزهایی را پشت سر هم به دست می آورد و آخرین پیروزی اش نیز بازپس گیری شهر«السخنه» آخرین پایگاه گروه تروریستی داعش در استان«حمص» است و نیروهای ارتش سوریه به سمت شهر« دیرالزور» در شرق و جنوب «الرقه» پیشروی می کند.

ما نمی دانیم که «چشم انداز جدیدی» که آقای الجبیر از مخالفان سوری می خواهد که داشته باشند چیست؟ لیکن چیزی که از صحبت هایش می توان استنباط کرد این است که به آنها رک و پوست کنده می گوید که «شما باید با اسد رئیس جمهوری سوریه برای بازگشت به دمشق در چارچوب آشتی فراگیر مذاکره کنند».

کسی که تکبر از خود نشان دهد و این داستان احتمالی را باور نکند در سیاره ای دیگر زندگی می کند. سوریه در ابتدای بحران در هفت سال پیش با سوریه کنونی فرق دارد و عربستان هفت سال پیش با عربستان کنونی نیز فرق دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.