امارات متحده عربی نقش محوری و اصلی را در عملیات نظامی داشت که منجر به سرنگونی سرهنگ«معمر قذافیپم رهبر سابق لیبی شد لیکن موضع اش تغییر کرد و تبدیل به کشور مانع تراش در مسیر فرایند صلح در این کشور شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی نوشت: برخی مسئولان سابق آمریکایی نسبت به بلندپروازی های «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی و وزیر خارجه این کشور که نشان دهنده تعارض گرایش امارات با منافع و سیاست های آمریکا در منطقه است، نگران هستند.

این روزنامه آمریکایی نقش امارات در مانع تراشی در مسیر تلاش ها و اقدامات برای صلح در یمن که « جان کری» وزیر خارجه سابق آمریکا انجام داد را فاش کرد و تأکید کرد که پیام های و ایمیل های دیپلماتیک اماراتی درز کرده به بیرون را به دست آورده است که از جمله آنها اطلاعات مرتبط با نشستی که ولیعهد ابوظبی در ماه می 2015 با «خالد بحاح» نخست وزیر دولت یمن برگزار کرد.

بر اساس این پیام های به بیرون درز کرده که روزنامه آمریکایی منتشر کرد آمده است که « بن زاید در این نشست بحاح را به مخالفت با آتش بس با حوثی ها و مانع تراشی در مسیر تلاش ها و اقدامات آمریکا برای رسیدن به راه حل سیاسی در یمن تشویق کرد».

این روزنامه آمریکایی همچنین نوشت که ولیعهد ابوظبی این مسئول یمنی را تشویق کرد که بر موضع خود در مخالفت با درخواست های آمریکا برای آتش بس اصرار کند.

واشنگتن پست در ادامه به  تحقیقات سازمان اطلاعات آمریکا درباره نقش امارات در هک کردن خبرگزاری رسمی قطر(قنا) و شعله ور شدن بحران خلیج فارس با قطر « که باعث ایجاد شکاف میان هم پیمانان واشنگتن و آسیب وارد کردن به منافع آمریکا و مجبور شدن کاخ سفید به میانجی گری ناخواسته برای ایجاد راه حل میان هم پیمانان اشاره کرد.

در لیبی نیز روزنامه واشنگتن پست در گزارشش نوشت: امارات متحده عربی نقش محوری و اصلی را در عملیات نظامی داشت که منجر به سرنگونی سرهنگ«معمر قذافیپم رهبر سابق لیبی شد لیکن موضع اش تغییر کرد و تبدیل به کشور مانع تراش در مسیر فرایند صلح در این کشور شد.

واشنگتن پست نوشت: سال های پس از سرنگونی قذافی مسئولان آمریکایی احساس سرخوردگی و ناامیدی کردند زیرا امارات از ژنرال «خلیفه حفتر» شخصیت قوی که عملیات نظامی خشونت باری علیه گروه های مسلح را فرماندهی کرد، حمایت مالی و نظامی کرد و این حمایت تحریم تسلیحاتی اعمال شده توسط سازمان ملل را نقض می کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.