بیشتر سلاح های آمریکایی که ارتش آزاد به آن مجهز شد به گروه «هیأت تحریر الشام»(جبهه النصره سابق) داده شد یا به این گروه فروخته شد و عناصری از گروه های وابسته به ارتش آزاد به جبهه النصره یا داعش ملحق شدند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی به آخرین تحولات سوریه پرداخت و نوشت: از نظر ما آقای«خالد محامید» عضو هیأت مخالفان سوری در مذاکرات ژنو دور از واقعیت نبود و کفر نگفت زمانی که در گفت و گوی رسانه ای گفت:« جنگ در سوریه با توجه به واقعیت های روی زمین و اوضاع میدان های جنگ و تحولات مختلف به پایان رسیده است» وی این را در اشاره به توافقنامه های کاهش تنش گفت که در چارچوب تفاهم های آمریکا و روسیه صورت گرفت که از دل آتش بس بیرون آمد که روز به روز تقویت می شود.

این اذعان به «گناه» برای هیأت عالی مذاکرات که مقر آن در ریاض است «شوک زا» زیرا بر اساس بیانیه هیأت عالی مذاکرات با رویکرد این هیأت در تعارض بود و در عین حال برای آقای محامید نیز گران تمام شد زیرا تصمیم گرفته شد وی از هیأت مخالفان اخراج شود و چه بسا از هیأت عالی اخراج شده و عضویتش نیز لغو شود.

گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه که شاخه نظامی هیأت عالی مذاکرات به شمار می رود و انتظار می رود که علیه ارتش سوریه بجنگد، به شکل سریعی اخیر بنابر چندین دلیل آب شد و این دلایل را در این نقاط پیش رو، خلاصه می کنیم:

اول: اقدام «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با توصیه «جورج پومپیو» مدیر کل سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا برای پایان دادن آموزش گروه های وابسته به ارتش آزاد و تسلیح آن است زیرا این برنامه پرهزینه است(هزینه های آن یک میلیارد دلار است) و کارایی ندارد و این گروه ها به گفته مستر پومپیو نیروی جنگی ضعیفی هستند.

دوم: بیشتر سلاح های آمریکایی که ارتش آزاد به آن مجهز شد به گروه «هیأت تحریر الشام»(جبهه النصره سابق) داده شد یا به این گروه فروخته شد و عناصری از گروه های وابسته به ارتش آزاد به جبهه النصره یا داعش ملحق شدند دقیقا همانطور که برای ارتش افغانستان رخ داد که آمریکا نزدیک به 25 میلیارد دلار برای آموزش و تسلیح آن هزینه کرد و طالبان همچنان بزرگترین استفاده کننده از عناصر و سلاح های آن با هم است.

سوم: ایالات متحده آمریکا گزارش هایی موثق دریافت کرد مبنی بر اینکه برخی از عناصر ارتش آزاد سربازان اسیر ارتش سوریه را اعدام کرده یا در معرض شکنجه شنیع قرار دادند؛ امری که برای ارتش آمریکا و معیارهای آن گران تمام می شود.

چهارم: پیشروی ارتش سوریه و یگان های آن در شمال سوریه و بازپس گیری بیشتر مناطقی که ارتش آزاد در کنترل خود داشت؛ امری که حلقه محاصره را علیه این گروه و آزادی تحرکاتش را تنگ کرد؛ علاوه بر آن، بسیاری از عناصر این گروه حاضر به وارد شدن به جنگ با جبهه النصره یا داعش به درخواست آمریکا نیستند یعنی حاضر نیستند همانطور که آمریکا می خواهد تبدیل به شوراهای بیداری شوند.

پنجم: بمباران پیوسته و گسترده هواپیماهای روسی در کنار هواپیماهای سوری.

اخراج آقای محامید از هیأت عالی مذاکرات بی تردید بازتاب منفی بر این هیأت در حالی که از حالت انزوا و اضمحلال به سر می برد، دارد زیرا این مرد اول اینکه دیدگاه خود را بیان کرد و این حقش است و دوم اینکه این هیأت انتظار می رود که به مسائل دموکراتیک و مقتضیات آن ملتزم شده و اینها را و نیز تمام آزادی های مرتبط به آن را در «سوریه جدید» ی که آن را به سوری ها وعده داد و وعده داد که آن را به عنوان جایگزین نظام حاکم بر سوریه که مدعی است دیکتاتوری است، تقویت کند.

آقای ریاض حجاب رئیس هیأت روز گذشته با آقای «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان دیدار کرد و این جالب توجه بود که آقای الجبیر نه در طی دیدار و نه در بعد از آن جمله معروف و مورد علاقه اس درباره قطعیت کنار رفتن «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه را با زور یا با مذاکرات تکرار نکرد. این همان چیزی است که سخنان آقای محامید را و نیز شمار قابل توجهی از معارضان درباره اینکه جنگ تمام شده است و اولویت های حامیان مالی اش تغییر کرده است را مورد تأکید قرار می دهد؛ حامیانی که غرق در جنگ یمن شده اند؛ جنگی که پیروزی در آن بسیار دشوار است و نیز گرفتار جنگی سیاسی علیه قطر، شریک بزرگ شان در پرونده سوریه، شده اند.

دکتر«برهان غلیون» اولین رئیس شورای مخالفان سوری در خارج آن چه در ذهن های بسیاری از نخبگان سوری مخالف و بی طرف وجود دارد را بازتاب داد زمانی که در مقاله های منتشر شده اخیرش در روزهای اخیر یک سوال مهم را مطرح کرد و آن اینکه: « آیا ناامیدی سوری ها در گفت و گوی ملی مطلوب را باز می کند»؟ و اذعان به اشتباه های اساسی کرد که معارضان به اصطلاح میانه رو مرتکب شدند که بارزترین آنها تکیه بر خارج و به طور مشخص تکیه بر آمریکاست و نیز اجازه دادند که بحران سوریه از بحران سیاسی به بحران انسانی  تبدیل شود و نیز داخل جامعه سوریه نیز شکاف به وجود آمد و در نهایت معارضان تسلیح شدند و معارضان و رویکردشان توسط اسلامی سیاسی تندرو و گروه هایش ربوده شد.

ارتش سوریه که چند روز پیش سالروز تأسیس اش را جشن گرفت، دستاوردها و پیروزی های بزرگی در واقعیت پس از هفت سال ایستادگی و با حمایت هم پیمانان روس، ایرانی و حزب الله به دست آورد این در حالی است که حامیان مخالفان و در رأس آنها آمریکایی ها و بیشتر اروپایی ها و همه عرب ها بدون استثناء چیزی جز شکاف و اختلاف و شعار به مخالفان ندادند.

پیروزی حزب الله و نیروهایش در منطقه« جرود عرسال» و بیرون رفتن بیش از 8هزار نفر از عناصر النصره و خانواده های شان و آوارگان دیگر از لبنان و رفتن به سمت«ادلب» در چارچوب توافق با حزب الله چه بسا مرحله پیش از مرحله پایانی از پرده برداری از معارضان مسلح سوریه است چه میانه رو باشند چه تروریستی. اما مرحله پایانی چه بسا با تکرار سناریوی عرسال در ادلب به زودی تکرار شود و به نظر می رسد زمان آن بسیار زود فرا می رسد؛ اگر نگوییم در عمل آغاز شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.