وزیر خارجه آمریکا برای اولین بار به طور علنی اذعان کرد که در زمینه سیاست خارجی به خصوص توافق هسته ای ایران با رئیس جمهور اختلاف نظرهایی دارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد: «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا علنا گفته است که بر سرمسائلی چون توافق هسته‌ ای با ایران (برجام) با «دونالد ترامپ» اختلاف نظر دارد.

رکس تیلرسون در یک کنفرانس خبری در شهر «واشنگتن»، روابط خود را با رئیس جمهوری آمریکا «خوب» توصیف کرد و اظهار داشت که در بیان دیدگاه‌ هایش با وی هیچ مشکلی ندارد.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «من و او بر سر مسائلی چون برجام و این که چگونه باید از آن استفاده کرد، اختلاف نظر داریم.»

تیلرسون ادامه داد: آمریکا با دیگر طرفین عضو توافق هسته ای (1+5) به ویژه سه کشور اروپایی همکاری خواهد کرد تا اطمینان یابد برجام به طور کامل اجرا می شود.

وزیر خارجه آمریکا با این حال تاکید کرد که برجام تنها مربوط به بخش کوچکی از فعالیت های ایران است و تمام فعالیت های ایران در منطقه را نادیده می گیرد.

وی در ادامه به برنامه موشکی و اقدامات ایران در کشورهای عراق، سوریه و یمن هم اشاره کرد.

در حالی تیلرسون به اختلاف نظر با رئیس جمهور آمریکا بر سر برجام اذعان کرده است که پیشتر گزارش شده بود که ترامپ از رویکرد وزیر خارجه اش در قبال توافق هسته ‌ای با ایران ناراضی است.

نشریه «فارن پالیسی» 21 ژوئیه (30 تیرماه) به نقل از منابع نزدیک به کاخ سفید گزارش داده بود، ترامپ در پی این نارضایتی از گروهی از کارمندان معتمد کاخ سفید خواسته است تا به دنبال تهیه پرونده ‌ای بالقوه برای اثبات عدم پایبندی ایران به برجام در مهلت 90 روزه آینده باشند.

فارن پالیسی در گزارشی اختصاصی به نقل از سه منبع نزدیک به کاخ سفید که به نام‌ های آنها اشاره ای نشده از نارضایتی ترامپ از وزیر خارجه ‌اش در زمینه برجام خبر داد.

در گزارش این نشریه اشاره شده که ترامپ در پی این نارضایتی از گروهی از کارمندان معتمد کاخ سفید خواسته است تا به دنبال تهیه پرونده ‌ای بالقوه برای اثبات عدم پایبندی ایران به مفاد برجام در مهلت 90 روزه آینده باشند.

فارن پالیسی نام و نشان منابع خود را منتشر نکرده، اما توضیح می ‌دهد که از سه منبع یا برای مشارکت در این کار دعوت شده،‌ یا از تصمیم رئیس‌ جمهور در این باره خبردار شده ‌اند.

طبق توافقی که بین ایران و 1+5 به دست آمد، وزارت خارجه آمریکا موظف است هر 90 روز به کنگره این کشور اطلاع دهد که آیا ایران به مفاد برجام پایبند بوده است یا خیر.

در راستای همین توافق دولت ترامپ در آخرین مورد بازبینی در کنگره تایید کرد که ایران به مفاد توافق هسته ای پایبند مانده‌، و مدعی شد «هرچند خلاف روح آن عمل کرده ‌است».

فارن پالیسی در گزارش خود در همین زمینه می ‌گوید که ترامپ از همین امر ناخشنود است و علاقه داشته است که گزینه «اعلام عدم پایبندی تهران» به برجام را نیز داشته باشد.

طبق گزارش فارن پالیسی، ترامپ معتقد است که وزارت خارجه آمریکا و در راس آن «رکس تیلرسون» وزیر خارجه در این کار ناکام بوده و شکست خورده است. بنابراین ترامپ سه ‌شنبه هفته گذشته به گروهی در کاخ سفید این ماموریت را داده است که مطمئن شوند در مهلت 90 روزه آینده این اتفاق تکرار نخواهد شد.

این گزارش می ‌گوید که ترامپ در ماه آوریل یعنی همان سه ماه پیش از تیلرسون خواسته است که از جمله با متحدان خارجی آمریکا گفت و گو کرده و مطمئن شود که آنها هم در کنار آمریکا هستند، اما به گفته یک منبع تیلرسون هیچ کاری نکرد.

به گفته این منابع، هنوز برای نتیجه‌ گیری درباره این خط‌ مشی تازه زود است و جزئیات بیشتر احتمالا پس از جلسه‌ ای مشخص خواهد شد که قرار است اوائل هفته آینده برگزار شود.

به گفته یک منبع، در این جلسه دو نفر از جمله «استیو بانون» استراتژیست کاخ سفید و مشاور بسیار نزدیک به ترامپ، چند بار از تیلرسون پرسیده‌ اند که فواید تایید پایبندی ایران را برای امنیت ملی آمریکا بشمرد، و او نتوانست پاسخ دهد.

فارن پالیسی به نقل از مشاور رسانه‌ ای تیلرسون ناتوانی او در پاسخ به این گونه پرسش‌ ها را تکذیب می‌ کند.

به گفته فارن پالیسی، در همان روز دوشنبه که در واقع ضرب‌ الاجل دولت ترامپ برای اعلام پایبندی یا عدم پایبندی ایران بود دونالد ترامپ با رکس تیلرسون جلسه ‌ای داشته که به سرعت به بن ‌بست رسیده است.

همزمان در روز سه شنبه «علی لاریجانی» رئیس مجلس ایران اعلام کرد که ایران شکایتی را علیه آمریکا تسلیم کمیته ای کرده که وظیفه اش نظارت بر نقض احتمالی برجام است.

در این شکایت آمریکا به نقض برجام متهم می شود.

لاریجانی گفت: «درباره اعمال تحریم‌ های جدید آمریکا، علاوه بر اینکه اقدامات دیپلماتیک باید صورت بگیرد، باید شکایتی نیز به شورا و کمیسیون مربوطه در این رابطه ارسال شود که این موضوع صورت گرفته است و در این راستا اطلاعیه‌ ای که از سوی کمیسیون مربوطه صادر شده، بیانگر این است که آمریکایی ‌ها تخلفاتی در اجرای برجام داشته ‌اند و برخی از کشورها به ‌صورت بسیار صریح بیان کردند که اقدامات آمریکا نقض برجام محسوب می ‌شود و در جلسه بعدی این موضوعات در سطح وزرا بررسی می ‌شود.»

کمیسیونی که لاریجانی به آن اشاره دارد متشکل از نمایندگان همه هفت کشور طرف این توافقنامه است و هدایت آن را «فدریکا موگرینی» مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عهده دارد. وی قرار است برای شرکت در مراسم تحلیف «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران به این کشور سفر کند.

دولت آمریکا روز 18 ژوئیه یعنی بلافاصله بعد از تایید برجام تحریم های تازه ای را علیه ایران اعلام کرد.

براساس برجام که بین آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین به همراه آلمان (گروه 5+1) با ایران حاصل شد، وزارت خارجه آمریکا موظف است هر 90 روز به کنگره این کشور اطلاع دهد که آیا ایران به مفاد برجام پایبند بوده است یا خیر.

در راستای همین توافق، دولت ترامپ روز سه ‌شنبه 18 ژوئیه (27 تیرماه) تایید کرد که ایران به مفاد توافق هسته ای همچنان پایبند مانده‌ ‌است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.