در حالی رئیس ‌جمهور ونزوئلا در انتخابات برای بازنویسی قانون اساسی اعلام پیروزی کرد که گروه‌ های مخالف این کشور اعلام کرده ‌اند به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد «نیکلاس مادورو» رئیس ‌جمهور ونزوئلا روز دوشنبه در انتخابات برای بازنویسی قانون اساسی اعلام پیروزی کرد.

به گفته مسئولان برگزارکننده انتخابات، 8.1 میلیون نفر، یعنی 41.53 درصد از واجدان شرایط در این رای‌ گیری شرکت کرده‌ اند. این در حالی است که مخالفان که آن را تحریم کرده ‌اند، مدعی اند تنها 2.5 میلیون نفر یعنی چیزی در حدود 2 درصد در آن شرکت کرده ‌اند.

حزب حاکم سوسیالیست ونزوئلا پیروزی خود را جشن گرفته و نیکلاس مادورو 54 ساله روز دوشنبه در مرکز شهر «کاراکاس» در میان صدها تن از هواداران خود در رای‌ گیری اعلام پیروزی کرد و گفت که دولتش به نظر «دونالد ترامپ» رئیس ‌جمهور آمریکا در مورد این رای ‌گیری هیچ توجهی نمی کند.

این در حالی است که گروه‌ های مخالف این کشور می ‌گویند در این رای‌ گیری تقلب صورت گرفته و اعلام کرده ‌اند به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

مخالفان اکنون در پارلمان این کشور دارای اکثریت هستند اما  با حذف پارلمان و جایگزینی آن با «مجلس مؤسسان»؛ مجلسی آغاز به کار خواهد کرد که اختیار خواهد داشت قانون اساسی را بازنویسی کند.

این اقدام دولت، اعتراض شدید مخالفان و انتقاد شدید آمریکا و چند کشور همسایه ونزوئلا را در پی داشته است که معتقدند حذف پارلمان، ونزوئلا را در مسیر دیکتاتوری قرار می‌دهد.

ارتش ونزوئلا برای جلوگیری از اعتراض ‌ها، از روز یکشنبه 232 هزار سرباز مستقر کرده است و بنا به گزارش ‌ها در روز یکشنبه دست‌ کم 10 نفر کشته و چندین تن نیز زخمی شدند. همچنین گزارش شده است که 96 تن از معترضان بازداشت شده‌ اند.

دولت ونزوئلا اعلام کرده است تشکیل این مجلس و واگذاری اختیارات زیاد به آن، برای کشور صلح و آرامش به ارمغان خواهد آورد.

در همین حال وزارت خارجه آمریکا ضمن مخالفت شدید با تشکیل این مجلس اعلام کرده است که آمریکا علیه ونزوئلا تدابیری فوری و قوی اتخاذ خواهد کرد که شامل تحریم بخش انرژی و نفت آن کشور می ‌شود. آمریکا بزرگ ‌ترین خریدار نفت ونزوئلا است.

بهای نفت روز دوشنبه تحت تاثیر کاهش ذخایر نفت خام آمریکا و تهدید تحریم‌ ها علیه ونزوئلا به بالاترین حد خود در دو ماه گذشته رسید.

این کشور از ماه آوریل با اعتراض ‌های گسترده ای روبه ‌رو بوده که تاکنون بیش از 120 کشته بر جا گذاشته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.