این موشک های بالستیک سه گانه ایرانی، کره شمالی و یمنی باعث به وجود آوردن بازدارندگی استراتژیک و چه بسا تغییر معادلات قدرت می شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت: شلیک سه موشک بالستیک باعث نگرانی ایالات متحده آمریکا و هم پیمانانش در غرب شده است زیرا منجر به وقوع پیامدهای استراتژیک خطرناکی بر موازنه قدرت شده است، اولی موشک بالستیک یمنی است که ائتلاف «حوثی ها و صالحی ها» از نوع« برکان1» به سمت پایگاه هوایی« ملک فهد» در «طائف» در شمال شهر« مکه مکرمه» شلیک کرد، دومی موشک بالستیک ایران است که به منظور قرار دادن ماهواره ها در مدار زمین در ارتفاع 500 کیلومتر شلیک شد و سومی موشک قاره پیمای کره شمالی است که « کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی بر شلیک موفقیت آمیز آن نظارت داشت.

وجه مشترکی وجود دارد که این سه موشک و شرایط شلیک آنها را با هم جمع می کند و آن اینکه کشورهای شلیک کننده آنها و برنامه موشک های بالستیکی که آنها دارند و این موشک ها را بر اساس آن تولید کردند تهدیدی برای ایالات متحده شکل می دهند و این سه کشور در خندق ضد آمریکایی و ضد هم پیمانانش چه در خارومیانه و چه در شرق آسیا سنگر گرفته اند.

ایالات متحده آمریکا به شلیک موشک بالستیکی ایران با اعمال تحریم های اقتصادی علیه شش شرکت ایرانی که با برنامه موشکی ایران در ارتباط هستند، واکنش نشان داد این در حالی است که در واکنش به شلیک موشک بالستیک توسط کره شمالی با برگزاری رزمایش مشترک با هم پیمان کره جنوبی خود واکنش نشان داد و اعلام کرد که واشنگتن و سئول به دنبال «واکنش نظامی» به این نقض قانون بین المللی توسط کره شمالی هستند.

کره شمالی واکنش خود به این تهدید نظامی آمریکا را اعلام نکرد، لیکن هرگز به تهدیدهای مشابه وقعی ننهاد و آزمایش های موشک های بالستیک خود را ادامه داد و کیم جونگ اون رهبرش که شخصا بر آخرین و جدیدترین آزمایش شلیک موشک نظارت کرد اعلام کرد که « ایالات متحده آمریکا در تیرس موشک های ما قرار دارد»و واکنشی شدیدتر از این  وجود ندارد.

واکنش ایران نیز چالشی بود و آقای« بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت:« ایران برنامه موشک های بالستیکی خود را با توان کامل ادامه می دهد» و این را در اشاره به تحریم های جدید آمریکا بیان کرد و نیز تصریح کرد که « عرصه های نظامی و موشکی در چارچوب سیاست داخلی ماست و دیگران حق دخالت در آن یا اظهارنظر درباره آن را ندارند».

چه بسا ایالات متحده آمریکا هواپیماها و بمب افکن های مدرن و پیشرفته از نوع« اف16»،«اف 15» و حتی شبح از نوع« اف35» داشته باشد لیکن اردوگاه مقابلش توانسته است که سلاح موشکی را تولید کند که باعث شود شهرهای آمریکایی در تیرس اهدافش قرار گیرد و در اینجا اختلال روزافزون در استراتژی نظامی آمریکا نهفته است و برتری منحصر به فرد و پیوسته اش را تهدید می کند.

قدم نهادن ایران در پیشرفت توان موشکی و با توان کامل به عنوان واکنش به تحریم های آمریکا که تأثیرشان محدود است یعنی تولید موشک های جدید میان برد و دوربرد است  و چه بسا همکاری با کره شمالی است که این موشک ها نیز به عمق فلسطین اشغالی و اروپا و چه بسا خود ایالات متحده آمریکا برسند.

این موشک های بالستیک سه گانه ایرانی، کره شمالی و یمنی باعث به وجود آوردن بازدارندگی استراتژیک و چه بسا تغییر معادلات قدرت و پایان عربده کشی آمریکا و هم پیمانانش می شود به گونه ای که ائتلاف ضد آمریکایی را تقویت می کند و به نوعی موفقیت و دستاورد و سلاح«ضعفای» جهان در رویارویی با تکبر و سلطه آمریکاست و چه بسا این پیشرفت خوبی برای بسیاری است و در رأس این بسیار فقرا و مظلومان عرب هستند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.