گزارش های جدید از اقدامات دولت آمریکا در جهت تضعیف اهداف برجام خبر می دهد. اگر این اقدامات دنبال شود، محیط مسمومی ایجاد خواهد شد که تبعات آن دامن خود واشنگتن را خواهد گرفت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، مجله آمریکایی آتلانتیک در گزارشی نوشت: رهبران دموکرات‌ ها در کنگره آمریکا اعلام کرده اند که جمهوری ‌خواهان و دموکرات های کنگره برای تصویب تحریم‌ های جدیدی علیه ایران، روسیه و کره شمالی به توافق رسیدند.

سنای آمریکا ماه گذشته لایحه ‌ای را موسوم به «مقابله با اقدامات بی ‌ثبات ‌کننده ایران» تصویب کرد، اما کار این لایحه در مجلس نمایندگان آمریکا متوقف شد چرا که به پیشنهاد جمهوری‌ خواهان تحریم‌ های کره شمالی نیز به آن اضافه شد.

حدود یک ماه پیش سنای آمریکا به وضع تحریم‌ های جدیدی علیه ایران رای داد، اما پیش از طرح مصوبه در سنا، گفته شد بخش‌ هایی از آن با وظایف قانونی مجلس نمایندگان و سنا متعارض بوده است.

قوانین آمریکا الزام می ‌کند که هر بازبینی در لوایح باید به تصویب هر دو مجلس نمایندگان و سنا برسد.

حال با رفع این ایرادهای وارد شده، مسئول هماهنگی حزب دموکرات در مجلس نمایندگان اظهار امیدواری کرده است که این مصوبه در روزهای آتی در مجلس نمایندگان مطرح شود. اگر چنان که گفته شده اکثریت نمایندگان دو حزب اصلی مصوبه سنا را تایید کنند، تحریم‌های جدید با امضای «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا اجرایی خواهد شد.

روز جمعه هم کاخ سفید از ایران خواست که زندانیان آمریکایی را آزاد کند و مدعی شد دولت آمریکا در حال تدارک دیدن مجازات‌ هایی علیه ایران است.

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به این بیانیه گفته است که در ایران اصل تفکیک قوا حاکم است و شهروندان آمریکایی زندانی در ایران با دادرسی عادلانه به زندان محکوم شده‌ اند.

اما مهمترین خبر خط مشی جدید ترامپ برای تهیه پرونده ‌ای برای اثبات عدم پایبندی ایران به مفاد برجام در مهلت 90 روزه آینده است.

نشریه فارن پالیسی روز جمعه در گزارشی اختصاصی به نقل از سه منبع نزدیک به کاخ سفید که به نام‌ های آنها اشاره ای نشده از نارضایتی ترامپ از وزیر خارجه ‌اش در زمینه برجام خبر داد.

در گزارش این نشریه اشاره شده که ترامپ در پی این نارضایتی از گروهی از کارمندان معتمد کاخ سفید خواسته است تا به دنبال تهیه پرونده ‌ای بالقوه برای اثبات عدم پایبندی ایران به مفاد برجام در مهلت 90 روزه آینده باشند.

فارن پالیسی نام و نشان منابع خود را منتشر نکرده، اما توضیح می ‌دهد که از سه منبع یا برای مشارکت در این کار دعوت شده،‌ یا از تصمیم رئیس‌ جمهور در این باره خبردار شده ‌اند.

طبق توافقی که بین ایران و 1+5 به دست آمد، وزارت خارجه آمریکا موظف است هر 90 روز به کنگره این کشور اطلاع دهد که آیا ایران به مفاد برجام پایبند بوده است یا خیر.

در راستای همین توافق دولت ترامپ روز سه‌ شنبه در کنگره تایید کرد که ایران به مفاد توافق هسته ای پایبند مانده‌، و مدعی شد «هرچند خلاف روح آن عمل کرده ‌است».

فارن پالیسی در گزارش روز جمعه خود در همین زمینه می ‌گوید که ترامپ از همین امر ناخشنود است و علاقه داشته است که گزینه «اعلام عدم پایبندی تهران» به برجام را نیز داشته باشد.

طبق گزارش فارن پالیسی، ترامپ معتقد است که وزارت خارجه آمریکا و در راس آن «رکس تیلرسون» وزیر خارجه در این کار ناکام بوده و شکست خورده است. بنابراین ترامپ سه ‌شنبه هفته گذشته به گروهی در کاخ سفید این ماموریت را داده است که مطمئن شوند در مهلت 90 روزه آینده این اتفاق تکرار نخواهد شد.

این گزارش می ‌گوید که ترامپ در ماه آوریل یعنی همان سه ماه پیش از تیلرسون خواسته است که از جمله با متحدان خارجی آمریکا گفت و گو کرده و مطمئن شود که آنها هم در کنار آمریکا هستند، اما به گفته یک منبع تیلرسون هیچ کاری نکرد.

به گفته این منابع، هنوز برای نتیجه‌ گیری درباره این خط‌ مشی تازه زود است و جزئیات بیشتر احتمالا پس از جلسه‌ ای مشخص خواهد شد که قرار است اوائل هفته آینده برگزار شود.

به گفته یک منبع، در این جلسه دو نفر از جمله «استیو بانون» استراتژیست کاخ سفید و مشاور بسیار نزدیک به ترامپ، چند بار از تیلرسون پرسیده‌ اند که فواید تایید پایبندی ایران را برای امنیت ملی آمریکا بشمرد، و او نتوانست پاسخ دهد.

فارن پالیسی به نقل از مشاور رسانه‌ ای تیلرسون ناتوانی او در پاسخ به این گونه پرسش‌ ها را تکذیب می‌ کند.

به گفته فارن پالیسی، در همان روز دوشنبه که در واقع ضرب‌ الاجل دولت ترامپ برای اعلام پایبندی یا عدم پایبندی ایران بود دونالد ترامپ با رکس تیلرسون جلسه ‌ای داشته که به سرعت به بن ‌بست رسیده است.

اما مسئله ای که دولت ترامپ باید در این زمینه در نظر داشته باشد این است که آمریکا تنها با تشکیل ائتلاف توانسته به اهداف خود در خاورمیانه – چه در قبال ایران و چه در مقابله با داعش – دست یابد. چنین ائتلاف هایی هم به آمریکا قدرت بیشتری می دهد و هم اقدامات آن را محدود می کند.

آمریکا در سوریه و عراق ائتلاف گسترده ای را علیه داعش تشکیل داد. این منصفانه است که بگوییم که تنها تعداد کمی از کشورهای عضو این ائتلاف از تلاش های ضد ایرانی پس از شکست داعش حمایت می کنند؛ گرچه برخی از اعضای بخش امنیت ملی دولت ترامپ از مقابله با حامیان ایران در سوریه و عراق حمایت می کنند.

الگوی رفتاری مشابهی نیز برای دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل از جمله آلمان و اتحادیه اروپا که همگی در مذاکرات هسته ای شرکت داشتند، صدق می کند. ما آمریکایی ها اغلب ایران را به عنوان یک «کشور سرکش» در نظر می گیریم، اما اگر دولت ترامپ توافق هسته ای را تضعیف کند، شرکای بین المللی ما ایران را چنین کشوری در نظر نمی گیرند. وزرای خارجه و دفاع هر دو این موضوع را درک  می کنند و رئیس جمهور هم باید درک کند. اگر این توافق فروپاشد، و آمریکا مقصر شناخته شود، دیپلماسی چند جانبه دیگر پاسخگو نخواهد بود و گزینه نظامی روی میز خواهد آمد. این ممکن است همان چیزی باشد که برخی در دولت ترامپ و بسیاری از شرکای منطقه ای می خواهند، اما متحدان آمریکا و رای دهندگان به ترامپ مخالف آن هستند.

با این وجود، در حالی که شش ماه از آغاز به کار دولت ترامپ می گذرد، سیاست آمریکا در قبال خاورمیانه بیش از آنکه تغییر کند، دنباله روی از همان سیاست پیشین بود. اما برخی از اعضای دولت ترامپ با اعضای دولت پیشین محاصره شده اند. در ماه های اخیر، کارشناسان حوزه خلیج فارس، سوریه و عراق در شورای امنیت ملی که همگی مشکوک به ارتباط نزدیک به دولت اوباما هستند، بدون تشریفات به سازمان های خود بازگشته اند.

تمامی این اقدامات یک محیط سمی ایجاد کرده که به موجب آن اعضای دولت ترامپ ممکن است وسوسه شوند تا کارهای غیرعقلانی انجام دهند؛ تنها به این دلیل که می خواهند برخلاف دولت اوباما عمل کنند. این این معکوس سازی در قبال توافق هسته ای می تواند یک اشتباه از ابعاد حماسی محسوب شود.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.