شواهد موجود نشان می دهد تلاش های ائتلاف چهارگانه عربی برای محاصره و انزوای قطر شکست خورده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، واشنگتن پست در گزارشی نوشت: تصور اینکه رهبران عربستان سعودی و امارات متحده عربی در چنین مسیری حرکت کنند سخت است. مقامات دولت این دو کشور - و همچنین شرکای کوچک آنها در مصر و بحرین - هدف از تحریم های تنبیهی که آنها در اوایل ماه ژوئن به عنوان یک سرگرمی و نه به عنوان یک اقدام ضروری علیه قطر اعمال کردند، به زانو درآوردن دوحه عنوان کردند. به نظر می رسید قطر کودک نافرمانی بود که باید تنبیه می شد.

اما در جهان بالغ از لحاظ جغرافیای سیاسی، حرکت به رهبری عربستان و امارات علیه دوحه به نظر می رسد که به اهداف خود نرسیده است. این اقدام به جای منزوی کردن قطر، باعث شد که سطح روابط این کشور با قدرت های منطقه ای ترکیه و ایران عمیق تر شود. عمان و کویت به عنوان دو کشور دیگر در شورای همکاری خلیج فارس به این ائتلاف ضد قطری نپیوستند. مواد غذایی و سایر محصولات هنوز هم به اسکله و فرودگاه های قطر سرازیر می شود. و، بدون توجه به پیام چندگانه کاخ سفید، دیپلمات های آمریکایی به نظر می رسد به جای تلاش برای وادار کردن قطر به اجابت خواسته های عربستان و امارات، به دنبال آشتی و مصالحه با قطر باشند.

«مارک لینچ» کارشناس خاورمیانه در دانشگاه «جورج واشنگتن» می گوید: «عربستان سعودی و امارات متحده عربی با جنگ منحوس خود در یمن، اساسا چشم انداز دستیابی به موفقیت را اغراق آمیز جلوه داده اند و در ارائه طرح جایگزین (طرح بی) شکست خورده اند. به نظر می رسد چهارگانه ضد قطری در برآورد خود از ترس و نگرانی قطر از اخراج از شورای همکاری خلیج فارس و توانایی خود برای ضربه زدن به همسایه شان اغراق کرده باشند.»

گزارش این هفته واشنگتن پست گوشه دیگری از تنگناهای محاصره کنندگان قطر را فاش کرد.

روزنامه واشنگتن پست با تکیه بر اطلاعات محافل امنیتی گزارش داد که امارات متحده عربی پشت حمله سایبری به سایت‌های دولتی قطر از جمله خبرگزاری این کشور بوده است.

در ماه مه بود که انتشار نقل قول‌ هایی جعلی از «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر بحران ‌آفرین شد. این نقل ‌قول‌ ها که به او نسبت داده شده بود، در خبرگزاری دولتی این کشور و همچنین در شبکه‌های اجتماعی انتشار یافته بود.

مقامات قطر ضمن تکذیب سریع این نقل ‌قول ‌ها اعلام کردند که سایت ‌های دولتی مورد حمله ‌ای سایبری قرار گرفته ‌اند، اما رسانه‌های امارات و عربستان سعودی علیرغم این تکذیبیه انتشار اظهارات منسوب به امیر قطر را ادامه دادند.

چندی پس این نقل ‌قول‌ های بحران آفرین بود که چهار کشور عربستان سعودی، بحرین، امارات و مصر روابط خود با قطر را قطع کرده و ضمن وضع تحریم‌ ها، شروطی سنگین برای قطر به منظور از سرگیری روابط با دوحه اعلام کردند. حال روزنامه آمریکایی واشنگتن با تکیه بر اطلاعات مقامات امنیتی آمریکا گزارشی منتشر کرده که در آن آمده است، امارات متحده عربی پشت حملات سایبری به خبرگزاری قطر و دیگر وب‌ سایت ‌های دولتی قطر بوده است.

طبق گزارش واشنگتن پست که شامگاه یکشنبه 16 ژوئیه منتشر شده بود، مقامات امنیتی و اطلاعاتی آمریکا تایید کرده‌ اند که مقامات بلندپایه‌ دولت امارات متحده عربی در روز 23 ماه مه (2 خرداد) در مورد چنین طرح و اجرای آن بحث و رایزنی کرده ‌اند. این روزنامه آمریکایی در عین حال می ‌نویسد که مشخص نیست، آیا امارات متحده خود دست به اجرای این برنامه و هک کردن وب ‌سایت‌ های قطری زده یا فرد و سازمان دیگری را مأمور انجام آن کرده است. حملات سایبری در روز 24 ماه مه روی داده بودند.

«یوسف العتیبی» سفیر امارات متحده عربی در واشنگتن در بیانیه ای گزارش واشنگتن پست را رد کرده است.

اینها پیشینه ای از شایعات و ادعاهایی است که تنش ها را در این بخش از جهان شعله ور کرده است.

تحلیلگران توضیح می دهند که بن بست کنونی، از اختلافات و تنش های طولانی مدت با قطر نشات می گیرد.

قطری ها همچنین از لحاظ دیپلماتیک مسیر متفاوتی را از همسایگان خود در پیش گرفته اند و برای میانجیگری مناقشات منطقه ای، میزبان نمایندگانی از طالبان و حماس هستند.

بنابراین بحران در میان کشورهای ثروتمند حوزه خلیج فارس اوج می گیرد. هفته گذشته «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا در تلاش برای حل و فصل بحران دیدارهایی از کویت، قطر و عربستان سعودی داشت. کشورهای حوزه خلیج فارس متحدان آمریکا هستند، علاوه بر اینکه قطر میزبان بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در خاورمیانه هم هست. بنابراین تیلرسون ترجیح می دهد اوضاع آرام شود تا بتواند به دیگر امور به خصوص مبارزه با داعش رسیدگی کند. اما تلاش های او تا به امروز شکست خورده است.

تیلرسون در دوحه یک یادداشت تفاهم امضا کرد که طی آن، قطر متعهد به انجام کارهای بیشتر برای جلوگیری از تامین بودجه گروه های افراطی در خاور میانه و مناطق دیگر شد. این نخستین باری است که چنین پیمانی امضا می شود.

روز دوشنبه که امارات اتهامات در خصوص هک کردن الجزیره را رد کرد، سفارت عربستان سعودی در واشنگتن بخش هایی از مصاحبه با ترامپ را که به قطر تاخته بود، منتشر کرد. این اقدام نمایش دیگری از عدم هماهنگی کاخ سفید و وزارت خارجه بر سر این بحران است و در عین حال نشان می دهد این بحران به این زودی پایان نمی یابد

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.