با نزدیک شدن ناو نیروی دریایی آمریکا به یکی از جزایر متعلق به چین در دریایی جنوبی، پکن آن را نقض آشکار قوانین بین المللی دانست.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد یک مقام وزارت دفاع آمریکا به این خبرگزاری گفته است یک ناو جنگی آمریکا روز یکشنبه اقدام به گشت زنی در نزدیکی یک جزیره مورد مناقشه چین، تایوان و ویتنام در آب‌ های دریای جنوبی چین کرده است؛ عملیاتی که معنای آن به چالش کشیدن مناقشه این سه کشور است.

ناوشکن «یو اس اس استِتم» (U.S.S. Stethem) که مجهز به موشک های هدایت شونده است، در داخل محدوده 12 میل دریایی جزیره «ترایتون» به عنوان بخشی از جزایر «پاراسل» در دریای جنوبی چین به حرکت و گشت زنی ادامه داده است.

«لو کانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین اما این اقدام آمریکا را «بسیار تحریک ‌آمیز» توصیف کرده و اعلام کرده است «نقض تمامیت ارضی چین، امنیت و صلح مناطق آبی اطراف آن را مختل کرده، پرسنل و تاسیسات را به مخاطره می ‌اندازد و در نتیجه یک اقدام تحریک‌ آمیز جدی سیاسی و نظامی به ‌شمار می ‌رود».

به گفته وی، جمهوری خلق چین «از تمامی ابزار لازم برای دفاع از تمامیت ارضی و امنیت خود بهره خواهد برد».

 

بازی سیاسی آمریکا

روزنامه دولتی گلوبال تایمز چین نیز در شماره امروز خود نوشته است آمریکا در دریای جنوبی چین در حال انجام «بازی های سیاسی» است و چنین تحرکاتی عملیات ساخت و ساز چین در آنجا را متوقف نمی کند.

این روزنامه نوشت: «تحریکات آمریکا اوضاع کنونی در دریای جنوبی چین را تغییر نمی دهد.»

این دومین عملیات موسوم به «آزادی ناوبری» نیروی دریایی آمریکا در آن منطقه مورد مناقشه در دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا است. یک ناو دیگر ارتش آمریکایی نیز اواخر ماه مه در چارچوب یک مانور دریایی وارد حریم 12 میل از یک جزیره مصنوعی ساخت چین در آن منطقه شده بود.

طبق قوانین بین المللی، 12 میل دریایی به عنوان حریم آبی یک منطقه به حساب می ‌آید و حرکت ناوگان نیروی دریایی ارتش آمریکا در داخل این محدوده، به معنای آن است که آمریکا ادعاهای مطرح شده در مورد مالکیت این جزایر را به رسمیت نمی‌ شناسد.

چین طی سال ‌های اخیر اقدام به ساخت جزایر مصنوعی در نقاط مختلفی از دریای جنوبی چین کرده و پس از آن خطوط کشتیرانی جدیدی را نیز تعیین کرده است؛ اقدامی که منجر به بر هم خوردن خطوط دریانوردی شناخته شده در عرصه بین المللی شده است. اکنون عملیات آمریکا می ‌تواند به چالش کشیدن این اقدام تلقی شود.

مناقشه میان کشورهای جنوب شرق آسیا بر سر حاکمیت بر مجموع جزایر موسوم به پاراسل و اسپراتلی چندین دهه است که در جریان است اما در سال های اخیر با اقدام چین با ساختن جزایر مصنوعی بر روی صخره های مرجانی تشدید شده است. منطقه مورد مناقشه دارای منابع عظیم نفت و گاز و شیلات است.

این در حالی است که رئیس جمهور آمریکا قرار است روز جمعه و شنبه و در حاشیه نشست سران گروه 20 در «هامبورگ» آلمان با رهبران چین و ژاپن دیدار و گفت ‌و گو کند.

او شب گذشته (یکشنبه) نیز تلفنی با «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین و «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن تلفنی گفت و گو کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.