مخالفان ضد سرمایه داری در چند جبهه مختلف و در چند روز متوالی علیه نشست گروه 20 که قرار است در روزهای جمعه و شنبه در آلمان برگزار شود، راهپیمایی خواهند کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، دویچه وله در گزارشی نوشت: نشست گروه 20 حتی بدون نخستین حضور «دونالد ترامپ» در آلمان،  اعتراضاتی را در پی داشته است.

خیابان ها و بنادر شهر «هامبورگ» آخر هفته به طور غیرمعمولی شلوغ خواهد بود، چرا که ده ها گروه اعتراضی علیه سیاست های ثروتمندترین کشورهای جهان تظاهرات خواهند کرد. اما چه گروه هایی در پس این اعتراضات هستند و درخواست های آنها چیست؟

حدود 170 سازمان تحت شعار «همبستگی بدون مرزها به جای گروه 20» قرار است روز شنبه هشتم ژوئیه (17 تیر) ساعت 11 به وقت محلی در هامبورگ تظاهرات هایی برپا کنند.

در این اعتراضات که در مخالفت با جهان سرد و بی رحمانه سرمایه داری برگزار می شود، نمایندگانی از هر دو حزب اصلی اپوزیسیون آلمان - حزب سوسیالیست چپ و حزب سبز - اتحادیه های کارگری «وردی» و «ای جی متال» انواع سازمان های صلح منطقه ای، و همچنین تعدادی از سازمان های دیگر چپ گرا از جمله حزب کمونیست آلمان (DKP) و سازمان بین المللی سوسیالیستی (ISO) حضور دارند.

معترضان طیف گسترده ای از مسائل را برای اعتراض دارند: بستن مرزهای اروپا به روی 65 میلیون پناهنده جهان، افزایش نژادپرستی و تنفر، تهدید تغییرات آب و هوایی و نابرابری های عظیم در جهان.

در بیانیه این گروه که به صورت آنلاین منتشر شده آمده است: «در تاریخ 7 و 8 ژوئیه کسانی که از لحاظ سیاسی مسئول این فاجعه بشردوستانه و اجتماعی هستند، می خواهند در هامبورگ با هم دیدار کنند. سران کشورهای گروه 20 در اجلاس سالانه خود در مورد مبارزه با علل مهاجرت صحبت می کنند، اما هیچ یک از کشورهای بزرگ منشا این مشکل، در نشست حاضر نیستند. آنها در مورد همکاری با آفریقا صحبت می کنند، اما تقریبا تمام قاره گم شده است.»

تظاهرات دیگری در مرکز هامبورگ برای ساعت 4:00 بعدازظهر برنامه ریزی شده است. این تظاهرات در روز شنبه در نقطه داغ ضد فاشیست آنارشیست شهر، یعنی «سنت پائولی» متمرکز شده است. این «تظاهرات بین المللی علیه سرمایه داری»، هامبورگ را به مکانی برای مقاومت در برابر مقامات قدیمی و جدید سرمایه داری تبدیل خواهد کرد.

این تظاهرات احتمالا به درگیری با پلیس منتهی خواهد شد؛ چرا که تظاهرات کنندگان در حال برنامه ریزی برای ایجاد یک اردوگاه ضد سرمایه داری با برپایی چادرهای کافی تا 9 ژوئیه هستند و پلیس ممکن است تلاش کند مانع این اقدام شود. در حال حاضر در این خصوص اختلاف حقوقی وجود دارد که آیا مردم اجازه برپایی چنین چادرهایی را دارند و بنابراین مقامات محلی می توانند انها را برچینند یا خیر.

مسئولان هامبورگ معترضان را از اردو زدن در حوزه شهری هامبورگ منع کرده اند اما دادگاه قانون اساسی آلمان این ممنوعیت را رد کرده و در مصالحه آشکار بین مسئولان این شهر و حق برای برگزاری اجتماعات، معترضان اجازه یافته اند تنها برای بیان اهداف سیاسی خود چادرهای موقت بر پا کنند.

سازمان دهندگان وعده داده اند که در برابر هر گونه بازرسی های مقدماتی پلیس مقاومت کنند، زیرا آنها این کار را تلاش مقامات برای ارعاب تظاهرات کنندگان می دانند.»

در روز جمعه 7 ژوئیه تظاهراتی نیز در بندر «ویلهلمسبورگ» در هامبورگ برنامه ریزی شده است. در وبسایت این اقدام «shutdown-hamburg.org» برنامه دقیق این تظاهرات عنوان نشده است اما انتظار می رود تلاش برای مسدود کردن این بندر در دستور کار تظاهرات کنندگان باشد.

 

اعتراض به گروه 20

 

بعضی از سازمان های زیست محیطی پیشرو در آلمان نیز امروز یکشنبه برای فراخوانی گروه 20 برای تقویت اقدام علیه تغییرات اقلیمی، تظاهرات مشترکی را برگزار خواهند کرد. این اعتراض شامل راهپیمایی و اعتراض با قایق برای ایجاد «آگهی های دریایی» خواهد بود. این گروه ها در بیانیه مشترک خود همچنین از گروه 20 خواستند تجارت جهانی را به صورت مسالمت آمیز انجام دهند.

 

اعتراض به گروه 20

 

شاخه آلمانی سازمان غیر دولتی جهانی (آکسفام) نیز می خواهد بخشی از این موج باشد. این گروه می گوید تقاضای اصلی اش از گروه 20، پذیرفتن «سیستم اقتصادی برای همه» خواهد بود.

آکسفام در وب سایت خود می گوید: «محور تقاضای این گروه، سیاست مالیاتی است که تضمین می کند که شرکت ها و افراد ثروتمند نسبت به جامعه مشارکت داشته باشند.» به طور خاص، آکسفام از گروه 20 می خواهد با تعهد خود برای کنار گذاشتن 0.7 درصد از تولید ناخالص داخلی خود برای کمک به بخش توسعه، از کشورهای در حال توسعه حمایت کنند.

حدود 77 سازمان بین المللی غیر دولتی مختلف، احزاب سیاسی چپ گرا، اتاق های فکر و اتحادیه های کارگری برای روزهای 5 و 6 ژوئیه یعنی پیش از برگزاری نشست گروه 20، یک «اجلاس جایگزین» را سازماندهی کرده اند. سازمان دهندگان این اجلاس می گویند « گروه 20 از سیستمی دفاع می کند که نابرابری اجتماعی را افزایش می دهد.» در جریان 12 جلسه میزگرد، دانشمندان، فعالان و سیاستمداران باید راه های مختلفی را برای غلبه بر «فقر، استثمار، ظلم و ستم و تخریب طبیعت» را مورد بحث قرار دهند.

یکی از گروه های اصلی که در نشست همبستگی جهانی حضور دارد، گروه موسوم به «اَتک» است که یک گروه اعتراضی بین المللی در فرانسه است که 90 هزار عضو در 50 کشور دارد.

شهردار هامبورگ آلمان روز یکشنبه وعده داد تدابیر امنیتی مناسبی در جریان برگزاری اجلاس گروه 20 در این شهر اتخاذ خواهد شد و 20 هزار نیروی پلیس هفتم و هشتم ژوئیه در خیابان های این شهر مستقر می شوند.

 

اعتراض به گروه 20

 

«اولاف شولز» شهردار هامبورگ اعلام کرد: «ما توانایی کافی برای تضمین امنیت را داریم. نیروهای پلیس کاملا آماده هستند و حدود 20 هزار مامور پلیس امنیت و نظم عمومی را در جریان برگزاری اجلاس گروه 20 حفظ خواهند کرد.»

شهردار هامبورگ در ادامه تاکید کرد که اجازه بروز خشونت یا تظاهرات اعتراض آمیز را نخواهیم داد.

وی گفت تاکنون حدود 20 درخواست برای برگزاری راهپیمایی در جریان برگزاری اجلاس گروه 20 دریافت کرده ایم. بزرگ ترین اجتماع اعتراض آمیز قرار است هشتم ژوئیه برگزار شود و انتظار می رود حدود 150 هزار نفر در آن شرکت کنند.

پلیس آلمان تخمین می زند حدود هشت هزار فعال چپ گرا نیز در جریان برگزاری این اجلاس وارد هامبورگ شوند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.