در طرح جدید از قطر خواسته نشده است که شبکه الجزیره یا پایگاه نظامی ترکیه بسته شوند همچنین خواسته نشده است که روابط خود با ایران را محدود کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه کویتی السیاسه در گزارشی نوشت: طرح جدیدی برای حل بحران عربستان،امارات، مصر و بحرین با قطر وجود دارد که از پنج بند تشکیل می شود.

این روزنامه کویتی نوشت که در بندهای این طرح کاهش برنامه های تحریک آمیز در شبکه تلویزیونی الجزیره و اینکه تعهد کند که بار دیگر به مصر و کشورهای حاشیه خلیج فارس حمله نکند، دیده می شود.

این روزنامه نوشت: ایالات متحده آمریکا با تمام ثقل خود در خط بحران قطر وارد شده است تا از میانجی گری کویت حمایت کند و تلاش کند که راه حلی ایجاد شود که تنش در منطقه را پایان داده و تنش زایی را نیز متوقف کند، همچنین درخواست های کشورهای تحریم کننده را نیز برآورده کرده و در عین حال نگرانی های آنها را نیز پایان دهد.

این روزنامه کویتی به نقل از برخی منابع دیپلماتیک آگاه نوشت: نشستی که میان «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا و شیخ«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه و  شیخ «محمد العبدالله» وزیر دولت در امور شورای وزیران قطر در واشنگتن برگزار شد مسائل نهایی توافقی که میان طرف ها در خلیج فارس برقرار می شود را مورد بررسی قرار دادند و قرار است واشنگتن اجرای آن را تضمین و کویت نیز بر اجرا و پیگیری آن نظارت کند.

این منابع گفتند که از بارزترین مسائل مطرح شده در توافق احتمالی که قرار است در صورت موافقت عربستان، امارات، بحرین و مصر با آن هفته آینده در کویت امضا شود، پنج بند اساسی است که عبارتند از:

اول: خروج«یوسف القرضاوی» مبلغ اخوانی و جنبش«حماس» از دوحه.

دوم: بازگشت نیروهای ترکیه که پس از بحران قطر به این کشور اعزام شدند، به کشورشان.

سوم: نظارت بر ارسال پول توسط قطر به طرف های درگیر.

چهارم: ارائه اسناد و مدارک مربوط به سازمان های حاضر در اراضی این کشور به طرف های امنیتی آمریکایی.

پنجم: کاهش برنامه های تحریک آمیز در شبکه تلویزیونی الجزیره و تعهد به حمله نکردن به مصر  کشورهای حاشیه خلیج فارس.

این روزنامه کویتی در ادامه نوشت که این منابع تصریح کردند که ایالات متحده آمریکا به دنبال پایان بحران خلیج فارس در سریع ترین زمان ممکن است تا بتواند به پرونده سوریه برسد.این منابع همچنین گفتند که اطلاعاتی وجود دارد که واشنگتن برای انجام حملات نظامی گسترده به مواضع ارتش سوریه در روزهای آینده آماده می شود.

این منابع همچنین گفتند که اعلام (ادعای)وزارت دفاع آمریکا مبنی بر رصد کردن فعالیت های مشکوک در پایگاه هوایی «الشعیرات» سوریه که هشدار به دولت سوریه مبنی بر انجام ندادن حمله شیمیایی جدید را در پی داشت، مقدمه سازی برای این حملات است.

پیش از این کشورهای عربی  لیستی شامل 13 شرط برای برقراری مجدد روابط با قطر را به نماینده دولت کویت به عنوان میانجی بین این کشورها و قطر، تحویل دادند.

مهمترین شروطی که در این لیست برای قطر تعیین شده قطع روابط دیپلماتیک با ایران و حزب‌الله، تعطیلی کامل شبکه الجزیره و برچیدن پایگاه نظامی ترکیه از اراضی این کشور است.

در این لیست تاکید شده که قطر می تواند تنها با ایران روابط تجاری و اقتصادی در چارچوب محدودیت های تعیین شده از سوی آمریکا داشته باشد و باید مراکز دیپلماتیک در ایران را تعطیل و اعضای سپاه پاسداران حاضر در خاک کشورش را اخراج کند.

قطع روابط با  با اخوان‌المسلمین، حزب الله لبنان، گروه تروریستی القاعده و داعش نیز از دیگر شروط ذکر شده برای قطر است.

در ادامه این شروط آمده است که قطر نباید به شهروندان عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات تابعیت بدهد و باید اتباعی را که در حال حاضر در خاک این کشور هستند، اخراج کند.

همچنین از قطر خواسته شده است تمام افرادی که به اتهام دست داشتن در فعالیت های تروریستی از سوی این کشورها تحت تعقیب هستند را به این کشورها تحویل بدهد و به حمایت مالی از نهادهایی که از سوی آمریکا به عنوان گروه های تروریستی و افراطی شناخته می شوند، پایان دهد.

شورای همکاری خلیج فارس در ادامه شروط خود تاکید کرده است که قطر باید جزئیات اطلاعات اشخاص مخالف در 4 کشور مذکور که از آنها حمایت مالی داشته است، منتشر کند.

پرداخت مبلغی از سوی قطر نیز یکی از شروط بیان شده است که میزان آن هنوز اعلام نشده است.

در این بیانیه عنوان شده است که اگر قطر این شروط را بپذیرد، اجرای این سند طی سال اول به صورت هر ماه یک بار و سپس به صورت فصلی در سالهای پس از آن مورد ارزیابی قرار می گیرد و شورای همکاری خلیج فارس قطر را تا 10 سال تحت نظارت قرار میدهد.

به دولت قطر 10 روز فرصت داده شده تا این شروط را اجرا کند و در غیر این صورت، عواقب وخیم تری در انتظار دوحه خواهد بود.

فهرست این شروط به شرح زیر است:

۱. قطع روابط دیپلماتیک با ایران.

۲‌. اخراج افراد مرتبط با سپاه پاسداران حاضر در قطر.

۳. روابط تجاری با ایران در چارچوب تحریم‌های آمریکا.

۴. برچیدن پایگاه نظامی ترکیه در خاک قطر‌

۵. قطع حمایت از حزب‌الله.

۶. قطع حمایت از اخوان‌المسلمین.

۷. قطع حمایت از القاعده.

۸. قطع حمایت از داعش.

۹. تعطیلی کامل شبکه الجزیره.

۱۰. تابعیت ندادن به شهروندان عربستان، مصر، بحرین و امارات.

۱۱. انتشار لیست اپوزسیون‌های حمایت شده در ۴ کشور فوق.

۱۲. تحویل دادن اشخاص تحت تعقیب کشورهای فوق به اتهام اقدامات تروریستی.

۱۳‌. پرداخت مبلغی معین.

مهلت تعیین شده برای قطر توسط عربستان، امارات، مصر و بحرین برای برآورده کردن خواسته های شان امشب به پایان می رسد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.