ملک سلمان بن عبدالعزیز به خوبی می داند که وی اگر در انتقال پادشاهی به پسرش در حال حاضر عجله نکند بسیار دشوار است که این کار را در آینده بکند زیرا محمد بن سلمان دچار سه اشتباه فاحش شد که برای عربستان به لحاظ نظامی و مالی بسیار پرهزینه بوده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در گزارشی نوشت: اعضای خاندان حاکم بر عربستان به دلیل عجله و تسریع ملک«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه این کشور برای تحویل کرسی پادشاهی به «محمد بن سلمان» پسرش و ولیعهد جدید پس از کنار زدن «محمد بن نایف»، خشمگین هستند این در حالی است که شاهزاده «محمد بن نایف» نتوانست به پیام های تبریک عید فطر که دوستانش در اروپا برای وی فرستادند، پاسخ دهد و این مساله حصر خانگی و قطع اینترنت اش را مورد تأکید قرار می دهد.

برخی منابع آگاه به امور عربستان سعودی گفتند که شاهزاده بن نایف به پیام های تبریک به مناسبت عید فطر که دوستانش در اروپا برایش فرستادند پاسخ نداد و این کارش برعکس سنت ها و عادت هایش در پایبند بودن به پروتکل ها به ویژه در تعامل با رهبران خارجی است.

این منابع دلیل رفتار بن نایف را این گونه تفسیر کردند که احتمالا موبایل و اینترنت کاخش در شهر جده قطع شده است و این را نیز مطالب منتشر شده در رسانه های غربی و در رأس آنها روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز مورد تأکید قرار دادند.

اعضای خاندان حاکم بر عربستان سعودی از تحولات اخیر خشمگین هشتند همچنین ملک سلمان و محمد بن سلمان پسرش از شاهزاده محمد بن نایف می ترسند زیرا دیگر اعضای خاندان حاکم نه فقط به دلیل پختگی و آرامش بن نایف به وی توجه می کنند بلکه بیش از این، به دلیل آن که وی از مشروعیت برخوردار است زیرا وی کسی بود که ولیعهد این کشور بود و بدون تمایل علنی اش یا بدون آن که رفتاری بر خلاف قواعد حاکمیتی یا رفتاری که مخل تاریخ خاندان حاکم از او سر زده باشد، برکنار شد.

این باور وجود دارد که ملک سلمان بن عبدالعزیز به دلیل بیماری و پیری به نفع محمد بن سلمان پسرش و ولیعهد کنار می رود و تمایل به این دارد که که پایه های حکومت ولیعهد را در ارتش، سازمان اطلاعات و دولت تقویت کند. عملیات تغییر و عزل و نسب کادرهای میانی در دولت آغاز شده است و کسانی تعیین شده اند که وابسته به محمد بن سلمان باشند و اینها ستوان فقرات دولت را تشکیل می دهند. همچنین اکثر کادرهای جدید از جوانانی هستند که بلندپروازند و به ولی نعمت جدید خود وابستگی و وفاداری مطلق را اعلام می کنند.

ملک سلمان بن عبدالعزیز به خوبی می داند که وی اگر در انتقال پادشاهی به پسرش در حال حاضر عجله نکند بسیار دشوار است که این کار را در آینده بکند زیرا محمد بن سلمان دچار سه اشتباه فاحش شد که برای عربستان به لحاظ نظامی و مالی بسیار پرهزینه بوده است. اشتباه فاحش نخست گرفتار کردن کشور در جنگ یمن است که باعث فرسایش نظامی و مالی عربستان شد و باعث شد که این کشور دیگر نتواند سرنوشت مسائل مهم منطقه ای و سرنوشت ساز را مانند حالت یمن تعیین کند.

اشتباه دوم تبلیغ برای «چشم انداز اقتصادی  2030» با طرحی سطحی است که بر آن جعل و ساختگی بودن غلبه دارد این در حالی است که جامعه عربستان سعودی آماده انتقال مشابه را که نیاز به یک فرهنگ جدیدی دارد که یک نسل کامل به آن عادت کند را ندارد.

اما اشتباه فاحش سوم گرفتار کردن عربستان سعودی در رویارویی با قطر به بهانه حمایت این امارت کوچک از تروریسم است این در حالی است شاهزادگان در این کشور خواستار بازگرداندن سلطنت عمان به صفوف کشورهای حاشیه خلیج فارس با گفت و گو و اقدامات نیک شدند اما اکنون این عربستان است که در حال از دست دادن قطر به نفع ترکیه و ایران است.

روزنامه های نیویورک تایمز آمریکا و گاردین انگلیس تأکیدکردند که بن نایف و خانواده اش در حصر خانگی در کاخ شان در جده قرار دارند و از خروج آنها از کشور نیز جلوگیری می شود.

برخی گزارش های خبری نیز تأکید کردند که بن نایف با هیچ شخصیتی داخل یا خارج از عربستان از زمان صدور دستور برکناری اش از ولیعهدی هیچ تماس تلفنی نداشته است یا از طریق ایمیل ارتباطی برقرار نکرده است.

یک مسئول عربستانی اخبار حصر خانگی بن نایف را تکذیب کرد ولی نام این مسئول که با خبرگزاری رویترز صحبت کرد، ذکر نشده و هیچ گونه جزئیاتی در این زمینه نداده است و سخنان اش نیز بسیار کوتاه و فاقد هر گونه دلیل و مدرکی است که سخنانش را مورد تأیید قرار دهد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.