هدف از محدودیت ها و قید و بندهایی مردی که تا همین هفته پیش نزدیک ترین فرد به کرسی پادشاهی عربستان بود، جلوگیری از مخالفت احتمالی وی با ولیعهد جدیدی یعنی شاهزاده«محمد بن سلمان»است؛ مخالفتی که منجر به کودتای برعکس شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: شاهزاده «محمد بن نایف» ولیعهد سابق که از ولیعهدی عربستان سرنگون شد اکنون در کاخش در شهر«جده» در حصر به سر می برد و ممنوع السفر شده است.

این روزنامه نوشت که در این زمینه اطلاعاتی از چهار مسئول عربستانی و آمریکای نزدیک به خاندان حاکم به دست آورده است.

به گفته این منابع گفتند که هدف از محدودیت ها و قید و بندهایی مردی که تا همین هفته پیش نزدیک ترین فرد به کرسی پادشاهی عربستان بود، جلوگیری از مخالفت احتمالی وی با ولیعهد جدیدی یعنی شاهزاده«محمد بن سلمان»است؛ مخالفتی که منجر به کودتای برعکس شود.

این روزنامه آمریکایی در این گزارش خود به احترام زیاد واشنگتن به بن نایف به دلیل نقش وی در جنگ علیه گروه القاعده و تروریسم اشاره کرد.

نیویورک تایمز همچنین نوشت: محدودیت های شاهزاده بن نایف اشاره به ترس از اعتراض شاهزادگان آل سعود دارد که از تغییرات ایجاد شده ناراضی هستند و ظهور بن نایف به شکل علنی باعث می شود که احساس نارضایتی شان شدید شود.

یک مسئول آمریکایی به روزنامه نیویورک تایمز گفت که شاهزاده محمد بن سلمان هیچ گونه مخالفت با ولیعهدی اش و نیز هیچ گونه اقدام و فعالیت مخفیانه شاهزادگان ناراضی داخل خاندان حاکم را بر نمی تابد.این مسئول افزود که وی قصد دارد بدون هر گونه مخالفتی به پادشاهی برسد.

این مسئول آمریکایی تصریح کرد که ایالات متحده آمریکا به شکل پیوسته  با وزارت کشور عربستان سعودی در تماس است لیکن رسما با شاهزاده محمد بن نایف تماس برقرار نمی کند. این مسئول آمریکایی تأکید کرد که واشنگتن به شدت اوضاع عربستان سعودی را زیر نظر گرفته است.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: بسیاری از مسئولان مبارزه با تروریسم و مسئولان اطلاعاتی و نیز مسئولان کهنه کار آمریکایی که دارای روابط قوی با بن نایف هستند از برکناری اش عصبانی هستند ولی آشکارا این نارضایتی را به ویژه پس از تایید بن سلمان توسط«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، دولتش و «جارد کوشنر» دامادش، بیان نمی کنند و حرفی از مخالفت خود به میان نمی آورند.

نیویورک تایمز همچنین نوشت: به گفته یک مسئول سابق آمریکایی که دارای روابط خانوادگی با خاندان حاکم عربستان دارد، دختران بن نایف نیز محدود شده اند.این مسئول سابق گفت که وی یک دختر ازدواج کرده دارد که به همراه شوهر و کودکش عربستان را ترک کرد این در حالی است که باید در آن جا می ماند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، یکی از افراد نزدیک به خاندان آل سعود نیز گفت که محدودیت های جدید بلافاصله پس از ارتقای محمد بن سلمان اعمال شده است.

نیویورک تایمز در پایان نوشت: پس از دستورات پادشاهی محمد بن نایف به کاخش در جده برگشت و دید که محافظت از کاخش شدید شده و محافظانش با محافظانی که وابسته به محمد بن سلمان هستند جایگزین شده اند و از آن زمان به بعد از خروج وی از کاخش جلوگیری کردند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.