برگزاری نشست سران در واشنگتن در صورت برگزاری آن یعنی برداشتن گام اصلی به سمت بین المللی کردن بحران و دخالت دیپلماتیک مستقیم آمریکا در آن و خارج شدن این بحران از چارچوب «خانوادگی خلیج فارس» است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم در سرمقاله خود به آخرین تحولات در بحران قطر پرداخت و نوشت: پنج روز از مهلت ده روزه ای که ائتلاف چهارگانه (عربستان، امارات، مصر و بحرین) برای کشور قطر تعیین کرد تا خواسته های آن که توسط کویت به قطر منتقل شد و شامل 13 بند است که قطر آنها را«غیر واقعی، غیرمتوازن، غیر منطقی و غیر قابل اجرا» توصیف کرد، سپری شد.

شبکه تلویزیونی «فاکس نیوز» آمریکا که به «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و دولتش نزدیک است در ساعت های پایانی دو شب پیش فاش کرد که تماس هایی اکنون در جریان است تا نشست سران در واشنگتن با مشارکت رهبران کشورهای منطقه عربی از جمله رهبران کشورهای حاشیه خلیج فارس برای رایزنی به منظور یافتن راه حلی برای بحران کنونی با قطر و بیشتر کردن اقدامات مبارزه با تررویسم، برگزار شود.

برگزاری نشست سران در واشنگتن در صورت برگزاری آن یعنی برداشتن گام اصلی به سمت بین المللی کردن بحران و دخالت دیپلماتیک مستقیم آمریکا در آن و خارج شدن این بحران از چارچوب «خانوادگی خلیج فارس» است.

آن چه احتمال برگزاری این نشست سران در روزهای آینده را بیشتر می کند، استقبال «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا از شیخ«محمد بن عبد الرحمن آل ثانی» همتای قطری اش و رایزنی با وی درباره بحران و تلاش برای آماده کردن فهرست درخواست های جایگزین که از شدت کمتری برخوردار است و در جدول کاری این نشست و محور رایزنی هایش باشد.

بیانیه ای که «باب کروکر» رئیس کمیته امور خارجی در مجلس سنای آمریکا صادر کرد و در آن تهدید کرد که وزارت خارجه این کشور باید فروش سلاح به کشورهای حاشیه خلیج فارس را متوقف کند تا راه حلی برای بحران کنونی با قطر پیدا شود یکی از قوی ترین فشارها به شمار می رود که بر دولت ترامپ رئیس جمهور آمریکا وارد شده است و  چه بسا یکی از انگیزه های اصلی تحرک اخیر برای برگزاری نشست پیشنهادی سران است زیرا دولت آمریکا با عربستان سعودی قراردادهای فروش سلاح به ارزش 110 میلیارد دلار و قرارداد دیگری با قطر نزدیک به 12 میلیارد دلار امضا کرده است.

نتایج سفر دوره ای شیخ عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر به واشنگتن و نرمش یا سرسختی که ممکن است در مذاکراتش با همتای آمریکایی خود نشان دهد می تواند آینده این نشست سران و احتمال برگزاری آن را مشخص کند. بعید است که دولت آمریکا طرف های مربوطه را برای مشارکت در آن دعوت کند مگر آن که از قبل موفقیت آن را تضمین کرده باشد زیرا نتایج شکست آن وخیم خواهد بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.