پادشاه عربستان سعودی با برکناری محمد بن نایف ولیعهد این کشور از همه پست هایش، محمد بن سلمان پسرش را به عنوان ولیعهد منصوب کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان(واس)، پادشاه عربستان در دستوری پادشاهی شاهزاده«محمد بن نایف بن عبدالعزیز» ولیعهد این کشور را از مقامش برکنار کرد و شاهزاده «محمد بن سلمان» پسر خود را به عنوان ولیعهد منصوب کرد.

خبرگزاری واس در گزارشی اعلام کرد که شاهزاده محمد بن نایف از پست هایش به عنوان معاون نخست وزیر و وزیر کشور نیز برکنار شد این در حالی است که شاهزاده محمد بن سلمان به عنوان معاون نخست وزیر با حفظ سمتش به عنوان وزیر دفاع منصوب شد.

ملک سلمان همچنین شاهزاده «عبدالعزیز بن سعود بن نایف» را به عنوان وزیر کشور منصوب کرد.

خبرگزاری رسمی عربستان تأکید کرد که بند«ب» از ماده پنجم نظام اساسی برای حاکمیت تغییر می کند تا بدین گونه شود:« حاکمیت در اختیار فرزندان پادشاه موسس عبدالعزیز بن عبدالرحمن الفیصل آل سعود و فرزندان فرزندانش خواهد بود و بر اساس قرآن و سنت رسول(ص)با اصلح ترین آنها بیعت می شود و از این بعد فرزندان پادشاه موسس پادشاه یا ولیعهد از یک شاخه از فرزندان پادشاه موسس نخواهد بود».

همچنین برخی گزارش حکایت از آن دارد که 31 نفر از 43 عضو هیأت بیعت در عربستان محمد بن سلمان را به عنوان ولیعهد این کشور انتخاب کردند.

بنابر این گزارش، پادشاه عربستان سعودی طی ماه های اخیر با صدور سلسله دستوراتی اختیارات بن نایف را کم و بسیار محدود کرده بود.

پادشاه عربستان سعودی روز شنبه  گذشته فرمان تغییر و تحول در وزارت دادگستری این کشور را صادر کرده بود که بر اساس این دستور، نام «هیأت تحقیق و دادستانی کل» به «دادستانی کل» تغییر کرد و در این وضعیت از استقلال برخوردار است.

 طبق این فرمان، دادستان کل از این پس مستقیما با پادشاه عربستان در ارتباط است و از استقلال کامل برخوردار خواهد بود و هیچ کس حق دخالت در کار وی را نخواهد داشت.

این در حالی است که پیشتر دادستان کل با ولی‌عهد عربستان مستقیما در ارتباط بود و این فرمان به معنای محدود شدن اختیارات محمد بن نایف، ولی‌عهد عربستان بود.

در فرمان پادشاه عربستان آمده است که نام «هیات تحقیق و دادستانی کل» به «دادستانی کل» تغییر می یابد و رئیس آن نیز «دادستان کل» نامیده می شود. طبق این فرمان، شیخ محمد العرینی رئیس هیات تحقیق و دادستانی کل از سمتش برکنار و شیخ «سعود بن عبدالله بن مبارک المعجب» به عنوان دادستان کل در جایگاه وزیر منصوب شد.

در ابلاغیه دویان پادشاهی عربستان آمده است که سپهبد «فیصل بن عبدالعزیز بن لبده» بازنشست و به عنوان مشاور دفتر پادشاهی منصوب شد.

ملک سلمان در فرمان خود همچنین دستور داد که ریاست هیات کل پروازهای داخلی عربستان تغییر کند و «عبدالحکیم بن محمد التمیمی» ریاست آن را بر عهده بگیرد. ریاست هیات کل زکات و درآمد هم به «سهیل بن محمد النمی» واگذار شد.

در فرمان ملک سلمان، دیوان پادشاهی دربار عربستان نیز دستخوش تغییر و تحول شده است و «عقلاء بن علی العقلاء» معاون رئیس دفتر، «تمیم بن عبدالعزیز السام» معاون مشاور ویژه شاه عربستان و «حمد بن محمد آل شیخ» نیز به عنوان مشاور دفتر سلطنتی انتخاب شدند.

طبق فرمان سلمان بن عبدالعزیز ، درجه نظامی سپهپد «سعود بن عبدالعزیز هلال» به مدیر کل امنیت و اطلاعات عربستان ارتقا یافته است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.