تعداد کشتار غیرنظامیان عراقی و سوری طی چهار ماه اخیر که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا شده، بیشتر شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: دو هفته پیش ارتش آمریکا در نهایت اذعان کرد که گزارش گروه های نظارتی غیردولتی طی ماه های گذشته درست بوده است و اینکه ائتلاف بین المللی ضد داعش که از اوت 2014 تشکیل و آغاز به کار کرده طی چهار ماه گذشته که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا بوده نرخ حیرت آوری از کشتار غیرنظامیان را در سوریه و عراق به نام خود ثبت کرده است.

در اطلاعیه دوم ژوئن فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) آمده است که «دست کم 484 غیرنظامی در حملات ائتلاف کشته شده اند.» سنتکام چهار ماه پیش اعلام کرده بود دست کم 199 غیرنظامی در حملات کشته شده اند. آمار ناظران مستقل بسیار بالاتر است، «ایروارز» به عنوان یک گروه دیده بان می گوید که حملات هوایی ائتلاف به کشته شدن حدود 4 هزار غیر نظامی منجر شده است.

علت اصلی بالا رفتن تلفات غیرنظامیان در این است که جنگ به شکلی عمیق تر و به داخل شهرهای بزرگ کشیده شده است. اما با وجود بالا رفتن تلفات غیر نظامیان، هیچ نظارت، تحقیق و پاسخگویی از ارتش آمریکا در این خصوص خواسته نمی شود. ریشه یابی چرایی این خطاهای غم انگیز، عبرت آموز خواهد بود و بالا بردن استانداردهای جنگی و نظامی آمریکا جان هزاران انسان بی گناه را در آینده نجات خواهد داد.

ترامپ برخلاف اوباما، به پنتاگون اختیار مطلق داده است تا خودش تصمیم بگیرد تا چگونه و چه تعداد نیرو برای جنگیدن در میادین رزم اعزام کند. «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا در سخنانی در 28 مه تاکید کرد که قوانین جنگ آمریکا هیچ تغییری نکرده است. او گفت: «هیچ اختلالی در عزم ما برای حفظ جان بی گناهان ایجاد نشده است.»

عامل دیگر افزایش آمار تلفات غیرنظامیان این است که آمریکا بمب های بیشتری پرتاب می کند که رقم آنها، در چهار ماه نخست کاری ترامپ در مقایسه با چهار ماه آخر ریاست جمهوری اوباما بیش از 20 درصد افزایش داشته است.

در مناطق پرجمعیت تر مانند »موصل» به عنوان آخرین پایگاه داعش در عراق، حملات بیشتری صورت گرفته است. به گزارش سنتکام، در 17 مارس یک بمب قوی 500 پوندی که به منظور هدف قرار دادن دو تک تیرانداز داعش پرتاب شد، به یک ساختمان مسکونی اصابت کرد و 105 شهروند غیر نظامی عراقی را کشت. از زمانی که داعش از ساختمان های مسکونی به عنوان پست های فرماندهی و انبار ذخیره مهمات خود استفاده می کند، تلفات غیرنظامیان در یک چنین اماکنی محتمل تر شده است.

در عین حال عوامل دیگری نیز وجود دارد.

با وجود آنکه بمباران های آمریکا در دو کشور عراق و سوریه رشد چشمگیری داشته است، به موازات آن هیچ گونه ارزیابی مستقل اطلاعاتی برای شناسایی اهداف صورت نمی گیرد.  

تا 13 ژوئن تنها دو نفر به صورت تمام وقت در پنتاگون مسئول تحقیق در مورد تلفات غیرنظامیان بودند. اکنون این تعداد به هفت نفر رسیده است که باز هم با توجه به اینکه حدود 10 هزار سرباز آمریکایی در پایگاه هوایی آمریکا در قطر حضور دارند این میزان تعهد پذیری آمریکا به ارزیابی تلفات غیرنظامیان در میادین جنگ خارجی بسیار ناچیز است. تعداد افرادی که در سال 2011 در این خصوص در افغانستان و در دولت اوباما تحقیق می کردند، 12 نفر بود. اگر دولت آمریکا واقعا نگران حفظ جان غیر نظامیان در میدان های جنگ خارجی است باید افراد بیشتری را به تحقیق در این زمینه بگمارد.

هیچ آمار عمومی نیز دیگر ارائه نمی شود. یک سخنگوی ارتش آمریکا در سخنانی در تاریخ 26 مه اعلام کرد که پنتاگون دیگر آمار تلفات غیرنظامیان در حملات هواپیماهای خود را اعلام نمی کند و این آمار در سایه چتر «ائتلاف» مخفی می ماند. 95 درصد از حملات هوایی در سوریه و 68 درصد از این حملات در عراق توسط آمریکا انجام گرفته است. مسئولیت تمام این عملیات ها برعهده سنتکام است و این فرماندهی نباید خود را از این مسئولیت کنار بکشد.

کنگره هم در این میان گناهکار است چرا که تمایلی به ریشه یابی عوامل مرگ و میر غیرنظامیان ندارد و از زیر بار مسئولیت این اقدامات شانه خالی می کند و افسران دون پایه را در این زمینه پاسخگو می کند و می گوید که از اشتباهات صورت گرفته برای عملیات های آینده عبرت می گیرد. کنگره می تواند پنتاگون را موظف سازد به او گزارش دهد که چه گام هایی می تواند بردارد تا میزان تلفات غیرنظامیان به حداقل ممکن برسد و شخصا بر این امر نظارت داشته باشد.

از زمان آغاز حملات هوایی ائتلاف ضد داعش که حدود 22 هزار حمله هوایی تاکنون برآورد شده، همیشه مقامات نظامی بارها مدعی شده اند که هر کاری که ممکن باشد انجام خواهند داد تا از جان غیرنظامیان محافظت کنند. عمل به این وعده نه تنها یک کار معقول است بلکه از لحاظ استراتژیک هم در مبارزه دراز مدت با تروریسم فوق العاده حیاتی است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.