قانون ضد ایران در صورت رای آوردن در سنا می تواند تحریم های ایران را به بهانه هایی چون آزمایش موشکی تشدید کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه هیل در گزارشی نوشت: سناتور «میچ مک کانل» رهبر اکثریت در سنای آمریکا، سنا را بار دیگر به سمت تحریم های سخت تر علیه ایران و احتمالا تجدید منازعه بر سر مجازات های مالی علیه روسیه هدایت می کند.

این سناتور ایالت «کنتاکی» روز چهارشنبه تلاش خواهد کرد به بهانه «قانون اقدامات بی ثبات کننده ایران» این کشور را تحریم کند. در صورتی که بحث های نمایندگان بر سر این قانون پایان یابد، احتمال می رود رای گیری نهایی عصر پنجشنبه انجام شود.

قانون ضد ایران پس از ماه ها مذاکره که ماه مه گذشته به سادگی از کمیته روابط خارجی سنا نیز ر‌ای آورد، از حمایت گسترده دو حزبی برخوردار است. این قانون می تواند تحریم های ایران را به بهانه هایی همچون آزمایش موشکی و ادعاهایی مبنی بر حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر تشدید کند.

اما این قانون می تواند موجب تجدید منازعه درباره از سرگیری مجازات ها علیه روسیه به خاطر مداخله در انتخابات 2016 و نیز حضور این کشور در درگیری های اوکراین و سوریه نیز شود.

سناتور «لیندسی گراهام» ماه گذشته به گزارشگران گفته بود در صورتی که بتواند این قانون را در صحن سنا مطرح کند، تحریم های جدیدی ضد روسیه به قانون ایران می افزاید.

وی به خبرنگاران گفته است: «من خوشحالم که کارهایی درباره تحریم ایران انجام می دهیم ولی در صورتی که این قانون از کمیته خارج و در صحن سنا مطرح شود، تحریم های روسیه را نیز به آن می افزایم. به هرحال سعی خود را خواهم کرد.»

گراهام طرحی را مطرح کرده است که بر اساس آن کنگره می تواند از اقدام ترامپ برای لغو تحریم ها علیه مسکو جلوگیری کند. وی همچنین بخشی از تلاش های سناتورهایی از هر دو حزب است که از قانونی حمایت می کنند که باعث اعمال مجازات های جدید علیه روسیه می شود.

سناتورهای جمهوری خواه برای افزودن تحریم ها علیه روسیه در قانون ایران باید با هم به توافق برسند.

کمیته روابط خارجی که گراهام نیز عضو‌ آن نیست، می تواند طرح تحریم های روسیه را در تابستان امسال بیفزاید تا فشار از روی تحریم های ایران برداشته شود.

سناتور «باب کورکر» از ایالت «تنسی» در طول نشست های ماه گذشته گفته بود کمیته می تواند مجازات های مالی جدید را تا زمانی که «رکس تیلرسون» وزیر خارجه با روس ها در مذاکرات درباره سوریه و حمایت از «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه پیشرفته داشته باشد، نگه دارد.

کورکر عصر دوشنبه در این خصوص با تیلرسون مذاکره کرده است و در پاسخ به خبرنگاران درباره تازه ترین اطلاعات از تحریم های روسیه گفته است احتمالا موضوع مربوط به روسیه را نیز به بحث بگذارد.

این در حالی است که «جان کری» وزیر خارجه پیشین در سخنانی هشدار داده است که اعمال تحریم‌ های جدید علیه ایران خطرناک است.

کری روز دوشنبه در یک سخنرانی شهر «سانفرانسیسکو» گفت: اعمال تحریم ‌های جدید علیه ایران، می ‌تواند پیامی برای مردم ایران تلقی شود که از توافق هسته ‌ای سال 2015 دستاوردی نداشته ‌اند؛ چشم‌انداز این توافق لغو تحریم‌ های اقتصادی ایران در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ ای بوده است.

وزیر خارجه پیشین آمریکا در ادامه ابراز امیدواری کرده است که ترامپ به سخنان «افراد خوب» دولت اش در این باره گوش دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.