سه کشور عربستان، امارات و بحرین به علاوه مصر، روابط خود را با قطر قطع کردند و مرزهای زمینی،دریایی و حریم هوایی خود را با این کشور بستند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از رویترز، در پی وقوع اختلاف هایی میان قطر با کشورهای عربستان،امارات،بحرین و مصر این چهار کشور روابط خود را با دوحه قطع کرده و مرزهای زمینی، دریایی و حریم هوایی خود را به روی قطر بستند.بهانه این کشورها برای قطع روابط خود با قطر حمایت این کشور از تروریسم و سازمان های تروریستی است و تهدید امنیت ملی آنهاست.

 

عربستان

عربستان سعودی که از دیدار برخی مسئولان قطری با مسئولان ایرانی، تماس تلفنی امیر قطر با رئیس جمهوری ایران و تلاش برای تقویت روابط دوحه با تهران به شدت عصبانی شده است اعلام کرد که روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرده و همه گذرگاه های مرزی دریایی،زمین و هوایی به سمت قطر و از قطر به سمت عربستان را بسته است.

همچنین عربستان اعلام کرد که بنابر دلایل امنیتی ورود شهروندان قطری به عربستان سعودی را ممنوع کرده است.

خبرگزاری رسمی عربستان به نقل از یک مسئول  عربستانی اعلام کرد که عربستان سعودی این تصمیم قاطع خود را در نتیجه نقض های بزرگ علنی و غیرعلنی دولت دوحه طی سال های گذشته به منظور ایجاد شکاف در صفوف داخلی عربستان و تحریک به اعتراض ها در این کشور علیه حاکمیت  و نقض حاکمیت عربستان و نیز میزبانی گروه های تروریستی و طایفه ای متعدد از جمله اخوان المسلمین ، داعش و القاعده برای ضربه زدن به ثبات در منطقه، اتخاذ کرده است.

این منبع افزود که عربستان این تصمیم را از خاستگاه حقوق حاکمیتی خود که قوانین بین المللی آنها را تضمین کرده و نیز برای حمایت از امنیت ملی اش در برابر خطرات تروریسم و افراطگرایی اتخاذ کرده است.

در همین حال،عربستان اعلام کرد که به رغم قطع روابط با قطر اما حجاج قطری می توانند به عربستان سفر کنند.

تیم فوتبال الاهلی عربستان نیز قرارداد خود با خطوط هوایی قطر را در پی تنش سیاسی میان دو کشور فسخ کرد.

 

 

امارات متحده عربی

امارات متحده عربی که به دلیل حمایت قطر از جنبش اخوان المسلمین و نیز نزاع هایی در گذشته با قطر با دوحه اختلاف دارد، نیز پس از عربستان اعلام کرد که روابطش با قطر را قطع کرده است.

خبرگزاری رسمی امارات، دولت امارات امروز-دوشنبه- اعلام  کرد که روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کرده است و از ورود قطری ها به این کشور جلوگیری می کند، همچنین به قطری های مقیم یا مسافر در امارات 14 روز مهلت داده است که بنابر دلایل امنیتی اراضی امارات را ترک کنند.

خبرگزاری رسمی امارات در حساب خود در توییتر نوشت:«امارات تصمیم به قطع روابط خود با قطر از جمله روابط دیپلماتیک گرفته است و به دیپلمات های قطری 48 ساعت مهلت داده است که اراضی امارات را ترک کنند».

این خبرگزاری تأکید کرد« امارات تصمیم به جلوگیری از ورود یا عبور شهروندان قطری به امارات گرفته است.امارات همچنین از مسافرت شهروندان اماراتی به کشور قطر یا اقامت در آن یا عبور از این کشور جلوگیری می کند».

شرکت هواپیمایی «الاتحاد» امارات نیز اعلام کرد که پروازهای خود از و به قطر را به حالت تعلیق در می آورد.

شرکت های هواپیمایی امارات و فلای دبی نیز از فردا همه پروازهای خود از و به سمت دوحه را به حالت تعلیق در می آورند.

 

 

مصر

مصر نیز که با قطر بر سر حمایت دوحه از جنبش اخوان المسلمین که قاهره آن را در فهرست گروه تروریستی خود قرار داده اختلاف دارد تردیدی در قطع روابط با قطر نکرد و  خبرگزاری الشرق الاوسط مصر،دولت مصر امروز-دوشنبه- اعلام  کرد که تصمیم به قطع روابط دیپلماتیک خود با کشور قطر گرفته است.

در بیانیه ای که وزارت خارجه مصر در این زمینه صادر کرد، آمده است که «دولت جمهوری عربی مصر در سایه اصرار حاکمیت قطر بر اتخاذ رویکرد ضد مصر و شکست همه تلاش ها و اقدامات برای قانع کردنش در حمایت نکردن از گروه های تروریستی و در رأس آنها گروه اخوان المسلمین تروریستی و پناه دادن به رهبران این گروه که حکم های قضایی علیه آنها به دلیل دست داشتن در عملیات های تروریستی که امنیت و سلامت مصر را هدف قرار داد،صادر شده است، روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کند».

در این بیانیه آمده است که مصر حریم هوایی و بنادر دریایی خود را به منظور حفظ امنیت ملی خود به روی قطری ها می بندد.

در این بیانیه که وزارت خارجه مصر در صفحه خود در فیس بوک منتشر کرد آمده است:« جمهوری عربی مصر اعلام می کند که حریم هوایی و بنادر دریای خود را به روی همه وسایل حمل و نقل قطری به منظور حفظ امنیت ملی مصر بسته است و تدابیر لازم را برای اطلاع رساندن به کشورهای دوست و برادر و شرکت های عربی و بین المللی برای انجام همین تدابیر درباره وسایل حمل و نقل شان که به سمت دوحه می روند را اتخاذ می کند.»

 

بحرین

حکومت بحرین که دنباله رو عربستان سعودی است نیز اعلام کرد که روابط دیپلماتیک خود را  با کشور قطر قطع کرده است و این کشور را متهم به حمایت از تروریسم و دخالت در امور داخلی اش کرد.

در بیانیه کوتاهی که خبرگزاری رسمی بحرین منتشر کرد آمده است که بحرین تصمیم گرفته است که هیأت دیپلماتیک خود را از دوحه فرابخواند و به همه دیپلمات های قطری در بحرین 48 ساعت مهلت داد تا خاک بحرین را ترک کنند.

 

 

اخراج از ائتلاف عربی به رهبری عربستان

 در پی قطع روابط چهار کشور یاد شده با قطر ، دوحه از ائتلاف عربی به رهبری عربستان که بیش از دو سال است به یمن بهانه حمایت از دولت به اصطلاح قانونی به یمن تجاوز کرده نیز اخراج شد.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، ائتلاف عربی به رهبری  عربستان سعودی که عملیات «توفان قاطعیت»(تجاوز به یمن) را هدایت می کند امروز-دوشنبه- اعلام کرد که مشارکت قطر در این ائتلاف به پایان رسیده است به عبارتی دیگر قطر از این ائتلاف اخراج شده است.

در بیانیه فرماندهی این ائتلاف آمده است: فرماندهی ائتلاف عربی حمایت از دولت (به اصطلاح)قانونی در یمن اعلام می کند که تصمیم گرفته است که به مشارکت کشور قطر در ائتلاف عربی به دلیل اقداماتش در حمایت از تروریسم و حمایت از گروه های تروریستی در یمن از جمله داعش و القاعده پایان دهد.

در بیانیه اخراج قطر از ائتلاف عربی به رهبری عربستان دوحه متهم به همکاری با انصار الله در یمن شده است که با اهداف این ائتلاف در تناقض است.

این در حالی است که قطر روز گذشته اعلام کرد که شش نظامی این کشور در درگیری های مرزی عربستان و یمن زخمی شدند. قطر هزار نظامی خود را در قالب ائتلاف عربی به رهبری عربستان و برای مشارکت در تجاوز به یمن به عربستان اعزام کرده است که چهار نظامی آنها کشته شدند.

 

بهای نفت بالا رفت

بهای نفت در پی قطع روابط دیپلماتیک کشورهای حاشیه خلیج فارس با قطر افزایش یافت.

 

واکنش قطر

وزارت خارجه قطر از تصمیم عربستان،امارات و بحرین برای قطع روابط با دوحه ابراز تأسف کرد.

وزارت خارجه قطر با صدرو بیانیه ای تاسف خود را از قطع روابط عربستان، امارات، بحرین و مصر با دوحه را ابراز کرد و تأکید کرد که این تدابیر غیرقابل توجیه بر اساس گمان ها و ادعاهای بی اساس صورت گرفته است.

در این بیانیه آمده است که دولت این کشور تلاش می کند که قطع روابط این کشورها بر جامعه و اقتصاد قطر تأثیرنگذارد.

وزارت خارجه قطر در بیانیه اش تأکید کرد که تدابیر اتخاذ شده علیه این کشور بر سیر زندگی شهروندان و افراد مقیم در این کشور تأثیر نمی گذارد.

 

واکنش اتحادیه عرب

اتحادیه عرب درباره قطع روابط مصر، عربستان، امارات و بحرین با قطر رایزنی نمی کند.

 

شورای همکاری خلیج فارس در آستانه فروپاشی

با قطع روابط سه کشور عربستان،امارات و بحرین با قطر شورای همکاری خلیج فارس به زودی از هم می پاشد.

برخی منابع اعلام کردند که قطر و عمان به زودی خروج خود از شورای همکاری خلیج فارس را اعلام می کنند.

 

واکنش آمریکا

«تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا در واکنش به این اتفاق از کشورهای حاشیه خلیج فارس خواست که اختلاف های خود را حل و فصل کنند.

تیلرسون افزود که: این مهم است که شورای همکاری خلیج فارس متحد بماند و همه طرف ها را تشویق به نشست پشت میز مذاکره می کنیم.

وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد که کشورش پیش بینی می کند قطع روابط با قطر بر جنگ با تندروها تأثیر نگذارد.

 

واکنش روسیه

نمایندگان دومای روسیه بر این باورند که قطع روابط دیپلماتیک چهار کشور خاورمیانه با قطر وضعیت را در منطقه پیچیده تر می کند، زیرا همه آنها به نحوی با تروریست ها در ارتباطند.

 با قطع رابطه کشورهای خاورمیانه با قطر شرایط به دلیل همکاری های این کشورها با سازمان های تروریستی پیچیده تر شده و تروریست ها فضای بهتری برای عمل پیدا می کنند.

«آدالبی شخاگوشیف» عضو کمیته امور بین الملل دومای روسیه و معاون اول فراکسیون «روسیه واحد» این اقدام را گل آلود کردن آب نامیده و گفت که هیچ کشوری از فهرست نامبرده، قطر و دیگر کشورهایی که ارتباطشان را با قطر قطع کرده اند به انحای مختلف از سازمان های تروریستی حمایت می کرده اند… این اقدام تسویه حساب داخلی است».

شخاگوشیف افزود که  اگر کشورها در خاورمیانه نمی توانند توافق کنند و دست به چنین اقدامات تندی می زنند، پس تروریست ها نیز می توانند در این اوضاع آشوب و نابسامان ماهی خود را بگیرند، به همین دلیل هرگونه تنش بین این کشورها در نهایت به حمایت جدی از تروریست ها می انجامد.

 

واکنش کشورهای مختلف

ترکیه از نزاع قطر با کشورهای عربی ابراز تاسف کرد و تأکید کرد که گفت و گو باید ادامه پیدا کند.

پاکستان اعلام کرد که قصد ندارد روابط خود را با قطر قطع کند.

«نفیس زکریا» سخنگوی وزارت خارجه پاکستان با صدور بیانیه ای که در خبرگزاری رویترز منتشر شد گفت:«در حال حاضر پاکستان قصدی برای قطع روابط با قطر ندارد».

زکریا افزود:«چیز وجود ندارد که اکنون به قطر ارتباط داشته باشد و درصورتی که تحولی رخ دهد بیانیه صادر می کنیم.»

دولت «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور فراری و مستعفی یمن اعلام کرد که روابطش با قطر را قطع می کند و اقداماتی که رهبران عربستان سعودی درباره پایان مشارکت نیروهای قطری در جنگ یمن اتخاذ کرده اند را تأیید می کند.

 دولت موقت لیبی نیز اعلام کرد که روابط خود با قطر را قطع کرد. این کشور اکنون سه دولت در غرب و شرق خود دارد.

جزایر مالدیو نیز روابط خود را با قطر قطع کرد. 

در همین حال، اردن هنوز به فشارهای عربستان برای قطع روابط تن نداده و بی طرفی خود را حفظ کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.