دولت بحرین با ایجاد فضای سیاسی بسته، بی سر و صدا در حال حذف فیزیکی مخالفان خود به ویژه شیعیان این کشور است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، المانیتور در گزارشی نوشت: با توجه به تشدید اقدامات رژیم بحرین برای مقابله با شیعیان این کشور، فضای سیاسی در کشور بحرین بسیار محدود و خفقان آور شده است.

11 ماه پیش دادگاه بحرین جمعیت «الوفاق» به عنوان بزرگ ترین جمعیت مخالف رژیم آل خلیفه را به بهانه و با ادعای گسترش تروریسم محکوم، و فعالیت آن را تعلیق کرد . در سال 2015 «شیخ علی سلمان» دبیر کل این جمعیت به «تحریک نفرت و نافرمانی و توهین به نهادهای عمومی» متهم شد. در همین حال «شیخ عیسی قاسم» روحانی برجسته شیعیان بحرین که شهروندی وی لغو شده است، ممکن است اخراج شود. تقریبا سه ماه پس از تیرباران سه جوان شیعه بحرینی در اوایل سال جاری به اتهام تروریسم، «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین حکم اصلاح قانون اساسی را تصویب کرد که به دادگاه های نظامی اجازه محاکمه غیرنظامیان را می دهد.

با این پیش زمینه، ماه گذشته مرگبارترین روز از زمان آغاز اعتراضات بحرین در سال 2011 رقم خورد. در روز 23 مه، درگیری بین نیروهای امنیتی و معترضان در روستای «الدراز» زادگاه شیخ عیسی قاسم، پنج کشته و 286 بازداشتی داشت. در آن زمان حامیان این روحانی شیعه، تظاهرات اعتراضی در این روستا برگزار کردند؛ اعتراضاتی که نیروهای امنیتی بحرین چند ماه با تشدید تدابیر امنیتی مانع برگزاری آن شده بودند. تشدید خشونت ها به درگیری، شلیک گاز اشک آور و شلیک تفنگ ساچمه ای منتهی شد.

در تاریخ 31 مه دادگاه رژیم بحرین در ادامه خشونت علیه جنبش های انقلابی و دشمنی با نهادهای مدنی جمعیت ملی دموکراتیک «وعد» را منحل، و دستور مصادره اموال آن را صادر کرد.

«ابراهیم شریف» دبیر کل پیشین وعد، که مقامات او را به تحریک نفرت متهم کرده اند، از زمان آغاز ناآرامی ها در بحرین در سال 2011 مکررا بازداشت و آزاد شده است. در سال 2014 «خالد بن علی آل خلیفه» وزیر دادگستری بحرین به دلیل انتخاب شریف به عنوان رهبر وعد، پرونده ای علیه این جمعیت تشکیل داد. در ماه مارس وزارت دادگستری پرونده دیگری علیه این جمعیت تشکیل داد و آن را به ترویج خشونت متهم کرد.

رهبران وعد انکار می کنند که این جمعیت قانون انجمن های سیاسی را نقض کرده است و تاکید دارند که آنها همچنان متعهد به اصلاحات مسالمت آمیز باقی می مانند. با این وجود، با توجه به تعلیق الوفاق و وعد، مقامات بحرین دو مورد از بزرگترین سازمان های بحرین را از عرصه سیاسی حذف کرده اند.

پس از آنکه اخبار مربوط به انحلال وعد به واشنگتن رسید، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که آمریکا «عمیقا نگران» حکم دادگاه بحرین است و از آن می خواهد تا در این تصمیم تجدیدنظر کند.

با این حال، در اجلاس اخیر ریاض، ترامپ تاکید کرد که واشنگتن به طور کامل به بهبود «رابطه فوق العاده» خود با منامه متعهد است. ترامپ به متحدان سنی خود اطمینان داد که «دوستان آمریکا هرگز حمایت ما را زیر سوال نمی برند.»

در حقیقت سخنرانی ترامپ انعکاسی از تحولات منطقه از لنز عربستان - شورای همکاری خلیج فارس است که در آن ادعا شده است ایران «منبع اصلی تروریسم و بی ثباتی منطقه ای» است. بحرین به طور طبیعی نقش مهمی در سیاست خاورمیانه ای ترامپ ایفا می کند و او باید دل آل خلیفه را در این راستا به دست آورد.

در حالی که دولت «باراک اوباما» اغلب فضای خفقان آور سیاسی در بحرین و نقض حقوق بشر در این کشور را مورد انتقاد قرار می داد، حلقه درونی ترامپ معتقد است چنین اقدامی منافع اساسی آمریکا را به خطر خواهد انداخت.

خیزش بحرین زمانی که در سال 2011 کلید خورد غیرخشونت بار بود، اما از سال 13-2012 خشونت بر اعتراض های مسالمت آمیز سایه افکنده است. با افزایش دستاوردها و پشتیبانی ها از جمعیت شیعیان، منامه به خشونت بیشتر متوسل شده است. دولت جدید آمریکا نگرانی های منامه در مورد تهدیدات داخلی و خارجی را جدی تر از دولت قبل می گیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.