رئیس ‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که این کشور از توافق آب ‌و هوایی پاریس خارج می ‌شود؛ اقدامی که تنش اواشنگتن با برلین را تشدید خواهد کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: «دونالد ترامپ» که سخنرانی ‌اش از کاخ سفید به صورت زنده از تلویزیون ‌های خبری پخش می ‌شد، اظهار داشت‌:‌ «آمریکا از امروز اجرای تمام موارد غیر الزام ‌آور معاهده پاریس و هزینه‌ های سنگین مالی و اقتصادی که این توافق بر کشور ما تحمیل می ‌کند را متوقف می ‌سازد.»

دونالد ترامپ در عین حال گفت:‌ «ما از این معاهده خارج می ‌شویم، ولی مذاکرات خود را شروع کرده و منتظر می ‌مانیم تا ببینیم آیا می ‌توانیم یک معاهده منصفانه داشته باشیم.»

ترامپ این معاهده را «برای مردم آمریکا هزینه ‌بر» خواند و افزود که اجرای این معاهده تا سال ۲۰۲۵ بیش از دو و نیم میلیون شغل را از بین خواهد برد.

رئیس‌ جمهور آمریکا گفت این معاهده برخلاف منفعتی که برای دیگر کشورها دارد سودی برای این کشور ندارد.

وی تاکید کرد:‌ «مسئله تغییرات آب‌ و هوایی کمتر اهمیت دارد و نکته مه متر این است که دیگر کشورها نسبت به آمریکا بیشتر از نظر مالی بهره‌ مند می‌ شوند.»

ترامپ به محدودیت ‌ها در زمینه استفاده از زغال‌ سنگ در آمریکا اشاره کرد؛ آن هم در حالی که چین و اروپایی‌ ها همچنان اجازه ساخت تاسیسات فرآوری زغال سنگ را می‌ دهند.

رئیس‌ جمهور آمریکا افزود:‌ «مشاغل مربوط به بخش زغال ‌سنگ از بین نمی ‌روند، این مشاغل تنها از آمریکا به سایر کشورها منتقل می ‌شوند.»

با اعلام دونالد ترامپ، آمریکا به دو کشور نیکاراگوا و سوریه پیوست که خارج از این معاهده هستند. ۱۹۵ کشور به توافق پاریس پیوستند. آمریکا یکی از بزرگ ‌ترین کشورهای آلاینده محیط زیست جهان محسوب می شود.

رئیس جمهور آمریکا در کارزار انتخاباتی سال گذشته بارها وعده داده بود که اگر قدرت را در دست بگیرد، این کشور را از توافق پاریس - که در پی تلاش دیپلماتیک دولت «باراک اوباما» و در سال ۲۰۱۵ برای کاهش گازها‌ی گلخانه ‌ای منعقد شد - خارج کند.

خروج آمریکا از این توافق در حالی صورت می‌ گیرد که رهبران چین، کانادا، اتحادیه اروپا، آلمان وهند در روزهای اخیر بر تعهد خود مبنی بر احترام به توافق و اجرای آن بار دیگر تاکید کردند.

«ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپایی روز چهارشنبه گفته بود که «آمریکایی‌ ها نمی ‌توانند فورا از معاهده حفاظت از تغییرات آب‌ و هوایی خارج شوند. ترامپ این طور فکر می‌ کند چون از جزئیات خبر ندارد.»

اما هیچ کشوری همچون آلمان از این تصمیم خشمگین نخواهد شد. بسیاری از سیاستمداران، مقامات و تحلیلگران مبهوت این اقدام ترامپ هستند. اکنون سوال این است که آسیبی که این اقدام بر روابط حوزه اقیانوس اطلس خواهد زد، چقدر ادامه خواهد یافت.

«نوربرت روتگن» رئیس کمیته امور بین المللی بوندستاگ گفت: «این سیستمی است که پس از جنگ  توسط آمریکایی ها طراحی و  ساخته شده است، و در حال حاضر خود آمریکایی ها آن را برمی چینند.»

کشمکش برلین با ترامپ - امتناع اخیر وی از حمایت از بند کمک های متقابل ناتو، انتقاد وی از مازاد تجاری آلمان و کاهش هزینه های آن در بخش دفاعی - در حال رشد است.

مبارزه با تغییرات آب و هوایی مسئله ای است که همه بر سر آن اتفاق نظر دارند و احزاب سیاسی آلمان را متحد می کند. بنابراین این اقدام ترامپ همه جناح های سیاسی این کشور را به خشم خواهد آورد.

همانطور که «نیکلاس برنز» فرد شماره سه سابق در وزارت خارجه آمریکا گفته است: تصمیم ترامپ برای خروج از توافق پاریس از لحاظ پیامدهای روابط با آلمان و اروپا، «مخرب ترین» حرکت وی تا کنون محسوب می شود.

این دیپلمات سابق که در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری در نوامبر 2016  به «هیلاری کلینتون» مشاوره می داد، افزود: «مشکل این است که ترامپ در حال ارسال سیگنالی بر این مبناست که در قبال ناتو دوجانبه گرا و مخالف اتحادیه اروپا است و او آلمان و اتحادیه اروپا را به چشم رقبای استراتژیک می بیند. این یک تغییر مطلق در دیدگاه آمریکا در قبال اروپا است.»

پاسخ مرکل به تنش با واشنگتن در روز یکشنبه این بود که وی هشدار داد زمانی که آلمان می توانست به طور کامل به دیگران تکیه کند، گذشته است.

اما واکنش های تندتری هم به این اقدام ترامپ وجود داشت. «مارتین شولتز»رقیب مرکل در انتخابات ماه سپتامبر از حزب سوسیال دموکرات روز پنجشنبه گفت: «این اقدام ترامپ تبعاتی برای تجارت آمریکا خواهد داشت». او افزود:«اگر که شرکت های آمریکایی قوانین آب و هوایی را رعایت نکنند ولی رقبای اروپایی آنها رعایت کنند، دیگر رقابتی مطرح نخواهد بود زیرا آنها به استانداردها احترام نمی گذارند.»

معاهده تغییرات آب ‌و هوایی پاریس در سال ۱۳۹۴ و با حضور نمایندگان ۱۹۶ کشور، درباره محدود کردن گرمایش زمین با کاهش تولید دی اکسید کربن و کاهش سوزاندن سوخت‌های فسیلی به امضا رسید.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.