قراردادهای سلاح و دوشیدن گاو عربستان تا ریال آخر برای آمریکا بر دموکراسی و حقوق بشر ارجحیت دارد و این همان کاری است که به طور مشخص ترامپ کرد.

 

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت: در این روزنامه خدای رو شکر می کنیم که برخی روزنامه نگاران خارجی هستند که همچنان جرأت دارند تا پرسش های چالش برانگیز و بحث برانگیز از مسئولان دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا درباره انتخاب عربستان سعودی به عنوان نخستین ایستگاهش در سفر دوره ای خارجی اخیرش بپرسند آن هم در حالی که دورویی و گمراه کردن و سرپوش گذاشتن بر حقایق توسط این دولت حاکم شده بود.

داستان زمانی شروع شد که یک روزنامه نگار خبرگزاری فرانسه از«استیوارت جونز» دیپلمات برجسته آمریکایی و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با پرسشی درباره «دموکراسی»و اوضاع و احوال آن در عربستان سعودی به ویژه پس از بازگشت ترامپ رئیس جمهور آمریکا از این کشور و توصیف این دیدار توسط همکار جونز در کاخ سفید به سفر«تاریخی» و «غیرقابل باور»و «استثنایی»پرسید.

آقای جونز که منطقه خاورمیانه را به خوبی می شناسد و به عنوان سفیر کشورش در اردن و عراق فعالیت کرد و ترامپ را در سفر خارجی اخیرش همراهی کرد این پرسش وی را شگفت زده کرد و از آن شوک زده شد و به مدت 20 ثانیه سکوت اختیار کرد که طی این مدت اخم هایش در هم فرو رفت تا پس از آن به این پرسش با سخن گفتن درباره ایران و متهم کردنش به اینکه «منشا افراطگرایی» است و ادعایش درباره اینکه «تهدید تروریستی به شمار می رود» پاسخ دهد؛ امری که موجی از اعتراض ها و انتقادها را  در شبکه های اجتماعی به راه انداخت.

قراردادهای سلاح و دوشیدن گاو عربستان تا ریال آخر برای آمریکا بر دموکراسی و حقوق بشر ارجحیت دارد و این همان کاری است که به طور مشخص ترامپ کرد که با رویکرد«باراک اوباما» رئیس جمهور پیش از وی مخالفت کرد و این پرونده را به طور کامل نادیده گرفت و با ریاض و حاکمانش به گونه ای رفتار کرد که انگار عربستان واحه دموکراسی است و پارلمان منتخب دارد که الگویی است در محاسبه کردن و نظارت و مبارزه با فساد و فاسدان است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که کشورش مدعی رهبری جهان آزاد است و رئیس جمهورش ترامپ دستورهایی علیه مسلمانان صادر می کند و از ورود آنها به کشورش جلوگیری می کند به عنوان کارشناس و متخصص در امور منطقه خارومیانه به خوبی می داند که فقط یک «توئیت» که «چشم انداز» اقتصادی«محمد بن سلمان» را با نرمی و لطافت مورد انتقاد قرار دهد باعث می شود که صاحب توئیت به مدت چندین سال به زندان انداخته شود و تا پایان عمرش از سفر خارجی محرومش می کند.

از این تعجب نمی کنیم که آقای جونز در مدت بسیار کوتی ارتقا پیدا کند و به عنوان رئیس دایره خاورمیانه در وزارت خارجه و سپس به عنوان سخنگوی این وزارتخانه منصوب شود زیرا چنین موضع گیری هایی در دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مطلوب است.

به این اذعان داریم که قدرت مالی عربستان سعودی همچنان سلاحی قوی و تأثیرگذار است لیکن این قدرت در حال بخار شدن است و برای مدتی طولانی دوام نمی آورد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.