حملاتی نظیر حمله تروریستی روز گذشته در کابل، تهدید جدی برای دولت، اقتصاد و غیرنظامیان افغانستان محسوب می شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین در گزارشی نوشت: پایتخت افغانستان سال ها یک جزیره با امنیت نسبی در کشوری محسوب می شد که با موج رو به افزایش خشونت مواجه بود. انفجار ویرانگر صبح روز چهارشنبه تایید کرد که در حال حاضر این شهر به یکی از خطرناک ترین مکان ها در افغانستان تبدیل شده و این ضربه سنگینی به دولت این کشور بود.

سرعت رو به افزایش حملات در کابل تهدید غیر استانداردی برای دولت، اقتصاد شکننده، حمایت خارجی از افغانستان، به آموزش و پرورش، رسانه ها و جامعه مدنی محسوب می شود که همه ریشه در پایتخت دارند.

این حملات همچنین به طور نامتناسبی برای غیر نظامیان کشنده است، به دلیل اینکه اکثر اهداف نظامی و دولتی در این شهر به شدت محافظت می شود.

«کیت کلارک» از شبکه تحلیلگران افغانستان گفت: «افغانستان کشوری است که نیاز به کمی ثبات دارد و بحران هایی مثل این، واقعا دولت و اعتماد مردم به آن را تضعیف می کند.»

چنین بحران هایی کشورهای غربی را که بودجه و نیروهای مورد نیاز در افغانستان را تامین می کنند، دچار سردرگمی می کند.

سه سال پس از آنکه «دیوید کامرون» نخست وزیر پیشین انگلیس اعلام کرد: «ماموریت انجام شد» و «باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین آمریکا گفت که جنگ آمریکا در افغانستان به پایان رسیده است، قتل عام در قلب دیپلماتیک کابل روشن می سازد که برای افغان ها خشونت هیچ توقفی ندارد.

تمامی کشورهای غربی تمایل بسیار کمی به گسترش جنگ دوباره دارند، و با توجه به تجربه اخیر شواهدی وجود ندارد که نشان دهد نیروهای خارجی می توانند امنیت واقعی یا پایداری را فراهم کنند.

اما مقامات کمی با هر دانشی از تاریخ می توانند به رهبران خود توصیه کنند این کشور را رها کنند تا خودش سرنوشت اش را تعیین کند.

آخرین باری که پس از خروج نیروهای روسیه در سال 1989 قدرت های خارجی به افغانستان پشت کردند، این کشور به دلیل هرج و مرج به جایی رسید که طالبان در آنجا پرورش یافت.

در جهانی که از آن زمان شاهد ظهور داعش بوده و در آن اینترنت انتشار ایدئولوژی و خشونت را شتاب بخشیده، به نظر می رسد بی پروایی باشد که اجازه دهیم بار دیگر افغانستان از هم بپاشد.

حتی قبل از این کشتار اخیر، سازمان ملل متحد هشدار داده بود که کابل بیش از هر جای دیگری در این کشور در سال جاری برای غیرنظامیان مرگبار بوده است. تلفات در پایتخت از استان های ناآرام شرقی و جنوبی - هلمند، قندهار و یا ننگرهار - که مهد شورش و تمرکز خونین جنگ در سال های اخیر بوده است نیز پیشی گرفته است.

در گزارش سازمان ملل در پایان آوریل آمده است: «از لحاظ جغرافیایی، کابل با بیشترین تعداد تلفات غیرنظامی ناشی از حملات انتحاری و پیچیده مواجه شده است.»

هنوز روشن نیست که تلفات رو به افزایش در پایتخت به این دلیل است که تروریست ها بهتر در این شهر نفوذ می کنند، به این دلیل است که آنها غیرنظامیان را در اهدافی که قبلا بسیار بیشتر محافظت می شد هدف قرار می دهند، و یا به سادگی به این دلیل است که مدافعان این شهر بیش از پیش شکست می خورند.

علت هرچه که باشد، مرگ و میر به ویژه برای کشور فقیر و آسیب پذیر افغانستان که با 40 سال خشونت مواجه بوده، نگران کننده است.

سال های پس از سقوط طالبان، کابل در یک حباب نسبی حفاظت شده توسط سرویس های اطلاعاتی افغانی و غربی به نظر می رسید. حفاظت از کابل برای کل کشور مسئله ای مهم بود. جامعه مدنی این شهر گسترش یافت، مدارس و دانشگاه های جدیدی احداث شد، و پایتخت افغانستان به راحتی به یک مرکز رسانه ای پر جنب و جوش تبدیل شد. اما بمب صبح روز چهارشنبه که در داخل یک تانکر فاضلاب پنهان شده بود، به همه این دستاوردها پایان داد.

اولین گزارش ها بر سفارتخانه ها متمرکز است، اما مسئله مهم تقاطع شلوغی است که در نظر گرفته شده و فقط چند صد متر از استودیوهای تلویزیونی، یک مدرسه بزرگ، هتل هوشمند و مجموعه ای از مغازه های کوچک فاصله دارد.

دو مقام دولتی، یک راننده بی بی سی و یک تکنسین شبکه تلویزیونی «طلوع» در میان کشته شدگان هستند.

«وژمه فروغ» از اعضای برجسته پارلمان افغانستان گفت: «این حمله کارگران، بخش ارتباطات، بانک ها، شرکت های خصوصی، سفارتخانه ها را هدف قرار داد. همه آنها تلاش داشتند افغانستان را به مکانی بهتر تبدیل کنند.»

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است، و هدف برای افغانستان به حدی غیر معمول بوده که برخی از تحلیلگران فکر می کنند که این مواد منفجره، که در داخل یک تانکر  تخلیه مخازن فاضلاب پنهان شده بودند، ممکن است قبل از موعد مقرر منفجر شده باشند.

صرف نظر از انگیزه، این حمله نشان دهنده یک تهدید جدی برای میلیون ها نفر ساکنان این شهر است.

داعش که عملیات رو به رشدی در افغانستان دارد، مظنون اول است. این حمله نشان دهنده افزایش نگران کننده توان این گروه است. طالبان هم به سرعت هر گونه دخالتی را در این حمله تکذیب کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.