آمریکا در رویکردی دو گانه که به «اسکیزوفرنی سیاسی» می ماند، از یک سو به تروریست ها در عراق و سوریه سلاح می دهد و از سوی دیگر ایران را به حمایت از تروریسم متهم می کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی نوشت: اسناد منتشر شده جدید از سوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نشان می دهد که غفلت از حسابرسی های ارتش منجر شده است که پنتاگون از سرنوشت بیش از یک میلیارد دلار سلاح و تجهیزات نظامی که برای ارتش عراق علیه داعش تدارک دیده بود، خبر نداشته باشد. بر این اساس، کنترل موثری برای حفاظت از این تجهیزات در عراق و کویت قبل از انتقال آنها به دولت عراق صورت نگرفته است.

«پاتریک ویلکن» کارشناس کنترل سلاح و حقوق بشر در سازمان عفو بین الملل در این باره می گوید که این امر نشان دهنده سیستم خطرناک و معیوب پنتاگون در کنترل انتقال میلیون ها دلار تسلیحات به منطقه بسیار بی ثبات است آن هم با توجه به تاریخچه طولانی ای که در زمینه دسترسی چندین گروه مسلح و از جمله داعش به تسلیحات آمریکایی و ارتکاب جنایات توسط آنها با کمک این تسلیحات در عراق وجود دارد.

بر اساس گزارش عفو بین الملل، این تسلیحات که سرنوشت آنها برای پنتاگون مشخص نیست، شامل ده ها هزار تفنگ به ارزش 28 میلیون دلار، صدها خمپاره صدها خودروی زرهی «هاموی» به ارتش عراق بوده است.

پیشتر در سال 2007 نیز نگرانی هایی درباره عدم نظارت کافی پنتاگون بر انتقال تسلیحات به کنگره آمریکا منتقل شده است.

این افشاگری با گزارش های متعددی در این خصوص همزمان شده است که  سلاح هایی که قرار بود از آمریکا به خاورمیانه برسد، به دست تروریست ها افتاده است.

در سپتامبر گذشته، یکی از فرماندهان جبهه النصره به یک روزنامه آلمانی گفت که عناصر این گروه در جریان مبارزه خود علیه دولت سوریه، از آمریکا، قطر، عربستان سعودی و اسرائیل سلاح و تخصص دریافت کرده بود.

«کنستانتین تروئوتسف» یک پژوهشگر ارشد در آکادمی علوم مرکز مطالعات عربی و اسلامی روسیه گفت که این سلاح ها می تواند از طریق کردهای عراق متحد با آمریکا به دست تروریست های داعش برسد.

تروئوتسف گفت: «شاید این نقل و انتقالات از طریق کردها صورت گرفته باشد. «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق نیز ارتباط تجاری با داعش دارد؛ گرچه کردها خود با داعش می جنگند.»

کردهای ترکیه کردهای عراق را به همکاری با داعش و دولت ترکیه متهم کرده اند. در سال 2015 «محمد علی ادیب اوغلو» معاون سابق اپوزیسیون ترکیه (حزب جمهوریخواه خلق) گفت که برخی از بازرگانان ترکیه و عراق از طریق خرید نفت در بازار سیاه در حال تامین مالی داعش هستند.

ادیب اوغلو ادعا کرد: «داعش کلید این ذخایر را [در رقه] در اختیار دارد و همراه با یک گروه خاصی از افراد، متشکل از نزدیکان به بارزانی و برخی از بازرگانان ترکیه، در فروش این نفت با آنها همکاری می کنند.»

بسیاری از تجهیزات از دست رفته پیش از تحویل نهایی برنامه ریزی شده به نیروهای عراقی، به کویت تحویل داده شده بودند. با این حال مقامات آمریکایی از حمایت کویت از داعش و جبهه النصره شکایت کرده اند.

«دیوید کوهن» معاون وزیر خزانه داری آمریکا در سال 2014 اشاره کرد: «متحد ما کویت به کانون جمع آوری پول برای گروه های تروریستی در سوریه تبدیل شده است.»

پروفسور «الکساندر واویلوف» از آکادمی دیپلماتیک در وزارت خارجه به راشا تودی گفته است که تحویل سلاح های آمریکا نمونه ای از «اسکیزوفرنی سیاسی» است.

وی می گوید: «وضعیت در کویت واقعا پیچیده است. نیروهایی در این کشور در تلاش برای استفاده از تروریست ها برای مقاصد خود هستند. اما واشنگتن به نوبه خود باید چشمانش را بر روی اقدامات مقامات کویتی ببندد زیرا کویت اهمیت ژئواستراتژیک بیش از حدی برای آمریکایی ها دارد. آنچه اتفاق می افتد را می توان با اظهارات «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه توضیح داد و آن، اسکیزوفرنی سیاسی است.»

او افزود که قراردادی که هفته گذشته توسط «دونالد ترامپ» در ریاض به امضا رسید نیز در نهایت می تواند به مسلح کردن تروریست ها در عراق و سوریه بیانجامد.

واویلوف گفت: «دونالد ترامپ به تازگی قرارداد چند میلیارد دلاری برای عرضه سلاح به عربستان سعودی امضا کرد، اما تضمینی وجود ندارد که این سلاح ها در دست عربستان سعودی باقی می ماند.»

کنستانتین تروئوتسو  گفت: «ارتش عراق پس از حمله سال 2003 آمریکا به عراق منحل شد. پس از آن، بسیاری از سربازان سابق که به حزب بعث وفادار بودند، تعلقات خود را به گروه های تروریستی دادند.»

واویلوف گفت: «واشنگتن با به خیابان فرستادن کارشناسان نظامی ارتش صدام اشتباه بزرگی را مرتکب شد.»

در چنین وضعیتی  ضروری است که بر تحویل تسلیحاتی به خوبی نظارت شود تا به دستان تروریست ها نیافتند. با این حال، با توجه به منافع آمریکا در خاورمیانه، بعید است از این مسئله درس عبرت گرفته شود.

واویلوف گفت: «متاسفانه نباید انتظار داشت رهبری آمریکا در این خصوص کاری انجام دهد. حقیقت این است که دولت جدید، با وجود شعار سر دادن برای مقابله با تروریسم همچون پیشینیان خود به متشنج کردن اوضاع خاورمیانه مشغول است. در حقیقت سیاست های آمریکا دو گانه است و مهمترین مثال آن رویکرد واشنگتن در قبال ایران است. با وجودی که ایران تلاش های بسیاری برای ثبات منطقه انجام داده و به شکل فعالانه با تروریسم مقابله کرده است، واشنگتن همواره دولت ایران را به حمایت از تروریسم متهم می کند.»

ترجمه: زهرا طحانیان

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.