تحرکات اخیر گروه های وابسته به داعش در فیلیپین گمانه زنی هایی در خصوص تلاش این گروه برای تشکیل خلافت ادعایی در آسیا را شکل داده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران،  سی ان ان در گزارشی نوشت:پرچم داعش در فیلیپین برافراشته شده است.

در کمتر از یک هفته دستکم 103 نفر در شهر «ماراوی» مرکز استان «لانائو» در جزیره جنوبی «میندانائو» کشته شدند.

«چیکو عثمان» یک شهروند محلی گفت شبه نظامیان در حالی که ماسک به صورت زده و مسلح بودند، عصر روز 24 مه وارد این شهر مسلمان نشین با 200 هزار ساکن وارد شدند. او با اشاره به اینکه همه ترسیدند و به سمت خانه های خود دویدند، گفت: «تا صبح روز بعد صدای درگیری و تیراندازی شنیده می شد.»

عثمان گفت در هر گوشه از شهر پرچم داعش دیده می شد.

تصاویر منتشر شده ترافیک طولانی از خودروهای پر از سرنشین و متعلقات آنها را نشان می هد، در حالی که خودروهای زرهی در جهت مخالف حرکت می کنند.

سخنگوی نیروهای مسلح فیلیپین تایید کرده است که 61 تروریست کشته شده اند. در این درگیری ها همچنین 19 غیرنظامی، 11 نظامی و 4 مامور پلیس هم کشته شدند.

در دیگر رویداد جنازه هشت نفر دیگر که احتمالا در حال فرار از شهر بودند، در یک دره پیدا شد. فیلیپین یک کشور عمدتا کاتولیک است، اما جمعیت مسلمان میندانائو قابل توجه است.

نیروهای نظامی فیلیپین به تازگی بر شدت بمباران مواضع تروریست ها در برخی محله های ماراوی افزوده اند که این امر فشار مضاعف عناصر داعش بر مردم عادی و غیرنظامیان را به همراه داشته است.

خشونت ها تا آنجا شدت گرفت که «رودریگو دوترته» رئیس جمهور فیلیپین ناچار شد در مینادانائو دومین جزیره بزرگ این کشور حکومت نظامی اعلام کند.

به گزارش منابع دولتی در جنوب فیلیپین، بخش عمده ای از 200 هزار سکنه ماراوی خانه و کاشانه خود را ترک کرده و از این شهر گریخته اند اما حدود دو هزار نفر در این منطقه از سوی شورشیان به گروگان گرفته شده اند.

نفوذ گروهک های وابسته به داعش در میندانائو این جزیره فیلیپینی را با هرج و مرج مواجه کرده است. آنها اینک کنترل کامل شهر ماراوی را در دست دارند و آن را به پایگاه اصلی خود در کشوری تبدیل کرده اند که اغلب ساکنان آن را کاتولیک ها تشکیل می دهند.

پیوستن تروریست هایی از اندونزی و مالزی که در پاسخ به دعوت داعش به این کارزار پیوسته و دوشادوش تروریست های فیلیپین به نبرد می پردازند، راهبرد جدید عملیاتی داعش را تشکیل می دهد.

شاخه های محلی وابسته به داعش برخلاف مرسوم، برای نخستین بار تمرکز خود را معطوف به اعزام نیرو به منطقه آسیای جنوب شرقی کرده اند. این قابلیت و ظرفیت بالا در جهت بسیج و جابجایی نیرو که با اتکا به همراهی گروه های وفادار محلی و نیز عناصری از کشورهای همجوار صورت می گیرد هدفی جز تعمیم و بین المللی کردن تروریسم به دنبال ندارد.

 

یک خلافت آسیایی؟

«خوزه کالیدا» وکیل عمومی فیلیپین در یک نشست خبری در هفته گذشته گفت: «آنچه در میندانائو اتفاق می افتد دیگر یک شورش از سوی شهروندان فیلیپینی نیست. بلکه به حمله ای از سوی تروریست های خارجی تبدیل شده است. آنها می خواهند میندانائو را به بخشی از خلافت ادعایی خود تبدیل کنند.»

در حالی که داعش هنوز در جنوب شرق آسیا اعلام خلافت نکرده است، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که این اتفاق به زودی می افتد.

نفوذ داعش در سراسر آسیای جنوب شرقی در سال های اخیر گسترش یافته و بیش از 60 گروه در این منطقه با «ابوبکر بغدادی» اعلام وفاداری کرده اند.

حمله هفته گذشته در شهر «جاکارتا» که جان سه مامور پلیس را گرفت، یکی از این موارد است. گرچه این حمله توسط اتباع اندونزیایی انجام گرفت، پلیس جاکارتا مظنون است که این حملات به داعش ربط دارد.

روابط بین گروه های مستقر در فیلیپین که در سال های اخیر بسیاری از خشونت ها را موجب شده اند، و همتایان آنها در اندونزی و مالزی نیز در حال رشد هستند. در آوریل سال جاری، حمله نظامی فیلیپین به تروریست های وابسته به داعش درمیندانائو 37 کشته داشت.

گزارش موسسه برای تجزیه و تحلیل سیاست های جنگ (IPAC) در جاکارتا اشاره می کند که در حالی که «داعش همکاری میان گروه های تروریستی در جنوب شرق آسیا را تعمیق بخشیده است»، مقابله با تلاش تروریستی عمدتا ملی باقی مانده است.

اینک به نظر می رسد داعش با به خطر افتادن پایگاه های خود در خاورمیانه به دنبال نفوذ در دیگر نقاط دنیا است و ایجاد خلافت جدید ادعایی خود در جزیره میندانائو می تواند نخستین اولویت این گروه تروریستی باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.