انتخابات ریاست جمهوری ایران جمعه این هفته در حالی برگزار می شود که علاوه بر ایرانیان، جهان نیز در انتظار نتیجه آن است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، یک روز مانده به برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران(29اردیبهشت)، با کناره گیری «محمدباقر قالیباف»، «اسحاق جهانگیری» و «سیدمصطفی میرسلیم» ، رقابت های انتخاباتی تشدید و توجه رسانه های بین المللی به این انتخابات و نتیجه آن بیشتر شده است که در بخش زیر مروری بر این تحلیل ها در 24 ساعت گذشته می اندازیم:

دیلی تلگراف: اولین انتخابات پسابرجام

روزنامه دیلی تلگراف نوشت: رای دهندگان ایرانی روز جمعه در مورد سرنوشت حسن روحانی و سیاست وی برای تعامل با غرب در حالی تصمیم گیری خواهند کرد که وی به رقابت رو در رو با ابراهیم رئیسی می پردازد.

روحانی چهار سال تلاش کرد تا ایران را از انزوای جهانی خود بیرون آورد و در نهایت در سال 2015 به توافقی دست یافت که به تحریم های هسته ای در ازای محدودیت برنامه هسته ای این کشور پایان داد.

اما با توجه به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات نوامبر گذشته و تهدید وی برای پاره کردن این توافق نامه و سفر آخر هفته وی به عربستان سعودی به عنوان رقیب منطقه ای ایران، این سیاست روحانی به شدت به خطر افتاده است.

رئیسی تعهد به برجام را پذیرفته اما می گوید رئیس جمهور بیش از حد به غرب اعتماد کرده است.

این انتخابات که اولین انتخابات پس از اجرای برجام است، پس از انصراف دیگر کاندیداها به رقابتی میان دو کاندیدا تبدیل شده است.

مشارکت مردمی بیشتر شانس روحانی  را برای پیروزی افزایش خواهد داد. بزرگ ترین تهدید برای انتخاب مجدد وی، رای دهندگان ناامیدی است که احساس می کنند اوضاع زندگی آنها پس از برجام بهبود نیافته است.

روحانی اکنون در نظرسنجی ها پیشتاز است اما از آنجایی که کاندیداهای محافظه کار به نفع رئیسی انصراف داده اند ممکن است نتیجه آراء دو کاندیدا بسیار نزدیک به هم باشد.

 

ان بی سی نیوز: روحانی به دلیل برجام شناخته شده است

بیش از 55 میلیون ایرانی روز جمعه در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می کنند که در آن رئیس جمهور میانه رو در برابر یک روحانی اصولگرای به رقابت خواهند پرداخت.

حسن روحانی به دنبال انتخاب شدن برای بار دوم است. در غرب وی به دلیل امضا و اجرای توافق هسته ای 2015 به خوبی شناخته شده است.

در حالی که روحانی 68 ساله در پایین آوردن تورم بالای ایران و تقویت رشد اقتصادی ایران موفق بوده است، منتقدانش بر این باور هستند که توافق هسته ای نتوانسته سطح زندگی استانداری را برای مردم عادی ایران فراهم کند.

اصلی ترین رقیب انتخاباتی روحانی، ابراهیم رئیسی 56 ساله است.

 

هافینگتن پست: اگر رئیسی برنده شود...

روزنامه هافینگتن پست آمریکا نوشت: پیروزی رئیسی به معنای مرگ تدریجی برجام خواهد بود.

ایرانیان در حالی فردا در انتخابات ریاست جمهوری کشورشان شرکت خواهند کرد که نتیجه آن، تاثیر شایانی بر دورنمای سیاست داخلی این کشور و ارتباط آن با کشورهای خارجی خواهد داشت.

این اولین انتخابات ریاست جمهوری ایران از زمان دستیابی به توافق تاریخی با شش کشور دیگر درباره برنامه های هسته ای ایران در سال 2015 است که به دهه ها تنش دیپلماتیک بین تهران و غرب پایان داد. در دوره ریاست جمهوری «باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین، آمریکا نقش کلیدی در مذاکرات داشت که در آن ایران موافقت کرد در ازای لغو برخی تحریم های اقتصادی قابلیت های هسته ای خود را محدود کند.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران که در حال حاضر به دنبال انتخاب مجدد برای دور دوم است، وعده داده بود که این توافق به تولید مشاغل، رشد اقتصادی و رفاه برای کشور منجر شود. اما برخی از ایرانیان احساس می کنند که او در تحقق این مسئله شکست خورده است.

«دونالد ترامپ» جانشین اوباما نیز که در حال حاضر با تهدید به پاره کردن برجام باعث شده روابط بین ایران و غرب به سردی گراید، نیز انتقاداتی را برانگیخته است.

رقیب اصلی روحانی در انتخابات امسال رئیسی است. پیروزی رئیسی، «یک شگفتی سیاسی» خواهد بود. به گفته «سوزان مالونی» از موسسه «بروکینگز»، با پیروزی رئیسی می توان مرگ آهسته توافق هسته ای و افزایش فشارها از سوی دولت ترامپ را پیش بینی کرد.

مالونی افزود: «اگر رئیسی برنده شود، این توافق روز بعد و یا ماه بعد متوقف نخواهد شد، اما این کار به مرور و با عدم پایبندی ایران و فشار بیشتر از سوی دولت ترامپ رخ خواهد داد. تبعات دیگر پیروزی رئیسی این است که زمینه را برای فشارهای دولت ترامپ چه از طریق تحریم های بیشتر و چه از طریق مقابله منطقه ای فراهم می کند.»

 

لس آنجلس تایمز: پایگاه قوی روحانی در جمع تحصیلکرده ها

روزنامه لس آنجلس تایمز گزارش داد در حالی که ترس از رویارویی با دولت ترامپ نگرانی های اقتصادی را تشدید کرده است، رای دهندگان ایرانی بین وعده های روحانی برای اشتغالزایی با کمک تعامل با غرب و تعهد رئیسی برای افزایش یارانه های محرومان یکی را انتخاب می کنند.

پس از انصراف چند کاندیدا در روزهای قبل، اکنون انتخابات به رقابتی بین رئیسی و روحانی تبدیل شده است.

در حالی که بسیاری از ایرانیان از تلاش های روحانی برای پایان دادن به انزوای ایران و دور کردن خطر رویارویی نظامی با آمریکا حمایت کردند، بسیاری از آنها بهره اقتصادی از این توافق نبرده اند.

اکثرا کارشناسان معتقدند ایرانیان از لحاظ اقتصادی از روزهای فاجعه بار دوره ریاست جمهوری «محمود احمدی نژاد» رها شده اند اما با توجه به نرخ بالای بیکاری بسیاری از وعده ها عملی نشده است.

تحلیلگران معتقدند روحانی در میان قشر تحصیل کرده و شهر نشین ها پایگاه قوی دارد زیرا آزادی های اجتماعی را افزایش داده است.

تحلیلگران می گویند اگر مشارکت 56 میلیون واجد شرایط رای دهی پایین باشد، روحانی برای پیروزی به مشکل برمی خورد.

 

وال استریت ژورنال: روحانی برنده انتخابات است

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نوشت: دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران فردا جمعه 29 اردیبهشت برگزار خواهد شد. در این دوره صلاحیت شش نفر تایید شده بود، که شماری از کاندیداها انصراف دادند.

بیش از 56 میلیون نفر واجد شرایط حضور در انتخابات هستند که از این تعداد یک میلیون و 350 هزار و 294 تن رأی اولی هستند.

این در حالی است که به نظر می رسد حسن روحانی در آستانه برنده شدن در انتخابات باشد.

روحانی به خوبی می تواند جناح های سیاسی را در ایران در مورد سیاست خارجی ایران متحد کند.

رئیس جمهور ایران خواستار جذب بیشتر سرمایه گذاری خارجی است. او به روشنی اظهار داشته است در مورد تحریم ها علیه ایران می خواهد اروپا را از آمریکا جدا کند و از سرمایه گذاران غربی و محافل مربوطه برای جلوگیری از تحریم های جدید استفاده کند.

او در این مسیر از همکاری «محمد جواد ظریف» حرفه ای ترین و ماهرترین وزیر امور خارجه ای که جمهوری اسلامی به خود دیده است، برخوردار است.

 

واشنگتن پست: استقبال اروپایی هایی از پیروزی روحانی

روزنامه واشنگتن پست نوشت: در حال حاضر ناامیدی از نتایج برجام بر انتخابات روز جمعه سایه افکنده است و رای دهندگان ایرانی تصمیم می گیرند که  آیا برای بار دوم به روحانی رای بدهد یا خیر.

شکست اهداف بلند مدت اقتصادی توافق هسته ای به دستاویز قوی برای ابراهیم رئیسی رقیب روحانی تبدیل شده است.

«فرزان ثابت» تحلیلگر مسائل ایران در دانشگاه استنفورد می گوید: «ایرانی ها هنوز هم از لحاظ اقتصادی، به ویژه به واسطه بیکاری ناراضی هستند. رئیسی تلاش کرده است تا از این ضعف از طریق پیام پوپولیستی بهره برداری کند.»

انتخاب روحانی با استقبال اروپایی هایی مواجه خواهد شد که پس از لغو توافق های هسته ای به دنبال سرمایه گذاری در این کشور هستند.

اما اگر رئیسی برنده شود، هر دو کشور ایران و آمریکا به دست روسای جمهوری خواهد افتاد که توافق هسته ای را بد می داند و قدرت نظامی را بر قدرت نرم دیپلماسی ترجیح می دهند. در آن صورت، این توافق می تواند طول عمر کوتاهی داشته باشد.

 

خبرگزاری فرانسه: چرا انتخابات ایران مهم است؟

خبرگزاری فرانسه گزارش داد ایران دومین قدرت بزرگ اقتصادی به واسطه اقتصاد و جمعیت است و رقیب منطقه ای عربستان محسوب می شود. بنابراین نتیجه انتخابات این کشور بسیار مهم است.

ایران دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه را دارد. با 79.11 میلیون جمعیت (برآورد بانک جهانی در سال 2015)، این کشور پرجمعیت ترین کشور پس از مصر در منطقه محسوب می شود.

این کشور به عنوان عضو اوپک، چهارمین ذخایر نفتی و دومین ذحایر گازی جهان را داراست.

روحانی پس از پیروزی در انتخابات سال 2013، مذاکرات رسمی را در خصوص توافق هسته ای آغاز کرد.

در 14 ژوئیه 2015 توافق تاریخی امضا شد و در 16 ژانویه 2016، این توافق اجرایی شد. با این اقدامات روحانی خود را به عنوان رئیس جمهور «تغییر و آزادی های اجتماعی» معرفی کرده است. اما منتقدان او می گویند وی در تحقق وعده های اقتصادی موفق نبوده است.

با این حال هنوز هم بسیاری از جوانان او را بهترین امید برای تغییر می دانند.

 

آسوشیتدپرس: رهبر ایران خواهان مشارکت بالای مردم در انتخابات شد

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: رهبر ایران از مردم خواست که با مشارکت بالا در انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه، پیامی برای آمریکایی ها بفرستند.

حسن روحانی رئیس جمهوری میانه رو قصد دارد در این رای گیری که عمدتا به عنوان همه پرسی در باره تلاش وی برای امضای برجام و نزدیکی به غرب تلقی می شود، برای دومین دور به این مقام دست یابد.

اوج دوره نخست ریاست جمهوری روحانی، دستیابی به توافق هسته ای 2015 با قدرت های جهانی بود.

پیش بینی شده است میزان مشارکت مردم در این انتخابات از 70 درصد فراتر رود.

 

الجزیره: نقش محوری موضوع بیکاری در انتخابات ایران

شبکه الجزیره گزارش داد در انتخابات فردا در ایران، رئیس جمهور ایران با ابراهیم رئیسی دیگر کاندیدا به رقابت می پردازد.

این در حالی است که نرخ بیکاری در ایران 13 درصد است، در حالی که یک سوم جوانان این کشور بیکارند. این مسئله، به محور اصلی انتخابات امسال تبدیل شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.