فضای انتخاباتی ریاست‌ جمهوری ایران به دقت زیر ذره بین رسانه های خارجی قرار دارد و آنها لحظه به لحظه در حال پوشش اخبار انتخاباتی و ارائه گزارش ها و تحلیل های خود در خصوص این رویداد مهم هستند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، دو روز مانده به برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران(29اردیبهشت)، با کناره گیری «محمدباقر قالیباف» و «اسحاق جهانگیری» دو کاندیدا از دو جناح مختلف، رقابت های انتخاباتی تشدید و توجه رسانه های بین المللی به این انتخابات و نتیجه آن بیشتر شده است که در بخش زیر مروری بر این تحلیل ها در 24 ساعت گذشته می اندازیم:

رویترز: ایران به دیپلمات های تیم روحانی نیاز دارد

خبرگزاری رویترز گزارش داد رای ایرانیان در روز جمعه تعیین خواهد کرد که آیا تعامل تهران با جهان تسریع و یا متوقف خواهد شد.

«حسن روحانی» رئیس جمهور پراگماتیست 68 ساله در حالی برای پیروزی در دور دوم تلاش می کند که رقبای تندروی او، با طرح ادعای ناکامی در بهبود اوضاع اقتصادی کشور بر او تاخته اند.

برخی از ایرانیان معتقدند توافق هسته ای 2015 در اشتغالزایی، رشد اقتصادی و سرمایه گذاری خارجی بی تاثیر بوده است.

قوی ترین رقیب روحانی، «ابراهیم رئیسی» روحانی محافظه کار 56 ساله ای است می گوید ایران به کمک های خارجی نیازی ندارد و متعهد شده ارزش های انقلاب اسلامی 1979 را احیا کند.

با انصراف «محمدباقر قالیباف» از دور رقابت ها، جبهه محافظه کاران قوی تر و شانس رئیسی برای پیروزی بیشتر شد.

گرچه توافق هسته ای ایران تحریم های هسته ای را برداشته است، آمریکا همچنان با اقدامات یکجانبه خود سرمایه گذاران را از سرمایه گذاری در ایران باز می دارد. برخی از کارشناسان معتقدند ایران به ادامه کار روحانی نیاز دارد.

«علی واعظ» از گروه بین المللی بحران می گوید: «با توجه به اینکه توافق هسته ای در خطر است، ایران به دیپلمات های تیم روحانی و تکنوکرات های اقتصادی نیاز دارد تا در صورت هر اختلالی در توافق، آمریکا سریعا مقصر اعلام شود.»

 

فرانس 24: توافق هسته ای انتظارات ایرانی ها را از دولت روحانی افزایش داد

شبکه تلویزیونی فرانس 24 در گزارشی نوشت: حسن روحانی که با هدف کسب مجدد سمت ریاست جمهوری در این انتخابات شرکت کرده است، در آخرین روزهای مانده به انتخابات با لحن تندتری صحبت می کند.

یک محقق انستیتو بین المللی تحقیقات استراتژیک و کارشناس مسائل ایران به فرانس 24 گفت: «کارنامه اقتصادی حسن روحانی بد نیست، اما انعقاد توافق هسته ای انتظارات زیادی به وجود آورده است. ایرانی ها تصور می کردند که امضای این توافق تمامی مشکلاتشان را به یکباره حل می کند. اما مشکلات زیادی از جمله مشکلات اجتماعی و بیکاری فزاینده لاینحل باقی مانده است. رقبای روحانی نیز از این مشکلات به نفع خود استفاده کرده و جنگی تمام عیار به راه انداختند و یک جنگ سیاسی واقعی در گرفت.»

 

گاردین: سایه ترامپ بر انتخابات ایران

گاردین نوشت: کارزار انتخاباتی ایران بسیار فشرده، و نتیجه آن غیرقابل پیش بینی است. رقیب تندروی روحانی در حال پیشرفت است. مهمترین نگرانی لیبرال ها، پیروزی رئیسی است و با این نتیجه، ایران به انزوای بین المللی باز می گردد.

کسی که می تواند به تحقق این مسئله کمک کند، «دونالد ترامپ» است که سایه غم انگیز وی بر این انتخابات بسیار مهم حس می شود. وی تهدید کرده است توافق هسته ای را پاره خواهد کرد. این تهدیدها می تواند به دستاویزی برای برخی در ایران تبدیل شود که همواره می گویند غرب و به ویژه آمریکا قابل اعتماد نیستند.

اما لحن ترامپ از زمان پیروزی وی در نوامبر گذشته ملایم تر شده است. او دیگر نمی گوید ناتو بی مصرف است و چین متقلب ارزی است، و تهدید نمی کند که نیروهای آمریکایی را از ژاپن و کره جنوبی خارج خواهد کرد.

این در حالی است که دقیقا در روز رای گیری در ایران وی در نخستین سفر خارجی خود به عربستان سعودی و سرزمین های اشغالی می رود. تل آویو تهران را دشمن خود می داند و سعودی ها هم برای گسترش نفوذ در منطقه با ایران رقابت می کنند.

 

 تایمز: اولین انتخابات بدون هاشمی رفسنجانی

روزنامه تایمز آمریکا نوشت حسن روحانی قهرمان آزادی های اجتماعی و مسائل حقوق بشری است. روحانی در خارج از ایران تحصیل کرده و مدرک دکترای خود را از دانشگاه «کلدونین گلاسکو» گرفته است و در میان نسل اول دولتمردان انقلابی، چشم انداز نسبتا مثبتی نسبت به غرب داشته است.

 وی با پیشبرد مذاکرات هسته ای توانست عنوان «شیخ دیپلمات» را به دست آورد. او در این دور از انتخابات نیز در نظرسنجی ها پیشتاز است اما برای افزایش شانس وی، «اسحاق جهانگیری» معاون اولش به نفع او انصراف داد.

رقیب اصلی روحانی آسیب پذیر به نظر می رسد. او چهره ای شناخته شده برای مردم نیست.

این انتخابات همچنین نخستین انتخاباتی است که «علی اکبر هاشمی رفسنجانی» چه به عنوان کاندید و چه در پشت صحنه حضور ندارد. او که در ژانویه امسال درگذشت، وزنه سنگینی برای کشور محسوب می شد.

 

سی ان ان: پیروزی رئیسی، تهدیدی برای برجام

شبکه سی ان ان آمریکا گزارش داد روحانی بازیگر اصلی در توافق هسته ای 2015 ایران با آمریکا و قدرت های جهانی بود که با تلاش هایش برای لغو تحریم ها، ایران شاهد دوره ای از عادی سازی روابط با غرب بود.

پیروزی مجدد روحانی در انتخابات روز جمعه به این معنا خواهد بود که ایران می تواند بدون آنکه اختلالی در برجام ایجاد شود، پیش رود. این توافق دستاوردی برای دولت روحانی محسوب می شود و او دوست دارد نتیجه آن را ببیند.

پیروزی ابراهیم رئیسی تهدیدی برای ادامه برجام محسوب می شود. محافظه کاران از منتقدان سرسخت این توافق هستند. این بدان معناست که پیروزی این جبهه خروج از موضع دیپلماتیک و تنش های احتمالی با جامعه بین المللی خواهد بود.

 

سی ان بی سی: چرا تاجران نفت این چنین بر انتخابات ایران متمرکز شده اند؟

شبکه سی ان بی سی آمریکا گزارش داد میلیون ها ایرانی روز جمعه پای صندوق های رای می روند تا در انتخاباتی که به دقت توسط تاجران نفت دنبال می شود، رئیس جمهور خود را برگزینند.

از زمان امضای برجام در سال 2015، ایران توانسته است عرضه نفت خود به بازار را دو برابر کند. چنین صادراتی ممکن است با تضعیف و یا توقف برجام در دوره رئیس جمهور بعدی به خطر بیافتد.

رئیسی هم به نظر می رسد به توافق هسته ای پایبند باقی بماند با این حال به گفته «حلیمه کرافت» یکی از مسئولان بخش بین المللی موسسه «آر بی سی» نمی توان اقدام عملی وی را تضمین کرد.

کرافت هشدار داد: «رئیسی ممکن است موضع گیری سختگیرانه ای داشته باشد و موجب تشدید تحریم های آمریکا علیه ایران شود.»

ترامپ در مقایسه با اوباما اشتیاق کمتری برای اجرای برجام نشان داده است. با این حال تهدیدات وی علیه این توافق از زمان آغاز به کار وی، کمتر شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.