پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

روزنامه الاخبار در گزارشی نوشت:

جنگ بزرگی در جنوب سوریه در راه است

بسیج کردن نیروها توسط آمریکا به بهانه انجام رزمایش سالیانه«شیر آماده»داخل اراضی اردن صورت می گیرد. لیکن محور مقاومت به این سادگی به این جمع کردن نیروها نگاه نمی کند.روز گذشته «رسانه ها جنگی» (الاعلام الحربی)وابسته به نیروهای هم پیمان سوریه تصاویری را منتشر کرد که استقرار نیروها اخل اراضی اردن را نشان می دهد. پیام واضح است و آن اینکه «کاری که می کنید زیرا نگاه و آتش ماست».

 

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه الاخبار در گزارشی به تحولات خطرناک جنوب سوریه پرداخت و نوشت: منطقه جنوب و جنوب شرق سوریه در برابر رویارویی بزرگی قرار گرفته است که جنگ سوریه نظیر آن را به خود ندیده است. ایالات متحده آمریکا ارتش هایی را در اردن در نزدیکی مرزهای سوریه گرد آورده است آن هم پس از آن که گروه های مسلح وابسته به آمریکا به شکل گسترده ای در بادیه به منظور جلوگیری از رسیدن ارتش سوریه و هم پیمانانش به مرزهای سوریه با عراق،مستقر شده اند. در مقابل، ارتش سوریه و هم پیمانانش از روز شنبه گذشته عملیات بزرگی را به منظور رسیدن به مرزهای عراق آغاز کرده اند.

بر اساس ارزیابی های ناظران از تحولات نظامی در سوریه، ارتش سوریه طی چهار روز مساحتی نزدیک به دو هزار کیلومتر مربع را بازپس گرفت و یک سوم مسافتی که با نیروهایش در منطقه القلمون شرقی( ریف شمال شرقی دمشق) در نزدیکی مرزهای سوریه با عراق از جهت گذرگاه «تنف»(در نزدیکی مثلث مرزهای سوریه، عراق و اردن) فاصله انداخته را طی کرده است. این گذرگاه چند روز پیش شاهد اقداماتی توسط گروه های مسلح وابسته به واشنگتن در نزدیکی «پاسگاه مرزی» در جاده دمشق-بغداد بود. اعلام آغاز عملیات ارتش سوریه و هم پیمانانش در این منطقه (شنبه گذشته) شامل حمایت روشن نیروهای روسی از این عملیات است. خلاصه آن که نیروهای محلی و منطقه ای و بین المللی در دو اردوگاه جمع شدند و هر کدام شان هدفش کنترل منطقه مرزی عراق و سوریه یا بخش هایی از آن است. هر کدام از این اردوگاه ها نیز اهداف خاص خود را دارند.

واشنگتن می خواهد کمربند امنیتی در جنوب و جنوب شرق سوریه به منظور استفاده از آن برای فشار میدانی بر دمشق و نیز فشار در هر گونه مذاکراتی در آینده ، همچنین برای جلوگیری از محور مقاومت از بهره برداری و چیدن میوه ایستادگی میدانی طی شش سال گذشته، به کار گیرد.همچنین آمریکا می خواهد از بازگشایی جاده زمینی دمشق-بغداد و پس از آن جاده بیروت- تهران جلوگیری کند.

بسیج کردن نیروها توسط آمریکا به بهانه انجام رزمایش سالیانه«شیر آماده»داخل اراضی اردن صورت می گیرد. لیکن محور مقاومت به این سادگی به این جمع کردن نیروها نگاه نمی کند.روز گذشته «رسانه های جنگی»(الاعلام الحربی) وابسته به نیروهای هم پیمان سوریه تصاویری را منتشر کرد که استقرار نیروها داخل اراضی اردن را نشان می دهد. پیام واضح است و آن اینکه «کاری که می کنید زیرا نگاه و آتش ماست».

رسانه های جنگی تصاویر را با بیانیه ای منتسب به یک «منبع آگاه» همراه کرد که دارای تهدید مستقیم به آمریکایی هاست که گفت:« آمریکایی ها و هم پیمانان شان باید بدانند که بهای گرانی را می پردازند و در صورت ورودشان به اراضی سوریه اهدافی مناسبی برای حمله خواهند بود».

این منبع گفت که «سوریه و همه هم پیمانانش به شدت اقدامات آمریکا برای حضور در نزدیکی مرزهای اردن و سوریه را زیر نظر گرفته و آن را دنبال می کنند و نیز تحرکات آمریکایی ها در منطقه زیر نظر دارند به طوری که تحرکات نیروهای آمریکایی و انگلیسی و اردنی به سمت اراضی سوریه رصد شده است». به باور این منبع« رزمایشی که اکنون در نزدیکی مرزهای اردن با سوریه انجام می شود رزمایشی مشکوک است که هدف از آن پوشش قانونی برای حمله و اشغال اراضی داخل سوریه تحت عناوین جنگ با داعش است که در عمل هیچ گونه حضوری در آن مرزها ندارد». وی افزود که « این رزمایش پوششی برای جمع کردن نیروهای متنوع آمریکایی،غربی و عرب در پادگان«الزرقا» است به طوری که تعداد افراد مسلح به 4هزار 500 فرد مسلح رسید که از مدتی پیش آموزش داده شده و برای این عملیات به علاوه نیروهای خارجی آماده شدند تا طرح کمربند امنیتی به عنوان یکی از کمربندهای امنیتی در اطراف سوریه عملی شود؛ طرحی که چیزی جز اشغالگری نیست». این منبع تأکید کرد که « دولت و ملت سوریه و همه هم پیمانانش تحت هیچ عنوانی حاضر به پذیرش اشغالگری اراضی سوریه نیستند و آمریکایی ها و هم پیمانانش آنها باید بدانند که بهای گرانی را باید بپردازند و در صورت ورود به اراضی سوریه تبدیل به هدف می شوند».

این منبع در ادامه تأکید کرد که « ارتش عربی سوریه قدرت آزادی سوریه از تکفیری ها را دارد».

این بیانیه چند ساعت پس از کنفرانس مطبوعاتی «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه صادر شد که در آن بر اولویت نبردها در بادیه سوریه تمرکز کرد. المعلم همچنین به اردن نسبت به هر گونه ورود به اراضی سوریه هشدار داد. این تحولات و واکنش ها با ادعای «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا درباره قصدش برای همکاری با اسرائیل برای فعالیت« علیه تهدیدهای ایران و هم پیمانانش»همزمان شده است.

نتیجه اینکه؛ به نظر می رسد که صحنه جنوب و جنوب شرق سوریه صحنه رویارویی بزرگ خواهد بود. همچنین در روزهای آینده روشن می شود که این رویارویی زیر سقف ترسیم شده طی مدت شش سال از جنگ سوریه باقی می ماند یا تبدیل به رویارویی های مستقیم می شود که نقشه های منطقه را بار دیگر ترسیم می کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.