رویترز در گزارشی برجام و نرخ بیکاری را محور انتخابات ریاست جمهوری امسال در ایران دانست و به وعده برخی از کاندیداها برای بهبود اوضاع اشاره کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی برای محدود کردن فعالیت های هسته ای این کشور در ازای رفع تحریم ها به عنوان یکی از دستاوردهای دولت حسن روحانی، در کوتاه مدت منافع اقتصادی کمی داشته است.

در دولت وی تورم تک رقمی شده و تولید ناخالص داخلی واقعی تا 7.4 درصد رشد داشته است. اما اقتصاد این کشور که تا حد زیادی وابسته به صادرات نفت است، با کاهش قیمت از 104 دلار به 44 دلار در هر بشکه آسیب دید.

رقبای روحانی در انتخابات امسال می گویند رئیس جمهور بیش از حد بر روی ایجاد روابط حسنه با غرب و سرمایه گذاری خارجی حساب کرده و در داخل برای بهبود تولید ملی کم کاری کرده است.

«ابراهیم رئیسی» تولیت آستان قدس و «محمد باقر قالیباف» شهردار تهران به عنوان رقبای اصلی روحانی در انتخابات، نرخ بیکاری را دستاویزی برای انتقاد از روحانی قرا داده اند که 1.4 درصد در مقایسه با سال قبل افزایش داشته است.

دولت با وجود ایجاد 600 هزار شغل در سال گذشته، تنها موفق به جذب کمتر از نیمی از کسانی شده که تازه به بازار کار وارد شده اند.

«پراتیبها ثاکر» مدیر تحریریه واحد اطلاعاتی اکونومیست در امور خاورمیانه و آفریقا به خبرگزاری رویترز گفت: «جمعیت بزرگ و جوان ایران برای این کشور هم فرصت هستند، هم چالش.»

وی افزود: «با توجه به اینکه حدود 35 درصد از جمعیت این کشور 29-15 ساله هستند، ایران دارنده یکی از بالاترین نسبت ها در جهان از گروهی است که در سن ازدواج قرار دارند یا به دنبال شغل هستند.»

روحانی هفته گذشته گفت که راه مبارزه با بیکاری، جذب 140 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی برای نوسازی بخش نفت و گاز، حمل و نقل و بخش های ارتباط از راه دور پس از چند دهه تحریم است.

اما سرمایه گذاران خارجی هنوز هم محتاطانه با تجارت و یا سرمایه گذاری در ایران برخورد می کنند و منتظرند ببینند «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا آیا واقعا به وعده انتخاباتی خود در مورد پاره کردن برجام عمل خواهد کرد یا خیر.

صندوق بین المللی پول امسال «بهبود چشمگیر» اوضاع اقتصادی ایران را تحسین کرد اما در عین حال اشاره کرد که نگرانی در مورد توافق هسته ای اوضاع ناپایداری ایجاد کرده که «بهبود پیش بینی شده» را تهدید می کند.

واشنگتن پس از آزمایش موشکی تهران، تحریم های جدیدی علیه این کشور اعمال کرده و بازنگری توافق هسته ای را آغاز کرده است.

«رایان ترنر» تحلیلگر خاورمیانه در گروه حفاظت بین المللی گفت: «بعید است ترامپ به طور یک جانبه از توافق هسته ای 2015 با ایران خارج شود. با این حال، دولت او می تواند با تحت فشار قرار دادن شرکت های غربی در خصوص انجام کسب و کار در ایران به طور جدی توافق هسته ای را تحت فشار قرار دهد ... و یا در روند رفع تحریم ها اختلال ایجاد کند.»

این بلاتکلیفی در مورد رویکرد آمریکا در قبال برجام، تاخیر طولانی در روند اجرای قراردادهایی ایجاد کرده که دولت ایران برای توسعه میادین نفت و گاز با شرکت های بین المللی امضا کرده است.

رئیسی و قالیباف رقبای محافظه کار روحانی وعده داده اند در صورت پیروزی در انتخابات، در اولین دوره ریاست جمهوری خود 6-5 میلیون فرصت شغلی ایفا کنند.

هر دوی آنها گفته اند شکاف بین فقیر و غنی را از بین خواهند برد و بر تولید ملی متمرکز خواهد شد.

رئیسی گفت که رقم یارانه ها را برای قشر فقیر سه برابر خواهد کرد و قالیباف وعده داده است که درآمد ملی طی چهار سال 2.5 برابر شود.

دیگر شخصیت های سیاسی، از هر دو جناح محافظه کار و طرفدار روحانی، این وعده ها را زیر سؤال برده اند.

«اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور که یکی از شش کاندیدای حاضر در این انتخابات است، گفت: «کسانی که می گویند پنج میلیون شغل ایجاد می کنند، در حال فریب دادن مردم هستند.»

«علی لاریجانی» رئیس مجلس نیز از کاندیداها به دلیل دادن وعده های غیر ممکن انتقاد کرد و گفت دولت بودجه ای برای افزایش یارانه ها ندارد.

«سعید لیلاز» تحلیلگر طرفدار روحانی گفت: «تمامی کاندیداها می خواهند فرصت شغلی ایجاد کنند و رشد اقتصادی را بالا ببرند. آنها همان حرف های روحانی را تکرار می کنند، اما با ارقامی بالاتر.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.