امانوئل ماکرون، کاندیدای میانه روها با کسب بیش از 65 درصد آرا در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه توانست مارین لوپن تندرو را شکست دهد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، مردم فرانسه امروز یکشنبه هفتم مه (17 اردیبهشت) در انتخابات ریاست جمهوری این کشور به پای صندوق های رای رفتند و به کاندیدای میانه روها رأی دادند.

آخرین اخبار و تحولات مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری فرانسه:

*آنجلا مرکل صدر اعظم آلمان پیروزی ماکرون را پیروزی اروپای قوی و متحد دانست.

*رئیس کمیسیون اروپا گفت که فرانسوی ها آینده اروپایی را انتخاب کردند.

*پادشاه مراکش پیروزی ماکرون را در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه تبریک گفت.

*نخست وزیر سابق فرانسه خواستار حمایت از ماکرون با اکثریت پارلمانی شد.

*فرانسوا اولاند رئیس جمهور کنونی فرانسه گفت که انتخاب ماکرون تمایل بیشتر فرانسوی برای حفظ ارزش های جمهوری را نشان داد.

*ماکرون پس از پیروزی اش در  انتخابات ریاست جمهوری فرانسه تأکید کرد که صفحه جدیدی از امید و اعتماد را می گشاید.

*وزارت کشور فرانسه  اعلام کرد که ماکرون با به دست آوردن 60 درصد آرا از مارین لوپن پیشی گرفته است.این در حالی است که رسانه های فرانسه اعلام کردند که ماکرون با به دست آوردن نزدیک به 66 درصد آرا در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری پیروز شده است.

*نخست وزیر فرانسه نیز گفت که ملت فرانسه ماندن در قلب اروپا را انتخاب کردند.

*دولت آلمان پس از پیروزی امانوئل ماکرون اعلام کرد که فرانسه در قلب اروپا باقی می ماند.

*مارین لوپن در تماس تلفنی با ماکرون پیروزی وی را در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه تبریک گفت. لوپن گفت که فرانسوی ها برای ادامه وضع موجود رای دادند و وی با ماکرون تماس گرفته و پیروزی اش را تبریک گفته است.

* امانوئل ماکرون میانه رو با به دست آوردن 65.9درصد آراء در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری  فرانسه پیروز شد. این در حالی است که مارین لوپن رقیب راستگرای تندوریش  فقط 34.1 درصد آراء را توانست از آن خود کند.

*امانوئل ماکرون به میدان لوور رسید و منتظر نتایج رای گیری است.مارین لوپن نیز وارد ستاد تبلیغاتی خود شده است و منتظر اعلام نتایج رای گیری است.

*مراکز اخذ رای در سراسر فرانسه به جز شهرهای بزرگ بسته شد.شهرهای بزرگ نیز تا دقایقی دیگر بسته می شوند.

*میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری نزدیک به 70 درصد رسیده است.

* رسانه های فرانسوی اعلام کردند که برخی ارزیابی ها نشان می دهد که میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری طی ساعت های عصر و شب به 74 درصد برسد.

*روزنامه لو سوار نوشت: ماکرون با کسب 60 درصد از آرای رای دهندگان مناطق فرانسوی آن سوی دریا از مارین لوپن پیشتاز است.

*وزارت کشور فرانسه اعلام کرد که میزان مشارکت در انتخابات تا ساعت 5 به وقت محلی پاریس به 65.3 درصد رسید.

*موسسه ایپسوس اعلام کرد که میزان امتناع از رأی دادن به 26 درصد رسید.

*برخی روزنامه های بلژیکی اعلام کردند که امانوئل ماکرون تا کنون با کسب 60 درصد آراء از مارین لوپن رقیب خود پیشی گرفته است.

*پلیس فرانسه اعلام کرد که هشدار امنیتی در اطراف موزه لوور به پایان رسیده و اوضاع به حالت عادی بازگشته است. این منطقه در پی پیدا شدن یک کیف مشکوک تخلیه شده بود.

*«توماس پسکی» فضانورد مطرح فرانسوی نیز از ایستگاه بین المللی فضایی پیامی برای شهروندان فرانسوی فرستاد تا به وظیفه دموکراتیک خود عمل، و در انتخابات ریاست جمهوری امروز شرکت کنند.  به نظر می رسد این فضانورد هم از فضا تلاش می کند با مشارکت کمرنگ فرانسوی ها در این دور از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه مقابله کند.

*کارلا برونی همسر سارکوزی با انتشار ویدئویی از خود در اینستاگرام در حال خواندن سرود ملی، از مردم کشورش خواست پای صندوق های رای بروند.

*ستاد ماکرون در بیانیه ای علت تخلیه این محل در نزدیکی موزه لوور را کشف یک ساک مشکوک عنوان کرد.

در پی بروز برخی تهدیدات امنیتی، پلیس فرانسه با حضور در نزدیکی موزه لوور این مکان را تخلیه کرد. پیشتر قرار بود امانوئل ماکرون نامزد میانه رو در صورت پیروزی به همراه هوادارانش در این مکان تجمع کرده و جشن باشکوهی را برپا کنند.

حدود 300 خبرنگار از جمله افرادی بودند که از این مکان تخلیه شدند.

* «پائولو جنتلونی» نخست وزیر ایتالیا تأکید کرد که پیروزی امانوئل ماکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، باعث می شود که خوش بینی درباره آینده اتحادیه اروپا باز گردد.

نخست وزیر ایتالیا، ماکرون را «هوادار تکامل اروپایی»دانست. وی تصریح کرد که گفتمان ماکرون درباره احیای رشد در بازگشت جریان هوادار اروپا با مجموعه متحد سهیم خواهد بود.

خبرگزاری آکی ایتالیا امروز یکشنبه اعلام کرد که بر اساس نظرسنجی ها از رویکرد رأی دهندگان، امانوئل ماکرون با فاصله ای مطمئن از مارین لوپن کاندیدای تندروی حزب «جبهه ملی» در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه پیشتاز است.

*وزارت کشور فرانسه اعلام کرد که تدابیر امنیتی در اطراف موزه لوور روتینی است و هیچ دلیلی برای نگرانی و وحشت وجود ندارد.

*شبکه تلویزیونی اسکای نیوز در خبری اعلام کرد که نیروهای امنیتی فرانسه در پی پیدا شدن کیفی مشکوک در اطراف موزه «لوور»در پاریس پایتخت فرانسه به حالت آماده باش امنیتی درآمدند.

برخی رسانه های فرانسوی نیز اعلام کردند که نیروهای امنیتی فرانسه منطقه موزه لوور را پس از هشدار امنیتی تخلیه کردند. قرار است امانوئل ماکرون کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه امشب در این منطقه سخنرانی کند.

*وزارت کشور فرانسه مشارکت مردمی در انتخابات این کشور را تا ظهر 28.23 درصد گزارش داده است. این در حالی است که این رقم در زمان مشابه در سال 2012، 30.7 درصد و در سال 2007، 34.1 درصد بود.

*«نیکولا سارکوزی» رئیس جمهور سابق و «کارلا برونی» همسر وی نیز در شعبه ای در شهر پاریس رای خود را در صندوق انداختند.

*مارین لوپن کاندیدای راست افراطی در شعبه ای در انن – بومون رای خود را به صندوق انداخت.

امانوئل ماکرون نیز در یکی از مراکز رای دهی در شهر «لو توکه» رای خود را در صندوق انداخت.

«بنوا هامون» کاندیدای پیشین سوسیالیست ها که در دور اول شش درصد از آراء را به دست آورده بود، در شعبه ای در محله «تخپ» در شمال فرانسه رای داد.

* پلیس فرانسه فاش کرد که به دنبال پیدا کردن سه مظنون است که احتمال می رود برای انجام حمله تروریستی طی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه برنامه ریزی کرده اند. دولت فرانسه برای تامین امنیت فرایند انتخابات به بهترین شکل ممکن و برای جلوگیری از وقوع هر گونه حمله تروریستی تدابیر امنیتی را در این کشور تشدید کرده است.

دولت فرانسه بیش از 50 هزار نیروی پلیس و 7هزار نیروی ارتش شرکت کننده در عملیات مبارزه با تروریسم را در سراسر کشور مستقر کرده است. این در حالی است که بیش از 12 هزار نیروی پلیس و ارتش در منطقه پاریس نیز در حالت آماده باش قرار دارند.

* « فرانسوا اولاند» رئیس جمهور فرانسه رای خود را در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به صندوق ریخت.

*« ژان- یو لودریان» وزیر دفاع فرانسه نخستین مقام عالی رتبه دولتی این کشور بود که رای خود را در منطقه «برتانی» زادگاه خود، در صندوق انداخت. وی بدون هیچ مصاحبه و یا صدور بیانیه ای شعبه اخذ رأی را ترک کرد.

* همچون دور قبلی انتخابات، گروهی از زنان فمینیست برای اعتراض به مارین لوپن، مقابل شعبه ای در شهر «انن - بومون» تجمع کردند. این زنان فمینیست برهنه، توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند.

* انتخابات فرانسه در  حالی برگزار می شود که برخی از شهرهای این کشور شاهد بارش باران شدیدی  هستند و پشت درهای ورودی برخی از مراکز رای گیری، صف های طولانی تشکیل شده است.

* فرایند رای دادن در شهر« ایسی لی مولینو» در جنوب فرانسه با بیش از 30 دقیقه تأخیر  آغاز شده است. دلیل این تأخیر نقص فنی در همه سیستم های رای گیری در این شهر است.

در این انتخابات «امانوئل ماکرون» کاندیدای میانه رو به مصاف «مارین لوپن» کاندیدای راست افراطی رفته است.

این اولین بار در تاریخ فرانسه است که هیچ یک از نامزدهای مرحله دوم انتخابات، متعلق به احزاب اصلی کشور نیستند.

بسیاری از کارشناسان مسائل سیاسی، با توجه به موضوعاتی چون بحران مهاجرت، تروریسم و افزایش تمایلات ملی‌گرایانه در بین شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای خروج از این اتحادیه، انتخابات ریاست جمهوری امسال فرانسه را مهمترین انتخابات این کشور طی دهه‌ های اخیر می‌ دانند.

ماکرون و لوپن در دور اول انتخابات در میان 11 نامزد بالاترین آراء را از آن خود کردند و به دور دوم راه یافتند. مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، دو هفته پیش (23 آوریل/ 3 اردیبهشت) برگزار شد.

این انتخابات در حالی صبح امروز آغاز شد که شب گذشته حجم عظیمی از اطلاعات که ادعا می شود مربوط به ایمیل های هک شده ستاد انتخاباتی ماکرون از حزب «در حرکت» است، در اینترنت و شبکه های اجتماعی منتشر شد.

دور دوم انتخابات نیز تحت تدابیر امنیتی شدید برگزار می شود. تامین امنیت در کشوری که بیش از 230 نفر از سال 2015 میلادی تاکنون در حملات تروریستی آن کشته شده اند، مسئله بسیار مهمی به نظر می رسد. تیراندازی در شهر «پاریس» درست قبل از برگزاری دور اول انتخابات در این کشور آخرین مورد از این حملات محسوب می شد.

پیش از آغاز این دور از انتخابات در فرانسه یک شهروند پاریسی ساعت 21:30 شنبه‌ شب به وقت محلی مورد حمله واقع شد و هدف 11 گلوله قرار گرفت و جان خود را از دست داد.

بسیاری از سیاستمداران بلند پایه اروپایی رسما حمایت خود از ماکرون را اعلام کرده و درباره انتخاب لوپن به فرانسوی ها هشدار داده اند.

نظرسنجی ها پیش از آغاز دور دوم انتخابات در این کشور حاکی از این است که آراء ماکرون بیشتر از لوپن است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.