ایالات متحده آمریکا بیشتر نیازهای نظامی عربستان را از بمب افکن های اف-15 گرفته تا سیستم های هدایت و کنترل را در چارچوب قراردادهایی با ارزش ده ها میلیارد دلار در سال های گذشته تأمین کرده است. این در حالی است که ترامپ وعده داده است که اقتصاد آمریکا را با ایجاد فرصت های کاری در بخش صنایع به تحرک دربیاورد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز  در گزارشی نوشت: برخی منابع به خبرگزاری رویترز گفتند که واشنگتن تلاش می کند که قراردادهایی برای فروش ده ها میلیارد دلار به عربستان سعودی امضا کند که برخی از آنها جدید هستند و برخی نیز در حال آماده سازی است و این اتفاق پیش از سفر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی صورت می گیرد که به زودی به این کشور می رود.

عربستان سعودی نخستین ایستگاه ترامپ در نخستین سفر دوره ای خارجی اش از زمان به قدرت رسیدنش به شمار می رود امری که بر عزم وی برای تقویت روابط با همپیمان اصلی در منطقه تأکید می کند.

ایالات متحده آمریکا بیشتر نیازهای نظامی عربستان را از بمب افکن های اف-15 گرفته تا سیستم های هدایت و کنترل  را در  چارچوب قراردادهایی با ارزش ده ها میلیارد دلار در سال های گذشته تأمین کرده است. این در حالی است که ترامپ وعده داده است که اقتصاد آمریکا را با ایجاد فرصت های کاری در بخش صنایع به تحرک دربیاورد.

واشنگتن و ریاض بر بهبود روابط دوجانبه که طی دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا بنابر دلایلی از جمله تأیید توافقنامه هسته ای توسط وی که آمریکا با قدرت های جهانی با ایران دشمن اصلی عربستان در منطقه امضا کرد، متشنج شد.

این منابع گفتند که برنامه شرکت«لوکهید مارتن» در قرارداد شامل چند سامانه از نوع سامانه دفاع موشکی«تاد» می شود و هزینه سامانه تاد به مانند همان سامانه ای که واشنگتن در کره جنوبی مستقر کرده است، نزدیک یک میلیارد دلار است.

همچنین دو طرف بر سر فروش سیستم برنامه کامپیوتری«سی2 بی.ام.سی» در زمینه هدایت و کنترل طی نبردها و تماس ها و نیز بسته ای از توان های ماهواره ای مذاکره می کنند و هر دوی این سیستم ها را لوکهید ارائه می کند.

این منابع که نخواستند نام شان فاش شود زیرا مجاز به حرف زدن درباره مذاکراتی نیستند که شامل قردادهایی می شود که در گذشته اعلام شدند یا از سال ها پیش در حال آماده سازی هستند.

از جمله این قراردادها توافق بر سر فروش چهار کشتی جنگی چند منظوره با خدمات همراه و قطعات یدکی به ارزش 11.5میلیارد دلار می شود که وزارت خارجه آمریکا در سال 2015 با آن موافقت کرد. پس از این توافق مذاکراتی برای ساخت و طراحی کشتی ها صورت گرفت که هرگز این قرارداد نهایی نشد.

این منابع گفتند که برنامه آینده برای کشتی ها به احتمال زیاد مورد بحث در توافق میان دو کشور خواهد بود.

نیروی دریایی آمریکا از کشتی جنگی«لیتورال» استفاده می کند که در ساخت آن شرکت لوکهید مارتن و  شرکت کشتی سازی«اوستال» استرالیا در آن مشارکت دارند. در صورت تکمیل این قرارداد این نخستین قرارداد برای فروش این کشتی جنگی جدید به کشورهای خارجی طی قراردادهایی می شود.

هر گونه قرارداد فروش سلاح به خارج با نظارت و کنترل کنگره صورت می گیرد و قانونگذاران این مساله را مدنظر قرار می دهند که شرط قانونی برای فروش سلاح وجود دارد که بر اساس این شرط باید برتری نظامی رژیم اسرائیل بر همسایگانش حفظ شود.

این منابع همچنین گفتند که مهماتی بیش از یک میلیارد دلار شامل این قرارداد است از جمله گلوله های ضد زره و بمب های هدایت شونده با لیزر از نوع« پیفوای» می شود که شرکت«رایتون» آنها را می سازد.

دولت اوباما به دلیل حمله نظامی که عربستان علیه یمن رهبری می کند و کشته شدن غیرنظامیان آن را به حالت تعلیق در آورد.

یک مسئول در دولت آمریکا گفت که قرار داد فروش رایتون باید توسط چند آژانس مورد نظارت قرار گیرد. در همین حال، نماینده شرکت رایتون از هر گونه اظهارنظر در این زمینه امتناع کرد.

نماینده شرکت لوکهید گفت که این گونه قراردادها تصمیم هایی میان دولت ها است و دولت آمریکا بهتر است که هر گونه توضیحی در این مورد را ارائه کند.

نماینده سفارت عربستان سعودی در واشنگتن از ارائه هر گونه اظهار نظری در این زمینه امتناع کرد.

یکی از افراد مطلع به فروش سلاح به قراردادهای سلاح گفت که قراردادهای سلاح روندش با برنامه ریزی برای سفر ترامپ به عربستان طی هفته های اخیر سرعت گرفته است.

دو مسئول آمریکایی گفتند که گروه های کاری آمریکایی-عربستانی طی روزهای دوشنبه و سه شنبه برای رایزنی درباره سفر ترامپ به عربستان و نیز تأمین مالی خرید تجهیزات نظامی و توقف تأمین مالی تروریست ها در کاخ سفید نشست برگزار کردند.

«عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی و مسئولان دیگر عربستانی با نمایندگان آمریکایی در ساختمان کنگره در روز پنجشنبه دیدار کردند که از میان کسانی که در این دیدار حضور داشتند «باب کروکر» و «بن کاردن» سناتورهای مجلس سنا بودند.

در همین حال،وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) از ابراز هر گونه اظهار نظری امتناع کرد. برخی مسئولان در کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا نیز گفتند که سیاست آمریکا عدم اظهار نظر درباره قراردادهاست تا زمانی که رسما به کنگره ابلاغ شوند.

دولت اوباما با عربستان سعودی قراردادهای فروش سلاح به ارزش 115 میلیارد دلار ارائه کرد.بیشتر قراردادهای سلاح در دوران اوباما با ابلاغ شان به کنگره تبدیل به توافقنامه های رسمی شدند اما برخی از آنها نیز لغو یا تغییر کردند.

واشنگتن همچنین خدمات نگهداری از سلاح و آموزش نیروهای امنیتی عربستان سعودی ارائه می کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.