در حالی که داعش در سوریه و عراق به شکست نزدیک می شود، اوضاع به سمتی پیش می رود که به نظر می رسد خطرناک تر از قبل باشد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: بسیاری از تروریست هایی که از حملات در عراق و سوریه جان سالم به در برده اند، مجبور به پیوستن به القاعده شده اند.

در صورتی که شکست داعش را کوچک کردن قلمروی داعش و باز پس گیری پناهگاه های شهری از آن توصیف کنیم، کارزار مقابله با خلافت ادعایی داعش در عراق و سوریه در آستانه موفقیت است.

نیروهای عراقی بخش اعظمی از مناطق موصل را باز پس گرفته اند؛ شهری که اشغال آن در ژوئن 2014 توجه بسیاری را به خود جلب کرد. شهر «رقه» به عنوان پایتخت ادعایی داعش در شمال شرق سوریه نیز اکنون در محاصره قرار دارد. ترکیه و گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه در ماه فوریه به منظور جلوگیری از تحرکات کردهای سوریه، کنترل شهر «الباب» را به دست گرفتند.

اما بازپس گیری این قلمروها از داعش به معنای حرکت آنها به سمت شورش های منطقه ای و شبکه های تروریستی بین المللی است. و اگر این اتفاق بیافتد، به احتمال زیاد بین بازیگران رقیب در این فاجعه، درگیری رخ می دهد و آنها تقلا خواهند کرد تا در کنترل مناطق استراتژیک با هم به رقابت بپردازند.

اگر به این تحولات از نگاه دیگری بنگریم، در سوریه و عراق و در سراسر خاورمیانه حتی اوضاع هشدار دهنده تر خواهد شد. اوضاع به سمت بازگشت دو بازیگر خطرناک در جهان پیش می رود: داعش و القاعده.

بسیاری از تروریست هایی که از حملات در عراق و سوریه جان سالم به در برده اند، مجبور به پیوستن به القاعده شده اند.

در کل خاورمیانه اوضاع مساعد نیست. ترکیه برای مقابله با کردها به کمک روسیه نیاز دارد. «عبدالفتاح السیسی» و «رجب طیب اردوغان» روسای جمهور مصر و ترکیه در حال مقابله با مخالفان خود و پر کردن زندان ها هستند. عربستان به عنوان دیگر متحد غرب، در حال پراکندن ایدئولوژی وهابی است. اسرائیل هم به نوبه خود به اشغالگری سرزمین های فلسطین ادامه می دهد.

بنابراین باید گفت با وجود شکست داعش در سوریه و عراق، اوضاع خوب پیش نمی رود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.