تنش ها در شبه جزیره کره همچنان بالاست. کره شمالی تهدید به انجام ششمین آزمایش هسته ای خود در اولین فرصت کرده؛ در حالی که کره جنوبی از راه اندازی سامانه دفاع موشکی آمریکا خبر داده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین نوشت: کره شمالی تهدید کرده است برنامه سلاح هسته ای خود را با حداکثر سرعت دنبال کند و در واکنش به موضع گیری تند «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در قبال این کشور، در اسرع وقت یک سلاح هسته ای را آزمایش کند.

این تهدید در حالی صورت گرفته که مقامات ارتش آمریکا می گویند سیستم دفاع موشکی «تاد» که استقرار آن در کره جنوبی جنجال آفرین بود، را عملیاتی کرده اند.

یک سخنگوی ارتش گفت که این سیستم اکنون قادر است موشک های کره شمالی را منهدم و از کره جنوبی محافظت کند.

اما مقام ها به خبرنگاران گفته اند که هنوز چند ماه تا توانایی کامل عملیاتی این سیستم باقی است و تا پایان سال با افزودن قطعات تازه و سخت افزارهایی کامل خواهد شد.

استقرار این سامانه با اعتراض چین و مردم محلی مواجه شده است.

اخیرا تنش ها در شبه جزیره کره در حال افزایش بوده که تهدیدهای مکرر کره شمالی و آزمایش های موشکی آن، حضور یک ناوگروه و یک زیردریایی آمریکایی در ناحیه را به همراه داشته است.

روز گذشته بزرگترین ناو جنگی ژاپن «ایزومو» برای حمایت از کشتی های نظامی آمریکایی بندر «یوکوسوکا» در نزدیکی شهر «توکیو» را به مقصد آب های شبه جزیره کره ترک کرد؛ ماموریتی که به ارتش ژاپن اجازه ایفای نقش بیشتری در فعالیت های خارج از کشور را می دهد.

گفته می شود این ناو برای پشتیبانی کشتی آمریکایی اعزام شده که وظیفه سوخت رسانی به ناوگان آمریکایی را دارد.

ژاپن تلاش می کند تا نقش نظامی خود را در تنش در شبه جزیره کره افزایش دهد.

سامانه تاد هفته گذشته در یک زمین گلف سابق در مرکز شهر «سئونگجو» کره جنوبی در میان تظاهرات معترضان خشمگین نصب شد. بسیاری از مردم بومی معتقدند که این سامانه هدفی بالقوه برای حملات است و جان ساکنان مجاور آن را به خطر می اندازد.

چین هم به استقرار تاد اعتراض کرده چون معتقد است که رادارهای این سیستم می تواند باعث تداخل امنیتی در عملیات نظامی این کشور شود.

کره شمالی و آمریکا در هفته های اخیر درگیر مشاجرات لفظی بوده اند. این کشور از روز 16 آوریل تاکنون دو آزمایش ناموفق موشکی انجام داده و گفته است که آماده است ششمین آزمایش هسته ای خود را در هر لحظه انجام دهد.

یکی از سخنگویان وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه ای گفت: تا زمانی که واشنگتن به سیاست های خصومت آمیز خود علیه پیونگ یانگ ادامه دهد، کره شمالی به تقویت قابلیت های نظامی خود برای دفاع از خود و حملات هسته ای ادامه خواهد داد.

در این بیانیه آمده است: « اقدامات برای تقویت نیروی هسته ای به صورت پی در پی و در مکانی که رهبر تصمیم بگیرد، به حداکثر خواهد رسید.

در واشنگتن «شون اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید دورنمای دیدار میان ترامپ و «کیم جونگ ون» رهبر کره شمالی را ضعیف توصیف کرد. ترامپ در مصاحبه با بلومبرگ گفته بود که برای گفت و گو با رهبر که شمالی در موقعیت مناسب آماده است.

مقامات آمریکایی از پایان دوره «صبر و بردباری استراتژیک» در قبال کره شمالی خبر داده اند و احتمال واکنش نظامی در صورت انجام آزمایش هسته ای بعدی پیونگ یانگ را بعید ندانسته اند.

با این حال ترامپ در مصاحبه های روزهای اخیر خود گفته است ترجیح می دهد برای حل بن بست از طریق دیپلماسی وارد عمل شود و با تماس های تلفنی مکرر با چین از او خواسته تا بر همسایه خود فشار آورد.

در روز دوشنبه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت واشنگتن برای انجام مذاکرات معتبر برای خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره آماده است. با این حال قبل از آغاز مذاکرات، شرایط باید تغییر یابد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.